:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Hi Keats!
Lehet, hogy az lesz! Már én is gondolkodtam ezen.
Üdv Herr'Watt
Hi Keats!
Lehet, hogy az lesz! Már én is gondolkodtam ezen.
Üdv Herr'Watt
Hy herrwatt!
Elméletileg 5Ah-ás aksi való bele de nekem 8Ah-s van benne igaz hogy az se nagyon tartja a töltést de még nem szar annyira hogy lecseréljem meg jön a jő idő és folyamatosan után tölti majd nekem a generátor! Én a helyedben meggondolnám a cserét , ha nem okoz gondot minnél hamarabb cseréld le!
Keats
Sziasztok!
Késes biztik vannak bent, de az akksit majd még leellenőrzöm, mert én is gyanakszom arra is. Egyébként egy kb 4Ah-ás robogóakksi van a gépben.<-lehet, hogy emiatt nem ok? Még az előző gazdája műve. Úgy fogom ellenőrizni, hogy egy kicsit lemerítem, aztán felteszem lassú töltésre és közben mérem a felvett áramot. Ha az szembetűnően ingadozik, akkor tuti, hogy sz@r az akksi! (szerintem, de megnézem a leterhelős módszerrel is)
Szétszedem a diódahidat is. Megtisztítom, és leellenőrzöm a forraszpontokat.
Kicserélem a generátortól elmenő 3 fázisvezetőt ill. a visszamenő gerjesző szálat.
Leellenőrzöm a testelési helyeket is.
Mindenkinek köszönöm a segítséget! (erőt adtok ebben a sz@r időben)
Ja! Beletettem a mociba az IGC-t is. Ha jobb idő lesz, és ki tudom próbálni a gyújtásfüggvényeket, akkor a tapasztalataimat majd leírom nektek.
Mégegyszer köszi mindenkinek!
Üdv: Herr'Watt
Hy vkami!
Már lehet kapni belevaló késes biztitáblát a Hubernél meg a többielnél is !
Keats
Hy Ford!
Szivesen máskor is!
Keats
Nyomd össze a biztosítéktábla rúgóit és első alkalommal cseréld ki egy olyanra, amibe késes biztosítékok mennek.
Én azt hiszem valami Renault biztosítéktáblát faragtam bele.
Ha minden jó, akkor kezd előlről az egészet. H4-es izzó, két kábelt rá és az összes csatlakozást,testkábeleket,mindent ellenőrizz le kapcsolási rajz alapján.A biztonság kedvéért terheld meg az akkut és mérd közben a kapocsfeszt, hátha mégis rossz.Nagyon tud szívatni egy szar aksi.
Sok sikert!
Gyuri
Megtaláltam mindent köszi szépen!
Hy Ford !
Leszedheted a kapcsolási rajzot a Szakirodalom menüpont alól azt szedd le amelyikben több is van etz 12v-os mz 6v-os stb ezt asszem szoci motorok kapcsolásai v. valami hasonló !
Keats
Hali! Nem tud nekem valaki küldeni egy 82es MZ Ts 150 kapcsolási rajzot véletlenül? Segítségeteket előre is köszönöm!
Na megmértem!
Alapjáraton mértem kb 1400 ford/perc
-fázis és test között 14V-14.5V váltakozó (Mind a három fázison)
-Az akksin 12.6V
Szerintem kontakt hiba lehet valahol, mert egyszercsak leesett a fesz az akksin 11.3V-ra. Ekkor ráadtam a világítást és visszaesett kb 8V-ra. Tuti kontakt hiba, ami a diódahíd környékén keresendő. Majd megnézem még azt is + lecserélem a generátorról jövő vezetékeket. Úgy már jó kell, hogy legyen. Egyébként a 14,5 ill a 12,6 jó nem?
Köszi a segítséget, de ha esetleg valkinek van még ötlete, azt szívesen fogadom!
Üdv: Herr'Watt
Hi Vkami!
A szénkefék jók.
Hi Peti74!
