:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
H@li!
Van egy Simsonom, és megépítettem hozzá a 91-es Rádiótechnika Évkönyvben található megszakítóvezérelt tirisztoros CDI gyújtást. Már egy éve teljes megelégedéssel használom, de most szeretnék fejleszteni rajta. HALL jeladósra szeretném alakítani.
Abban szeretnék segítséget kérni, hogy mi módon kell bekötni a HALL-IC-t a már meglévő gyújtásomba?
Itt található a gyújtásom rajza.
Krisz
Hogyan kell átalakítani a Jaffát (+) -ról (-) testelésűre?
M
Hy vkami!
Én men egészen erre a mondatra gondoltam amit te írtál !Hanem arra ami valahogy így végződött : akkor úgy emlékeznénk rád Keats aki vágja az elektromos gyujtást.
Vagy valami hasonló ,én ezt abszolult pozitívan vettem és nem támadásként!
Én a félreártést tisztázottnak tekintem !
Keats
Hoppá, én erre az utolsó mondatra gondoltam:
"Aki nem akar motorozni, az viszont ne tegyen elektronikát a gépbe :)"
Magadra vetted azt az utolsó mondatot?
Miért van olyan érzésed, hogy én téged támadlak?
Nem bántok én senkit, a legyet is megfogom, aztán kiengedem az ablakon :)
Hy vkami!
Bocsánat az elöbb kihagytam peti74-et aki szintén sokat segített!
Keats
Hy vkami!
No komment ! De azért köszönöm, azt az utolsó sort nem biztos hogy kellett volna ,Nem értek hozzá csak olvastam róla meg van 1 ismerősöm aki ilyenekkel is foglalkozik ,és szeretek az öreggel beszélgetni!
Keats
Köszönöm peti !
1. azt hogy megvédted a becsületemet vkami elött !
2. hogy rávilágítottál arra hogy valamire nem figyeltem oda , Légyszives gomdolkozz el rajta hogy mit ronthattam el ha ugyan azt másoltam le amit Bambi mester is használ!Bár szerintem az elektronika "fáradt" el a hosszú út alatt. mert az elején nem volt semmi baja!de majd megnézem hogy mi lehetett a baja !
Keats
Ezt nekem címezted? Mert egyetértek veled.
Aki nem akar motorozni, az viszont ne tegyen elektronikát a gépbe :)
Khmmm.
Elnézést, hogy beleszólok.
Én nem minősítettem Keats-ot. Mindössze egy dolog lebegett a szemem előtt: lehetőleg közvetlenül Keats félreérthető levele után írni egy másikat, ami még a gyorsan és/vagy figyelmetlenül olvasókban is helyreteszi a megszakító és az elektronikus gyújtás viszonyát. Sajnos nagyon sok olyan motorossal talákoztam már, aki megmagyarázhatatlan módon csak az eredeti, sokszor 20-30 éves mechanikus alkatrészekben bízott, mondván hogy "gyári alkatrész rulez". Ezt konrétai a Jawa fórumon olvastam valami nagyokostól.
Éppen itt van a félinformáció veszélye. A gyári alkatrészekhez én is ragaszkdom, amennyiben dugattyúról, gyűrűről, hajtókarról, kuplunglammeláról vagy váltófogaskerékről van szó, mert a nem gyári, ergo utángyárott alkatrészek minősége és élettartama kritikán aluli.
Viszont kifejezetten okos dolognak tartom a 30-40 évvel ezelőtti technikai fejlettséget képviselő alkatrészek lecserélést a mai színvonalnak megfelelő alkatrészekre. A két "gyári-vs-nem-gyári" eset nem összekeverendő. A mechanikai alkatrészek esetén (talán a csapágyak és szimeringek kivételével) a "csak gyárit" a dogma, míg az villamosság területén ugyanehhez nagy butaság lenne a gyárikhoz ragaszkodni.
És lám-lám milyen fontos az információk pontossága, amikor egy ötletes megoldást rekonstrulni szeretnénk. Keats sem sikerült maradéktalanul lemásolni Bambi megoldását, hiszen nem sikerült hosszútávon működő megoldást alkotni. Volt egy olyan részlet, ami mégsem sikerült lemásolnia, mert elkerülte a figyelmét.
Üdv,
Peti74
Hát elsőre egy kicsit másképp jöttek le nekem a dolgok, bizonyára az én készülékemben van a hiba. De ha a sok szarozás helyett kissé szabatosabban fogalmaznál, talán kevésbé lenne félreérthető és rád is úgy emlékeznénk, hogy a Keats, aki vágja az elektronikus gyújtást.
