:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Neked nem lehet E-mail-t küldeni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:(
Ha beraktad, és működik rendesen, akkor ráérsz fizetni. Valami túrára akarsz menni a hétvégén, az alényeg, hogy el tudj menni.
Ja még valami. Ha úgyis van otthon BUY69-es tranzisztorod, akkor forrasz a lábukra két rövid vezetéket úgy ahogy a kapcsoláson is van, és onnantól kezdve egyetlen csavarhúzóval is tudsz majd tranzisztort cserélni az út szélén, ha úgy alakul (bár nekem 16 ezer km alatt sose kellett).
Üdv,
Peti74
Hi piri.
Ahogy vkami írja, 6V-os MZ e-fesszab van magyar kisipari, utoljára 3400 pénz volt Futár Peti boltjában.
6V-os e-gyújtás egyhengereshez meg van nálam, 3500 pénz. Vagy ha magad készítenéd el, az egész publikus :
http://e-gyujtas.fw.hu
Sajnos pont az egyhengeres kapcsolás beültési rajza kimaradt (de , kapcsolási rajz, alkatrészlista és nyákrajz van, méretarányos nyomtatható verzióban is a fólia miatt), ha ideáig eljutsz, max rajzolok egy beültetést és átküldöm.
Üdv,
Peti74
Valóban, ez a mailcím már nem él. Az eleje ugyanaz, a vége meg citromail.hu.
Papa !
Ma reggel feladtam neked postán a 6V-os gyújtást (miután másodszorra sikerült standard postai dobozt fabrikálni köré).
Raktam bele egy móriczka rajzot, az alapján be tudod kötni.
Egy "hibája" van, sajnos a trabi fekete dobozába nem fért bele, ezért lehet, hogy új helyet kell neki találnod, sok víz és sár ne érje, ha lehet.
Ahogy kivettem, neked már fent van a dinamón a trabi jeladója, az vezérli ezt az áramkört is, a jeladó 3 vezetékjét a nyákról is le tudod vinni a blokkba, (vagy ahogy tetszik).
A trafók is maradhatnak (páhuzamosan egymással, de írtad, hogy neked az is így van).
A saját trabi jeladós 6V-os 350-esemben tegnap kipróbáltam, működik.
Írtam telefonszámot, hívj ha valami nem kerek.
Üdv,
Peti74
Sajnos a hozzád küldött E-maileket visszaküldi a szolgáltató, amely szerint nem tudja elküldeni!
6 voltos MZ-hez elektronikus feszültségszabályzó kb. 3000 forintba kerül a motorosboltban. Nem érdemes rajzolni...
HiAll!
6Voltos MZhő van elektronikus fesszab?
Esetleg gyújtás is.
És hol?
Leginkább a rajza érdekelne...
Holnap tudok neked képet csinálni a gyáriról. Dobj egy mélt, el ne felejtsem.
Sziasztok!
Csodálatos megszakítós 125-ös etz-mhez sikerült trabant jeladót szereznem!
A rögzítése érdekelne, hiszen szerintem akad köztetek,aki csinált már ilyet!
Az is érdekelne, hogy a gyári jeladó, hogy néz ki az etz-n!
Tanácsokat szívesen veszek (adok D), meg természetesen szép képeket is mind a gyári, mind a trabis megoldásról!
üdv néktek!
Én csak pötyögök ebben a témában, de küld el, ha tudok szívesen segítek, meg továbbra is érdekel a cucc. Kíváncsi vagyok, hogyan oldják meg ezt a nagyok...
szamosd kukac dkgeast pont hu
A négy csúszósaruból arra következtetek, hogy egyben van az egyenirányítással. Három sarun bemegy a három fázis, egy sarun kijön az egyenirányított, szabályozott fesz. A testet meg a burkolaton veheti. Ez csak találgatás, de, ha tényleg így van akkor engem is nagyon érdekelne ez a típus!
Melyik típusé?
Ha van egy sematikus rajz róla vhol, könnyen kiokumláljuk, hogy mit, hova kell kötni!
Igen is magánügy, attól, hogy én a te leveledre válaszoltam, más is levonhatja a konzekvenciát.
Nekem is, másnak is vannak problémáim, nem szoktuk őket kiteregetni, sem itt, sem máshol, megoldjuk, ha tudjuk.
Jó lenne füvet nyírni, mert úgy tűnik magasra nőtt a csalán, amire pisiltetek.