Az állórészt már mértem, de csak a fázisok közti ellenállást. A feszt nem. Az ellenállás olyan értéken volt, ahogy a könyvben megírták, de azért mérek egy feszültséget a testhez képest mind a három fázison külön-külön. A vezetékeket lehúzzam a generátorról?? Én úgy tudom, hogy üresjáratban nem szabad üzemeltetni a szinkron generátorokat.
Na mindegy. Most kimegyek, megmérem, aztán beszámolok róla!
Köszi a válaszokat!
Üdv: Herr'Watt
Herrwatt.
Akkor szokott ilyet podukálni, ha nem tölt mind három fázis.
Az állórészen található bakelit lapon a három fázis rézvezetékei "hátulról" vannak odavezetve és forrasztva. Ezek a forrasztásk szoktak néha elengedni (elolvadni) van úgy, hogy ránézésre nem látszik.
Fogj egy multimétert egy mérd meg alapjáraton mind a három fázis feszültségét a testhez képest, mérhetsz egyenáramú és váltóáramú állásban is. Amelyik fázis lényegesen kisebb a másik(ak)nál vagy közel nulla az a hibás. Általában egy újraforrasztás megoldja a problémt,de azárt nézd át a vezetéket, mert olyan is van, hogy a melegedés miatt eltörik.
Üdv,
Peti74
Kedves Z3r0!
Itt http://www.cezetmania.info/ a technika rovatban az 53, 54, 55 oldalon találsz rajzot.
Üdvözlettel: Laci
Sziasztok!
Nekem van egy olyan gondom, hogy a 250-es ETZ-men alapjáraton a töltés kb 11.5V. Ha a világítást ráadom, akkor visszaesik 6.8-7V -ra, és ezért kb. fél perc elteltével le is áll! Amit eddig megnéztem:
-Vezetékek
-Állórész
-Forgórész
-Diódahíd
-Fesz.szabályozó (mechanikus volt bent, amit kicseréltem egy elektronikusra, ezért a töltés még roszabb lett. Tehát visszaraktam a mechanikusat, amit beállítottam, így 15V fölé nem megy a fesz., de a fentiek szerint kíméletlenül visszaesik!)
Ha valaki meg tudná mondani, hogy mi lehet a baj, annak örülnék. Ja és az említett alkatrészek kifogástalanul működnek.
Üdv: Herr'Watt
Szevasztok!
+ tudnátok dobni egy CZ350 472.4es kapcsrajzával?
ugyanis most sikerült 1re szert tennem és hiányzik belőle a gyújtáskapcsoló + pár dolog aztán nem tom, h pontosan hogyan vannak bekötve a cuccok :(
a segítséget előre is köszi!
Hy mindenknek!
Tökéletes az elektromos gyujtásom!Hidegben 6,7bar kompresszióval olyan szépen indul 1.-re olyan szép az alapjárat és őzbarna a Brisk n-15yc hogy az csodaszámba megy nálam!
Keats
Ja és még annyit mondanék, hogy ne feletkezzetek meg arról, hogy ki kell venni azt a tekercset ami a dinamóra van csavarozva, meg hogy a viszáramdióda az egy ku*va nagy dióda ám.
Nekem akkora van benne, hogy a 100w-os pákával nem bírtam forrasztani, mert leadta a hőt mire felmelegedett volna(forrasztás->8-as csavar, gázégő:)), és még így is kell rá hűtő.
Pl.:
Abba a "gyáriban" amit vettem egy graetz kocka egyik diódája volt bekötve.
Ebben a sz@r időben kell alkotni! A jó időben meg motorozni. MOTOROZNIIIIII!!!!
Utálom a telet!
Kössz Peti, remélem működni fog. Majd alkotok vmit, csak legyen már jo idő:P
Köszi Hewatt, nagyon sokat segítettél, csak sajna keveset vagyok gép közelében azért csak most...
Mégegyszer Köszi!!!
Köszi!
Megszakértem.
Üdv: Herr'Watt
http://www.freeweb.hu/gurgatar/feszszab.JPG
Hello
Nem, nekem nem fekete volt, hanem kék.