Hy vkami!
Azért írtam hogy nem mondtál hülyének mert nem mondtál!
Köszi, ha segíteni akarsz akkor Mz ETZ 125-ösöm van !
A szervízkönyv által előírt 2,5mm -es előgyujtást állítottam!És az elején jó volt a gyujtás és az első rugásra indult hidegen is szivatóval! Csak az utóbbi 300 km -en nem ment szépen és nem volt alapjáratom , és nem volt erő a motorban !És nem szereném mégegyszer elmondani: én már többször is elmondtam hogy a megszakító szar ! Én csak azt mondtam hogy az elektromos gyujtással a gép nem ment csak 70-et a szar megszakítóval meg 90-et! És azt is mondtam hogy levettem és szarok bele de szeretném megtudni hogy mi volt a baja annak a szarnak!
Keats
U.I.: Kérdezd meg petit hogy szerinte mennyire vagyok tudatlan a témában mert én nem fogom kinyitni a szám ez ügyben és vitatkozni sem fogok senkivel!
Azt olvastam egy gépjármű történeti könyvben, hogy amikor még nem volt önindító, sokszor "beugrasztották" a motort ezzel a módszerrel. Gyújtás nélkül megszivatták kurblival, majd holtponton megugrasztották a szikrát, és a motor "beugrott".
Hülyének nem gondoltalak, de amiket írtál nem igazán győzött meg arról, hogy jártas vagy az efféle dolgokban.
Hogy segíteni tudjak, tudjunk, jó lenne tudni milyen motorról van szó és mekkora zárásszöget állítottál.
Ha Bambinál működött, akkor nálad is működnie kellett volna. Szerintem Peti is azért kapta fel a vizet, mert azt kijelenteni, hogy az elektronika szar, a megszakító meg überkirály, minimum szakmai tudatlanságról árulkodik. Én meg az mellett, hogy egy modernebb technikát védek, szeretném ha gyakorlati tapasztalataid alapján megváltoztatnád a talán elhamarkodott véleményedet.
Hy vkami!
Nem vagyok teljesen tudatlan a témában és hülye sem nem mintha valaki feltételezet volna csak mondom! nem azt a gyujtásvezérlő "lóherét tettem fel amit adtak hozzá hanem körlap rá feljelölve a felső holtpont és mivel itt gyujt ezért úgy csináltam meg hogy az eredeti megszakító alaplapot felső helyzetbe állítottam és ott jelöletem fel a tárcsára a felső holtpontot és ott bevágtam és kivágtam 1 félkört a lapból és így az eredeti gyujtásállítási módszerrel (alaplap tologatás)lehet előgyujtást állítani! Mielött leszólnál Bambi mester mutatta a sajátját ami pont így volt megcsinálva!
Keats
Hi mindenki!
Én is tettem a 250-es ETZ-mbe elektronikus gyújtást, ami 2T trabi jeladóból és mágnesból, ill. 4T trabi gyújtómodulból áll. Eddig tökéletesen működik! (lekopogom!) Azt leszámítva, hogy amikor ráadom a gyújtást ad egy szikrát. Ezzel kapcsolatban van is egy érdekes sztorim.
Így szól:
Erdőben motoroztunk barátnőmmel, és egy kb 1.5 km hosszú lejtős rész tetején leállítottam a mocit, és szépen gurultunk lefelé. A lejtó aljához közeledve, azt terveztem, (mint mindig) hogy ráadom a gyújtást és begurulok vele. Erre az történt, hogy ráadtam a gyújtást, és abban a pillanatban el is indult a moci! Ez szerintem azért lehetett, mert a dugattyú pont akkor állt meg, amikor éppen átlendült a fhp-on, és amikor ráadtam a gyújtást, akkor adott egy szikrát, elrobbantotta az összesürített anyagot és ezt követte a megszokott 2T folyamat! (húú, jó hosszú mondat :-) ) A lényeg az, hogy marhára meglepődtem a dolgon! Utána még próbáltam párszor, de már nem jött össze! A dugattyú nem akart a "bűvös" helyen megállni.
Üdv mindenkinek:Herr'Watt
ui: SZÉP IDŐT!!!
Bocsánat ez helyesen így hangzik :
Nos hogyan állnak a trafók a motorodban ? Mert ha egymás tengelyvonalában, akkor lehet hogy mégis 12V-os jawad van ?