A lendkerékmágneses generátor (alternátor) a legkisebb, legkönnyebb, legegyszerűbb az összes megoldás közül, viszont csak alacsonnyabb energiaigényű rendszereket tud kellően kiszolgáni. Ezért alkalmazzák motorokon.
Japó gépeknek van ilyen szabályzója (nem mindnek), főleg Kawasaki, Suzuki típusokon.
Miért írnék magánban, amikor a
"... Főleg Peti74.. ..Pedig én asszem nem ezt tettem annó..."
sem magánban ment, hanem ide nyilvánosan.
Ezt vettem zokon, de nagyon. Ennyi.
Üdv,
Peti74
én csak azért gondoltam hogy natúr generátorrol van szó mert egy lendkerékmágneses japán generátor nem igazán fér el egy szocimotor deknije alatt ami max egy dinamó, vagy egy kisteljesítményű elektomosan gerjesztett generátor befogadására lett méretezve.
Sikeresen belefutottunk ismét az elnevezési problémákba, pedig azt hittem, lerendeztük a dolgot.Nemkem is szimpatikussabb volt az alternátor elnevezés az állandó mágnesű kütyükhöz.Leggyakrabban ezt is fedi a megnevezés De tény, néha a három fázisú generátort is hívják így. Ez csak azért érdekes, mert teljesen más fesszab kell az álandó mágnesűhöz, mint az egyenáramú és a három fázisú(mind kettő gerjesztett) generátorhoz, mivel könnyen belátható, hogy az állandó mágnest nem lehet szabályozni, azért állandó.:)) Emiatt a fogalom zavar miatt volt, hogy más is a felesleges energia eldisszipálására gondolt. Ami egyébbként működőképes ötlet, de nem nyerő, mert az eldisszipált energia üzemanyag veszteségként jelentkezik.Valóban célszerű lenne talán pontossabban leírni a problémát, hogy az ilyesmit elkerüljük. Nem arra gondolok, hogy feltétlenül precíz szakszavakat használjunk, hanem arra, hogy legalább annyira körül írjuk a dolgot, hogy egyértelmű legyen.A három fázisú generátorhoz való fesszab egyébként nem is jelenthet problémát. Kell keresni egy olyan tipust, aminek a teljesítménye közel hasonló, és az ára is megfelelő. Ezalól csak a jawa és egyébb renitens tipusok képeznek kívételt, amik nem negatív testelésűek, vagy a gerjesztő tekercset szabályzáskor nem a + tápra húzogatják.Bár még a jawánál is igaz, hogy megfelelő átkötés (kétszer két kábel megcserélése) után elmegy minden szabályzóval.
ezt az eldisszipálást véletlenül nem konstans máűgnesekkel gerjesztett generátorokhoz használják?
Ez mind igaz, de lehet hatvanas évek beli Opeled is.
Ha megnézted volna a dolog előzményeit, akkor tudnád, hogy itteni fogalmak szerint az "alternátor" az nem csak a generátor idegennyelvű megfelelője. Emberünk olyan fesszabályzót keres "alternátorhoz", ami eldisszipálja a feleslegesen megtermelt áramot, úgy szabályoz. Lada meg Opel ilyent nem tud, japán motorkerékpárokon (nem autókon) szokásos ez a rendszer.
Ezek mind 3 fázisú, elektromos gerjesztésű generátorok. Az Opelban belső fesszab volt, megpurcant. Meghagytam a diódahídat és átkötöttem külsőre. Hibátlanul működik.
Nagyon nem érdekel ám senkit a dünyörgésed, meg az üzleti ügyeid. Talán magánban kéne.
Az autó generátorja és a motor-é ugyanaz. Motorhoz használhatod az autók diódahídját , legfeljebb tovább bírja mert nagyobb teljesítményű. A Lada feszszabályzó, mg ugyanúgy passzol. Egy sima feszültségfüggő kapcsoló.
opelban dinamó valamikor az özönvíz előtt volt!!!!
Az alternátor a váltóáramú generátor idegen megnevezése!
Manapság ez minden autóban megtalálható. Még az én 78as Rekordomban is
Sunesz.
Rossz napod van, vazze?