B+ Battery+
D+ Dinamo+
61 ellenőrző lámpa(azt hiszem)
Df gerjesztés
D- Dinamo-
A b+ kivételével mindegyik ott van ha jól emlékszem, azt egszerűen lekötöd az akkumlátor pozitív sarkára.
Hy
Szal. a leírásról anyyit, hogy a Szakirodalom részben található 12v-os feszszab-ot alakítottam át, a beállítás és a működés ua. csak ebben egy lm833-as dual komparátor van a tranyók helyett,meg ugye dinamóval működik. A rajzot még be kell valahogy scan-elnem, vagy majd valahogy megoldom.
Az ic-k nem tudom mitől szálltak el, de foglalatban voltak, eccerűen kicseréltem őket és kész, majd viszek tartalékot a hosszabb utakra:)
Valószínüleg az lehetett a probléma, hogy egy nyákra volt(van) építve(helyhiány miatt) a gyújtással.
Ja és még valami, majd a rajzon is láccani fog, hogy csak npn tranyóm volt itthon éppen úgyhogy a kimenet földet kapcsol, tehát meg kell fordítani a gerjesztés bekötését(+1vezeték) Elég szar:) de vidéken elmegy.
Hát eegen...
Ha az akkumulátorból táplálnánk a dinamót, abból motor lenne.
A visszáramkapcsoló mechanikus fesszabályzóknál egy érintkezőpár, elektronikusnál pedig egy egyszerű dióda.
Üdv Peti!
Lécc küldj nekem egy olyan említett rajzot! jamborgeza@freemail.hu
Amugy neked az a fekete dobozos elektronikus fesszabályzo volt, ami szarakodott? Mert én is probáltam vmikor egy ilyent, de lehet a kötések voltak rosszak, vagy hasonlo, de nekem egyáltalán nem volt vele töltésem. Lécc írja vki hogyan kell az elektronikus fesszabályzot bekötni! csatikbol is 5 van a mechanikuson meg csak 4. B+; D+; 61; DF; D-; Köszi
Hi GurgaPeti!
Én örülnék, ha elküldenéd a rajzot! Megnézném és valószínű, hogy meg is építeném. Ha elküldöd, akkor légyszi mellékelj hozzá valami leírást is. 12V-ra át lehet építeni?
Előre is köszi!
Üdv:Herr'Watt
Ja! Egyébként kiderült, hogy miért mentek el a z IC-k?
Hy all.
Erre nekem is van egy story-m. A 8.szocitúra alkalmával, a motoromba(TS125) már be volt építve(tökéletesen működött már vagy 2000 km-t mentem vele) egy saját gyártmányú elektronika (index, gyújtás, feszszabályzó). Én Esztergom környékéről vágtam neki az útnak Zala felé. 236.km megtétele után eccer csak megálltam, és ott is maradtam, ettől kezdve a fél túrát egy műhelyben töltöttem. Szal az összes ic ami be volt építve meghalt, úgyhogy vettem egy ilyen feszszab dobozt amire azt mondták a boltban, hogy "gyári" 3600Ft volt. újabb fél óra barkácsolás és már mentem is.
A gondok akkor kezdődtek amikor sötétebb lett, mert az égő azonnal kiégett amikor felkapcsoltam. Sebaj, pótoljuk, berakom a másikat, az is kiég. Na mi? végülis lámpa nélkül mentem haza, otthon nekiestem a "doboznak" és hamarosan kiderült, hogy gyárilag 8.5v-ra van beállítva az a szar. Végülis beállítottam, és betettem a fiókba. (jó lesz, ha megint megállok) és visszatettem az én jól bevállt kapcsolásomat, ami azóta is működik.
Szóval aki teheti ne vegyen ilyet.
Ha kell valakinek küldök rajzot.
Hy még1MbR!
Szerintem nem zsír új dinamó delszereléséről volt szó ha igen akkor igazad van de ha nem akkor viszont nincs!
Egyébként a második felvetésed igaz fordított polaritással nem forog ha jól emlékszem.!