Üdv,
Peti74
Persze hogy kiszolgálja a trabi gyújtás a 350-es jawa igényeit, hiszen mindkettő egy kéthengeres, kétütemű, 180 fokonként külön hengerbe szikrázó gyújtást igényel, ahol a jeladó a főtengellyel együtt forog, mert a végére van szerelve. Az én 350-es csepptankosomban is trabi rendszerű gyújtás van, azzal a különbséggel, hogy én terveztem hozzá egy 6V-os gyújtómodult a trabi 12V-ra tervezett fekete doboza helyett.
De ha Te gyakorlati tapasztalatként azt állítod, hogy 6V-os rendszeren is üzembiztosan működik a trabi 12V-os gyújtása, akkor örülök neki, mert ezt már én is rég ki akartam próbálni, csak nem jutott rá időm. Ugye 6V-os jawad van ?
És hagy kérdezzem meg, milyen 350-esed van :csepptakos vagy kockahengeres?
Csak azért érdekel, mert a csepptankosban párhuzamosan állnak a trafók tehát mágnesesen el vannak választva, viszont a kockahengeresekben egymás tengelyvonalában vannak, ezért trabi gyújtással amikor az egyik trafó primer köre épp nyit (és szikra keletkezik) akkor a másik primer kőr épp zár, ezért 5-600V-os tüskéket rúg vissza a 6V-os tápfeszültségre, ami a trafók szigetelésének átégését, a trafók vasmagjának ellentétes irányú felmágneseződését, hall ic és a gyújtómodul zener diódáinak a halálát okozhatja, ráadásul a szikra energiáját gyengíti, ami bizonytalan gyújtást okoz.
Ez nekem gyakrolati tapasztalat, nekem is csak oszcilloszkóppal sikerült erre a hibára rájönnöm.
12V-os rendszernél azért nem okoz gondot, mert ott a tápfeszültségre jutó feszültséglökéseket az egyenirányító bika diódái egyszerűen levágják.
Nos hogyan állnak a trafók a motorodban ? Ha párhuzamosan, akkor lehet hogy mégis 12V-os jawad van ?
Hidd el nem kötözködés, csak pontos információkat szeretnék olvasni.
Pontos, használható információkra pedig azért van szükség ezeken a fórumokon, mert feltételezem, sokan azért olvassák itt az okosságot, mert maguk is szeretnék megvalósítani, lehetőleg előre nem látható buktatók nélkül.
Üdv,
Peti74
Hy! Megmondom őszintén h én a trabi 12-es elektonikus gyujtást feloperáltam a jawa 350-emre ami u 2 hengeres és nálam bevált!!! Megy az 6 volttal is ne higgy másnak! Csak arra kérlek h ha szerzel eggy illen cuccot akkor a forgó részét azt valami esztergályossal melóztasd le mert kül elgörbül és oda az egésznek! De kül pöpecül megy vele! Jó sufnituningolást kívánok hozzá! Üdv.:B.
Üdv motorosok! Ha nem vok szemtelen megkérdezném h valaki nem tud -e segíteni fesszabájzó otthoni megalkotásában mert egyszerüen vicc amit elkérnek érte 4.500 ft-ot! Hát sokallom! Aki tud valami jó ötletet kérem segítsen egy bajbajutott motoroson! Előre is köszi!
Kedves Keats,
Azt, hogy az Autran Optot mérnökök tervezték nem vitatom, de hogy szalagon készült volna az túlzás. Persze ettől még lehetne kíváló szerkezet.
Az optokapus gyújtással akkor kezdtek kísérletezni, amikor az optokapuk megjelentek. Aztán hamar rájöttek arra, hogy nem igazán alkalmazható a viszonylag meleg és poros környezetben.
Ennél a gyújtásnál egy megfelelő alakra kivágott lemez takarja iletve engedi át a fényt és ez a lemez így a zárásszöget is meghatározza. Nem tudom, hogy te milyen motorra tetted fel, azt sem tudom, hogy a te gyújtásodnál alkalmazott lemez milyen típusú gépjárműmotorhoz készült. De ez egy lényeges kérdés, hisz ha a lemez négy helyen van bevágva, akkor az bizony egy négyhengeres gyújtásé, vagyis fordulatonként négyszer gyújt, ott is ahol nem kellene. De készítettek ilyent pl. Barkashoz is, ami háromhengeres.
A lényeg a lényeg. Az elektronikus gyújtás nem csodaszer és nem "plug and play" működik, "installálása" igényel némi szakértelmet, az alapelvek ismeretét és nagyon pontos beállítást. Egyszer. Aztán soha többet.
Amúgy én szeretem az elektronikus gyújtást, a kocsimban is az van. Ez is igényel odafigyelést, mivel hamarabb kikezdi az erős szikra az alkatrészeket.