Előszőr : igazából alig írtál valami infót, arról hogy mit is szeretnél. Se járműtípus, se az hogy honnan lett kiszerelve, se az, hogy hova szertnéd, se a névleges teljesítmény, se az, hogy mekkora terhelést kapna, szóval semmi. Így nem lehet kitalálni, hogy mi is kell neked tulajdonképpen. Vedd már a fáradságot, ragadj billentyűzet, és írj róla többet és pontosabban, hogy mi a terved. Figyeld meg az összes fórumon, hogy minnél pontosabban kérdez a tag, annál több válaszoló kedvű akad.
Másodszor : mi az, hogy "... Főleg Peti74.. ..Pedig én asszem nem ezt tettem annó..."
Ember. Én azon vállalkozó kedvű emberek közé tartozom, akik vettek tőled IGC-t, mert úgy éreztem, hogy megvan hozzá a kísérletező kedvem és az elektronikai tudásom, hogy a gyakorlatban működőképessé egységet hozzak ki belőle.
Találkoztunk, én adtam a lóvét, Te adtad az árút. Semmi nem ment puszira, ez üzlet volt, semmi más. Úgy érzem, hogy a pénzemért árút kaptam és nem valami szívességet. Nem tartozom semmivel, de emberi szóra továbbra is emberi szót adok majd. Mindenkinek.
Egyébként meg, azóta 2 alkalommal is találkoztam Szrnka úrral személyesen, - mert nekem igen közel van - csak azért, hogy az ő konzultációja segítségével működőképes áramkört hozzak létre (zavarszűrés, kábelezés és programozás tekintetében is segített).
Harmadszor : az IGC nagyon okos dolog. DE : amit Te árulsz, az önmagában sajnos nem állja meg a helyét, attól függetlenül, hogy - hangsúlyozom - ez NEM a Te hibád.
Az IGC egy olyan áramkör, ami egy meglévő fix elektronikus gyújtás esetén tud valami pluszt belevinni a rendszerbe. Legalább egy elektronikus gyújtómodulra van hozzá szükség. És itt a baj. Nagyon kevés motorosnak van elektronikus gyújtásrendszer a gépében.
Én több éve hirdetgetem a saját gyártmányú elektronikus gyújtásomat 6 és 12 V-ra illetve 1 és 2 hengerre egyaránt. Nyákrajzos fóliát készítettem, és egy nyákos cégnél kis sorozatban legyártattam a saját pénzemen 16 db nyákot, majd megvettem hozzá a összes alkatrészt és ha kell valakinek, akkor összedobok egyet. És képzeld, közel 2 év alatt sikerült 9 db áramkört "értékesítenem", abból 4-et közeli ismerősi körben.
És tudod miért ? Mert az én áramköröm is okos dolog, de önmagában nem életképes, mert néhány mechanikai problémát is meg kell hozzá oldani főleg a jeladó környékén. Én pedig nem komplett rendszert árulok, én csak a saját bevált rendszeremet osztom meg másokkal. Publikus az áramkör, a nyákrajz, minden. És mégis, a legtöbb elektronius gyújtás projekt elvérzik. A mechanikán és a beszerelésen.
De az én elektronikus gyújtásomnak van egy nagy előnye az IGC-vel szemben, mégpedig az, hogy beszerelés után nem kell kísérletezgetni a jelleggörbékkel.
Egyből kapsz valami pluszt (a pénzedért).
Negyedszer : Nem láttam, hogy akár egyszer is valami fogyasztható "reklámot" csináltál volna a kütyükének. Pedig lehetne. Például ki lehet kerülni az elektronika hiányát, mert ha CPI trafóhoz illeszted, akkor máris nem kell hozzá elektronikus gyújtómodul. A CPI trafó pedig 2000 Ft/db, a lada klubon évek óta árulják. Hoppá, máris egy majdnem életképes és mindjárt mindenki számára könnyen beszerelhető párosítás, és bár megszakítóval, de működik. De soha le nem írtad.
Más. Nyilvántartod Te, hogy kinek adtál már el IGC-t és az illetőnek milyen motorja van ? Visszahívod Te ezeket az embereket időnként, hogy mire jutottak, van-e az adott típushoz jól használható jelleggörbéjük ? Mert ha van, akkor a következő ugyanolyan motorral rendelkező emberkének akár betöltött jelleggörbével is eladható lenne az IGC. Aztán még tovább kísérletezik vele, ha akar. Vagy csináltál Te olyan web-oldalt, ahol az eddigi szocimotoros IGC-tulajok egy csokorban fent lennénk. Elég egy motortípus és egy mail-cím. Máris típusonként 4-5 ember agyalna együtt egy görbén. Ez máris kedvcsináló lenne, hisz lám-lám ha belépek az "igc-klubba" máris van, akire számíthatok. Egyedül ki a fax vág neki a jelleggörbe kísérlezezésnek? Nagyon kevesen. De együtt, az más.