Keats
Hi vkami!
De lehet!
Ezek szerint az visszáramkapcsoló???
Akkor az úgy működhet, hogy ha az akksiból elkezd visszafele folyni az áram, akkor lekapcsolja a gerjesztést? Ezek szerint az is eléggé fontos. Vagy nem? :-)
Üdv: Herr'Watt
Sziasztok!
Szeretném a segítségetek kérni, van egy 150es TS Mz-m, köztudottan "rossz" 6V-os elektromos rendszerrel. MOstanában jött elő az a problémája, hogy elolvasztja a +biztosítékokat, és az istenért sem tudok rájönni, h mért. Nem tölt tul, világításon is 7 volt, akárcsak egész eddig volt. Ha tud vki lécc segítsen.
Előre is kösz: JGT
"Szerintem azzal hogy megmondtam az általános forgásirányt azzal meghatároztam a dinamó polaritásait és ezzel az is hogy melyik drót hova jön és miért!"
Szia!
Szerintem egy "szűz" dinamó esetén bármerre forgatod, nem történik semmi. Nincs meg az a pici mágnesesség még az állórész tekercs vasrészében, amitől elindulna az öngerjesztés. Viszont attól kezdve, hogy egyszer feszültséget kapcsoltál rá (s ezáltal felmágnesezted), már marad valamennyi mágnesessége. Ennek irányától fog függeni, hogy melyik kapcsán milyen polaritású fesz. jelenik majd meg felgerjedés után. Ez meg fog egyezni az első felmágnesezéskori polaritással.
Más: amit írtál a dinamóról, motorként használva, tápfesz plusz, minuszt felcserélve forgásirányváltás következik be, na ez szerintem csak az állandómágneses állórészű dinamóknál igaz. Ott, ahol az állórész tekercsből van, szerintem nem fog visszafelé forogni.
Áramkorlátozás helyett nem viszáramkapcsolót akartál volna írni?
Te állat azt úgy kell írni, hogy "hülyeséget"!
:-)
Keats!
Teljesen igazad van, de Peti sem mondott hüjeséget, sőt neki is igaza van. Nyilvánvaló, hogy a forgásirány meghatározza az áramok irányát, ezért nem lehet mindegy, hogy merre folyik, mert másfele nem is folyhat! :)
Üdv: Herr'Watt
Hi mindenki!
A 250-es ETZ-mben mechanikus fesz. szabályzó volt. A töltésem pedig rakoncátlankodott. Ezért én állat, mivel a beállítással nem akartam szenvedni + nem árt egy kis fejlesztés sem, vettem egy elektronikus fesz. szabályzót. Csinálni is tudtam volna, de nem találtam olyan kapcsolási rajzot amiben volt áramkorlátozás is (15A), ezért én barom vettem egyet (3460Ft), gondolva, hogy abba úgyis bele van építve! Amikor hazaértem nem bírtam megállni, hogy ne szedjem szét, és ne nézzem meg, hogy mi van benne! Fogtam egy bicskát, és leszedtem a műanyag fedelet. Kb 1 perc elteltével már paprikavörös fejjel szidtam a gyártóját, ugyanis nemhogy az áramkorlátozást nem építették bele, de ráadásul még sz@rul is van megcsinálva. Látszik a nyákon, hogy eredetileg úgy tervezték, hogy rendesen beleültetik a cuccokat ahogy kell, és így a csatlakozóinak a kiosztása is ugyanolyan lett volna mint az eredeti mechanikusé. A panelt ennek magfelelően maratták ki. DE! Az alkatrészeket gány módon nem beültették, hanem felületszerelték, ami miatt a csatlakozókiosztás az eredeti tükörképe lett! Ja! És a csatlakozói is sima papa kábelsaruk, amik rá lettek forrasztva a nyákra. De ez mind még nem is lenne baj! DE! Az áramkorlátozás meg csak egy átkötés a fesz. szabályozó D+ és 51 potjai között. Úgyhogy ez az egész magyar retek kb 500Ft-ból megépíthető dobozzal együtt!!! Ráadásul jobbra!