Hy Peti 74!
Az utóiratodhoz nem füzök hozzá semmit mert én ilyet nem mondanék rád most!
Egyébként meg jelzés szinten közlöm hogy amit én felszereltem azt mérnökök tervezték gyártósoron készült űberfaszán nem volt semmi közöm hozzá csak annyi hogy felszereltem !(Autran Opto nevezetü tranzisztoros gyujtás!)Nem mondtam hogy a "JÓ ÖREG, BEVÁLT, ŰBERMAXIFASZA MEGSZAKÍTÓ"olyan überfasza lenne csak jobb mint a mérnökök által tervezett gyujtásmodul! És ezt a teljesítmény adatok is megmutatják mert ,ha viszont nem 1 adott pontra állítottad akkor meg pöfögött ,hörgött meg durrogott! És én utálom ha nem megy a sárkány szépen ahogy én szeretem!
Nem vagyok ellene annak hogy mindenki szereljen fel ELEKTRONIKUS (bocsika ha eddig máshogy írtam)gyujtást és legyen vele boldog ha 1 idő után nem megy neki tönkre !
U.I.:Peti nem értem mért kaptad fel a vizet, biztos meg volt rá az okod !
Az ordenáré méretű tévedésekről meg szerintem ne beszéljünk !
Keats
Speciel én jól el vagyok lovakkal is, szóval ha midenki egyet ért lehetne szocilovas oldal is! :D
Azt hiszem nem nagyon kell bizonygatnod a tényeket. Végülis járhatnánk lóháton is. A lónak nincs megszakítója sem ,elektronikus gyújtása sem, meg nem is nagyon romlik el.
Elég az egy elektronikus gyújtástól, hogy az ember megszabaduljon a megszakító állítgatásától, az ott előforduló problémáktól, hibalehetőségektől...
Sziasztok!
Naaa, mi az Peti, de bedurrantál?! :)
Köztudott, hogy sokan az elektronikus gyújtástól csodát várnak. Főként, mikor az eredeti szarakodni kezd. És azt hiszik, hogy a nagyobb teljesítményű gyújtás majd jobb lesz, közben pedig rosszabb lesz, mivel az erősebb szikra még jobban elszalad mindenfelé a régi gyújtókábelből, pipából, stb-ből. Ladánál is rengetegen megszívták ezt. Még hibátlan gyújtásnál cserélve is rosszabb lehet az új elektronikussal sajnos emiatt.
Köszönjük kedves Keats, hogy mindenkivel megosztottad legújabb tapasztalatodat, miszerint az elektromos (amúgy elektronikus) gyújtással csak 70-et megy a motorod, de a JÓ ÖREG, BEVÁLT, ŰBERMAXIFASZA MEGSZAKÍTÓKKAL meg 90-et.
Azt elfelejtetted leírni, hogy az az elektronikus gyújtás, amivel Te BEFUCCSOLTÁL, az a Te saját othhoni gyártmányú, opto jeladós gyújtásod volt.
Éppen ezért megkérném a tisztelt olvasóközönséget, hogy az előbbi hozzászólásból semmiképpen NE vonjon le messzemenő következtetéseket, főként nem olyanokat, hogy a megszakító sokkal jobb, mint egy jól megtervezett és felszerelt elektronikus gyújtás, és olyat sem, hogy az elektronikus gyújtástól félni kell, hiszen azokat a gonosz és megátalkodott mérnökök direkt azért találták ki, hogy a Ti motorjaitok teljesítménye nevetségesre csökkenjen, a fogyasztása pedig olyan mértékben növekedjen, hogy koldusbotra jussatok.
Az elektronikus gyújtás tehát továbbra is okos és jó dolog. Értitek, gyererek !?
Peti74
u.i.
Most majd megint lehet nekem beszólni, hogy mekkora k****g vagyok, és miféle hangnemet engedek meg magamnak, amikor épp meg akarom óvni a tisztelt publikumot egy igencsak hiányos információhalmazra épülő ordenáré méretű tévedéstől.
Hy mindenkinek!
Befuccsoltam az elektromos gyujtással!
Levettem és kész visszan a megszakító és 70 helyet 90-et megy a gép 6,7-es kompresszióval!Úgyhogy részemről ennyi!
elegem lett abból hogy hidegen nem volt ,melegen meg 800 fordulatot ingázott az alapjáratom és nem hagyta élni a motort!
Most meg szárnyal a sárkány! tegnap 1 125-ös ts-t odavertem 0-70 es gyorsulásban! utánna elment 2m-t de tartottam magam!
Keats
Szia!