Ha egyszer okos dolgot árulsz, áruld is okosan. A "sima" kereskedelmi tevékenység ide nem elég.
Csak magadra haragudhatsz.
Engem pedig még haragodban se álíts többet be hálátlannak, mert nem vagyok az !
Uff én beszéltem,
Peti74
A lada fesszab azt hiszem nem nyerő alternátorhoz. Lásd régebben leírtakat az alternátor és a generátorról. Sunesz, ha nagyon nem találsz késszen fesszabot vagy legalább kapcsolást, akkor végszükségben szülhetünk egyet.Legegyszerűbbnek talán egy szabályzott háromfázisú egyenirányító jöhetne szóba( vagy két fázisú, mert a fene tudja milyen, és elvileg az alternátor mind a két változatban létezik szerintem, bár ebből is vita lehet.). Ez úgy néz ki, hogy tirisztorok vannak a diódák helyett az egyenirányító hídban . Ha túl nagy lenne a kimenő feszültség később kapcsoljuk a tirisztorokat, így a kitöltés kissebb lessz, vagyis az egyen feszültség alacsonyabb.Nem végzetessen bonyolult dolog.Ha végképp nem jön ösze máshogy a dolog, írj mailt, megoldjuk a dolgot.
Neked az Opelban dinamó van vagy generátor. A sunesz "alternátorhoz" keres fesszabályzót, ami eldisszipálja a felesleges kakaót.
szereld át lada elktronikus feszszabályzóra. Olcsó és sokat bír. én az Opelomat álkítottam át és egy ukrán gyártmányu szabályzó van benne 4 éve. hibátlanul működik. Kisebb mint egy cigisdoboz, jól elfér. Ráadásul van benne egy piros led ami ég ha tölt.
Heló!
A baloldali szerszámos doboz alatt van úgy ,hogy a doboz belső részéből kivan vágva és van hely.
A címem ímélben küldőm
Üdv papa!
Papa.
Nekem nem volt egyértelmű. Most már az.
Holnap összedobom, megpróbálom olyan méretűre vágni a nyákot, hogy a trabi-féle fekete műanyag tokba beleférjen valahogy.
Egyből kérdezném is, hogy olyan helyen van-e az a fekete doboz, ahol védve van akkor is, ha a tetejét nem teszed rá (a kilógás miatt kérdezem) ?
Írjál nekem mailben egy postai címet, ahova küldhetem a csomagot.
Aztán majd később kifizeted, leginkább akkor, ha működik.
Természetesen még mindig 3500.
Üdv,
Peti74
Szia peti74!
Azt hiszem egyszer már megegyeztünk, hogy kell,nem szoktam felelőtlenül rendelgetni, azt hogy bazsa küld egy tranyót az téged mért zavar az csak addig kellet volna míg a tied meg nem érkezik, hogy tudjak vele járni. Mivel ő sem küldte, meg te sem mozdúltál azért kérdeztem rá,hogy valamelyikőtök küldjön már valamit, mert ahogy írtad kétszék közül tényleg a földre ültem.
De, ha vissza nézed az 1768-ast ott még 3500 H/f volt, ilyen nagy az inláció?
Küld meg az OTP számot, hogy hova kell utalni és hétfőn utalok. Külömben szereztem olyan számú tranyót amit bazsa írt, de azzal sem tökéletes.
Üdv papa!
Eladó 1 komplett Etz elektronikus gyujtás+1 jól működött gyujtótrafó.Hely:Debrecen,Ára:6000 Ft.06704584350
Holó Papa.
Részemről oké, de előbb döntsd el végre, hogy melyik megoldást választod :
Egy 12V-os trabi fekete dobozt szeretnél, mert akkor Bazsa01 majd küld neked egyet
vagy
Egy 6V-ra készült elektronikát szeretnél tőlem, és akkor én küldöm.
Mer most két szék közül épp földön vagy.
Én viszont feleslegesen nem dolgozok, ha kiderül, hogy mégse az enyém kell.
Azt számold bele, hogy a belföldi standard (szögletes, 20 kg alatt) csomagküldés díja min. 720 Ft (és akkor otp számlára utalással fizetsz) az utánvétes megoldás díja viszont közel 2500 Ft, ami vetekszik az elektronika 4000 Ft-os árával.