Azért írtam ezt le nektek, hogy más ne járjon így, és ha van rá lehetősége inkább építsen egyet otthon!
Illetve nem tudom, hogy annyira fontos-e bele az áramkorlátozás, mint amennyire én gondolom. Lehet, hogy nem is kell? Ezt valami hozzá értő emberke elmondhatná, de szerintem nem véletlenül van a mechanikusban sem. Lehet, hogy én vagyok az állat, hogy ennyire túlreagáltam a dolgot és ez úgy jó, ahogy van, de ha nem, akkor a gyárójának a sípszó-fütty-fütty-sípszó -ját!!!
Üdv: Herr'Watt
ui:Bocs, hogy ijen hosszú voltam!!! + Várom a véleményeiteket!
Hy még1MbR!
Szerintem azzal hogy megmondtam az általános forgásirányt azzal meghatároztam a dinamó polaritásait és ezzel az is hogy melyik drót hova jön és miért! De ha nem értessz egyet akkor magyarázd meg légyszives és győzz meg , ugyan ezt kértem petitől is!
Keats
"Ez csak érdekes: A dinamó belsejében levő 6 tekercsben folyó áram iránya lényeges-e?"
Na ez volt az eredeti kérdés ugyebár!
Persze, hogy lényeges, nem mindegy a tekercsek bekötése, hiszen ez hozza létre a megfelelő irányú mágneses teret. Emlékeim szerint felváltva van bekötve egymás után a 6db tekercs, egy sima egy fordított módszerrel. Igy jön létre a váltakozó mágneses tér a forgórész számára.
Szerintem Peti jól irja a maradó mágnesességet a dinamó vasrészében. Ettől a pici mágnesességtől kezd felgerjedni a dinamó. Rossz bekötéssel ezt le lehet törni teljesen és átváltani.
Sziasztok Keats és Peti74!
Szerintem mind a kettőtöknek igaza van, csak más szemszögből nézitek a dolgot. Egy generátoros üzemmódban működő villamos gépben nem lehet mindegy az áram iránya! A jobbkéz szabály pontosan meghatározza azt.
Üdv:Herr'Watt
Hy peti74!
dinamóban Abszolult mindegy mert ha forgatod a tekercs körül a mágnest akkor csak 1 irányú áram alakulhat ki és ez arra van amerre a mágnes forog! Mivel ha a dinamóba áramot vezetsz akkor motorként funkcionál, ha polaritást cserélsz rajta akkor az ellenkező irányba forog ( egyenáramról beszélünk) de szerintem nem fogod a Jawa motort fordítva beindítani mint ahogy eredetileg forogna csak azért hogy megfordítsd a dinamó forgásirányát és ezzel a termelt áram irányát is ! Szerintem a Jawa főtengelye is gyujtásoldalról nézve balról jobbra forog mivel ez alapelv! Tehát ha nem akarod ezt az irányt megfordítani akkor mindig 1 irányba fog menni az áramod.
szerintem de győzz meg ha te nem így gondolod.
Tisztelettel Keats!
Keats !
Hogy lenne már mindegy az áramirány a dinamóban ?
Akkor miért van az hogyha egy sokat állt motorban (pl. 6V-os Jawa) nem indul meg a töltés (nem "szalad meg" a gerjesztés), akkor a dinamót az áramkapcsoló néhány másodperces rövidrezárásával "fel kell mágnesezni" és utána már jó lesz, az állórészben kialakult megfelelő polaritású visszamaradó mágnesesség (magyaarul reverzibilis permeabilitás :) miatt.
Utána pedig már az áram iránya gondolskodik a megfelelő irányú mgáneses mezőről.
Hasonló okok miatt van az is, amikor a pozitív testelésű Jawaba fordítva teszik vissza a feltöltött aksit, a motor persze nem tölt, és miután rájönnek és az aksi polaritást megfordítják, a töltés akkor sem indul meg elsőre.
Cáfolj meg ha tudsz, de szerintem így van.
Üdv,
Peti74
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|