A feszszabályzó engem is érdekelne, meg a gyújtás is. Nekem is 634-em van, igaz oldalassal.
Viszont most csinálok 6V-ra új index relét. Találtam hozzá megfelelő alakatrészeket.
Írj, ha valamit megtudsz, légyszi!
Üdv:
Nox
350-es jawara (634-5-50)
Köszi
Sziazstok!
6 V-ra van elektronikus fesz. szabályzó, hollehet kapni? Jólenne egy tartalék mert az enyém is igen régi.
Üdv papa!
Igen. Milyen motorra kellene ?
Üdv,
Peti74
Üdv!
Amit itt hirdetgetettek, hogy valaki csinál elektromos gyújtást, az használható-e dinamós (6v-os) kéthengeres motorhoz??
Előre is kössz
Kulio
Sziasztok!
Valaki nem tudja, hogy hol lehetne venni jawa350-hez elektromos gyújtást?
hogy -hogy feleslegessé vált a jól bevált IGC-d????Nem volt beszerelve az egy motorba?Miért vetted le?
Talán itt balra a szakirodalomban nézd meg :)
Sziasztok!
Az a helyzet hogy nem volt sok időm szétbontani a motort a saruk átnézéséhez, bár szerintem jónak kellene lenniük mert ősszel saruztam át a gépet. A töltésem fordulaton 15V volt ha rátettem a világítást akkor 12,1V! Az jó? Van még valami ötletetek? Előre is köszi!
Gábor
Sziasztok !
Simson s51(tilisztoros gyujtásu) Endurohoz keresek elektromos kapcsolási rajzot !
Nagyon sürgös lenne...ha van valakinek kérem E-mailen jelezze !!!
Elöre is köszönöm.
Még annyit, hogy az elektromechanikus felépítésű fesszabályzó is - főleg az NDK - nagyon sokáig kifogástalanul működik. Kb. 15 évig. A szoci motorok ennél öregebbek. Nálam egy napon ment tönkre az ETZ-é, meg a TS-é. Másnap csere magyar elektronikára, mind a kettő halál pontos.
Nézd én dolgoztam olyan helyen, ahol elektronikát gyártottak, 7 ppm-es tűréssel. Azaz 7 piece per million. Akkor egy török gyártmánynál miért ne lehetne hibás darab? Az elektronika attól jobb, hogy nincsenek mozgó, fáradó alkatrészei. Feszültségszabályzót nagyon jó minőségben lehet építeni házilagos módszerekkel is. A legfontosabb itt is a mechanikai kivitel, alkatrészeket leültetni nyákra, utána odaragasztani, műgyantával vagy szilikonmasszával. Jól meg van csinálva, akkor örökké tart. Meg még egy napig.
Sziasztok !
Eladó egy IGC-60-as, számítógépről programozható előgyújtásszabályzó a hozzá való adatkábellel együtt.
12V-os rendszerekhez jó.
Ára 15 ezer pénz.
Érdeklődni itt a fórumon, vagy mailen.
A cucc Bp-en van.
Üdv,
Peti74
Köszi!
Egyelőre hagyom a csudába, mer egyéb nehézségek is felmerültek... marad rajta a régi.
Mauglinak!
Azért jobb odafigyelni az olcsó fesszabra.Én pl. a TS-125 -höz Török gyártmányt vettem 2500,- ért. Egy hétig szenvedtünk(2300rpm -nél váltott át aksiról a dinamóra,melegedett), aztán "elolvadt". Utánna a vásárban vettem a bolhapiacon egy hagyományos rezgőnyelves fesszabot 500,- ért. Azóta is működik, ennek két éve.
Hy TéZés Gábor!
Mindent elmondtak az elöttem szólók csak 1-et tudok hozzáfűzni próbáld ki hogy a testet közvezlen a biztitábla - ára adod!
Keats
első körben az érintkezéseket nézd meg. Összes laposcsatlakozót a biztosítéktáblán és az ülés alatt lehúzni egyenként, összeszorítani, ha korrodált megcsiszolni, póluszsírba (savmentes vazelin, patikában kapható) megforgatni, visszadugni.
Ezután akkun feszültséget mérni (járó motornál) 14,4V körül kell lennie fordulaton. Ha nincs meg, fesszabályzócsere, ha lehet elektronikusra, mechanikust felejtsd el. Gondolom ETZ-ről van szó.
"Tőttés" rendben van?Akkó' szok' ilyet csinálni akkumulátoros gyújtásnál, ha a töltés szarakodik....
Teljesítménye nagyobb legyen, mint a dinamóé, de legjobb, ha ugyanakkora.
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|