Ha válaszolsz, azt is írd meg, hogy a távolságot melyik módszerrel győzze le az alkatrész.
Üdv,
Peti74
Holó peti74!
Heló bazsa1!
Valamelikőtök küldjön már valamit, mert veszélyben lessz a talin való részvételem.
Üdv papa!
A gerjesztő áram a terheléstől és a fordulatszámtól függ.Mind a kettőtől. A gerjesztő feszültség pedig a gerjesztő tekercs ellenálásából és a gerjesztő áramból adódik.A gerjesztést nem feszültség, hanem áram okozza. Ha tökéletes vezetőt használnánk, 0 volt mellet is bármekkora gerjesztést hozhatnánk létre.Valóban, a dinamónál kell egy viszáram kapcsoló dióda vagy relé. A generátornál ez szükségtelen, hiszen ott az egyenirányító híd ezt a feladatot is elvégzi.A dinamónál viszont az egyenirányító szükségtelen, hiszen ott az egyenirányítást a kommutátor végzi mechanikusan.Szerintem a szűken vett fessszab( az áram kapcsolót külön kezelve) kapcsolása lényegileg csak attól függ, milyen testelésű a renszer, a gerjesztő tekercs két polusa hogyan van bekötve.(PL a 634 esem szépen működött mz szabbal, csak a gerjesztés két madzagját kellet átkötnöm). A szabályzók csak paramétereikben térnek el különböző feszültségek esetén.Szerintem.Tehát a 6, 12, 24 voltos joszágok is egy vagy két oszlopos fesszabbal készültek. Nem hiszem, hogy akkoriban készültek félvezetős szabályzók.
A 12 voltos fesszabályzó rajzát nem én említettem :)
De a Trabantomban még mechanikus volt, talán IFA-é. A Trabi 77-es volt, talán 85-ben építettem át 12 voltra.
Én úgy gondolom, hogy a dinamó és a generátor fesszabályzója között az a különbség, hogy előbbinél van visszáramkapcsoló dinamó.
A gerjesztőfeszültség viszont szerintem nem a fordulatszámtól függ, hanem a rendszer terhelésétől.
Vkami.
Teljesen igazad van. Most már értem mit takar pontosan a 12V-os dinamóra való feszszabályzó.
Wartburgom nem volt, de trabantom annál több, és azokban a 6V-os dinamót egyből a 12V-os háromfázisú generátor követte, hasonlóan a Jawak és MZ-k "fejlődéséhez".
Érdekelne az általad említett feszabályzónak a kapcsolási rajza, legfőképpen az, hogy az áramkorlátot miként oldották meg rajta.
Az is fontos, hogy miként vezérli a gerjesztést. Az MZ dinamókban (nekem az van minden 6V-os jawamban) pl. a gerjesztőtekercsek egyik vége fix test és másik végén (a DF-en) pedig a szabályzó a fordulatszámmal fordítottan arányos feszültséget ad. Ilyen az a kapcsolás is ?
Üdv,
Peti74
Hali. Bár nem írok egy jó ideje, de azért olvasgatom a forumot. Valóban, Petivel kb erre az eredményre jutottunk.(Igaz, volt egy harmadik résztvevő is, de vele is hasonló konszenzus alakult ki. ) A dinamó-generátor váltás a járművekben nem egy egyszerű dolog. Ha jól emlékszem, teljesítmény diódák meglehetősen régen vannak.Kérdés, hogy milyen félvezetőből. Szelén talán már a hatvanas években is volt. (most ne menjünk bele a nyitó feszültségek mértékébe).Egy biztos, a hetvenes évek végére olyan egyen irányítók voltak olcsón, amilyenek teljesen megfeleltek. Ehhez képest a 83ban kiadott 634 esem dinamos (még vagy egy hétig).Szóval ez egy fogossabb kérdés, nem érdemes talán belemenni. Első neki futásra szerintem elég, ha tapasztalati úton azt jelentjük ki, amit Peti írt.Amit a töltés vissza jelzésről írt, szvsz szintén megálja a helyét, egy pici pontosítással: Generátor esetén segéd diódákkal kapcsoljuk az izzó eggyik végét a generátorra. Illetve létezik töltés visszajelző relé, amit a generátor spec pontja és az aku plussza közé kel kötni, és ez müködteti a vissza jelző lámpát. Ilyennel én még csak jawánál találkoztam.Remélem, hosszu hallgatás után nem írtam megint valamit félre.
Vérre nem akarok menni, de a feszültségnek semmi köze ahhoz, hogy milyen a működése a villamos gépnek. Addig, amíg a modern nagyteljesítményű diódák nem jelentek meg, tipikusan az akkumulátoros gyújtású gépjárműben dinamó, tehát egyenáramú gép volt. Ez lehetett akár 6 voltos (majdnem összes német személyautó, motorkerékpárok), akár 12 voltos (személyautók), akár 24 voltos (teherautók).
Így a Wartburgokat előbb 6, majd 12 voltos dinamóval szerelték, illetve a hetvenes évek elejétől a 353-asokat már generátorral.
"kisteljesítményű izzó bekötve az akkumulátor plusz és a töltőrendszer kimenete közé" - ez csak dinamónál jó így, ahol álló helyzetben a fesszabályzó szétválasztja a kefét és az akkut. Generátornál a diódahíd egyszer és mindenkorra rá van kötve az akkura, tehát potenciálkülönbség nem alakulhat ki, vagyis az égő sosem fog világítani. Ezért kell a segéddiódasor.
Sziasztok! Tudna valaki segíteni? Kb. 2 hónapja szívat az ETZ-m. Motorfelújítás után kicseréltem a kicsit öregnek tünt gyújtótrafót. Azóta vannak gyújtás gondjaim. Kb. 20 perc után megáll a moci, tüzforró a trafó és 15 perc mire be tudom rúgni újra. Gondoltam, hogy behalt az elektromos gyújtásom ezért kiiktattam és átalakítottam megszakítosra. 1. csatlk. megszakító, 15. csatl. Gyújtáskapcsról. Berúgtam, járt szépen . A trafó újra tüzforró leállt. Most már egyáltalán semmi szikra. Lehet szar egy vadi új rtafó?? Ráadásul már 1x kicseréltettem és ez már a második.
Töltésjelző : kisteljesítményű izzó bekötve az akkumulátor plusz és a töltőrendszer kimenete közé. Ha a két pont feszültsége közel egyenlő, az izzó kialszik. Mi ebben a bonyolult ?
"12V-os dinamó" ügyben:
Kb 1 évvel ezelőtt volt itt egy vérre menő vita egy Öregapó nevű tag és énközöttem, hogy pontosan milyen berendezést is takarnak a következő szavak : dinamó, generátor, alternátor.
Akkor végül valami olyasmire jutottunk, hogy az érthetőség kedvéért jelentse mindenkinek ugyanazt, különben folyton elbeszélünk egymás melett. Tehát :
Dinamó: egyfázisú egyenáramot termel. Gerjesztőtekercsek az állórészben, a feszültség a forgórészen keletkezik, szénkfével szedhető le a tengelyirányú kommutátorokról. Egyeniránítást nem igényel. Feszültségszabályzása a (visszavezetett) egyenáramú gerjesztés változtatásával oldható meg.
Jellemzően a kisebb teljesítményű 6V-os rendszerek készültek így, pl. a 6V-os jawak, 6V-os MZ-k.
Generátor : hárofázisú váltakozóáramot termel. Az egymástól 120 fokoas fázisban eltolt feszültségek az állórész tekercseiről szedhetők le. Gerjesztése a forgórész tekercseivel történik, szénkeféken és két axiális kommutátorgyűrűn keresztül. Egyeniránítást igényel. Feszültségszabályzása az egyneirányított feszültség visszavezetésével a gerjesztés változtatásával oldható meg.
Jellemzően az újabb, nagyobb teljesítményű 12V-os rendszerek készültek így, pl. ETZ, 638-640-es Jawa.
Alternátor: háromfázisú váltakozóáramot termel. Az egymástól 120 fokoas fázisban eltolt feszültségek az állórész tekercseiről szedhetők le. A gerjesztést a forgórész állandó mágnese adja. A feszültségszabályzása nem a visszakapcsolás elvén működik, a "felesleges teljesítményt" a tekercsek ki-be kapcsolgatásával és vagy disszipációval oldják meg.
Jellemzően a rizskályhákban van ilyen.
Ezek alapján a 12V-os dinamó nem más, mint egy "megerőszakolt" vagyis túlgerjesztett 6v-os dinamó, azért hogy 12V-os fogyasztókat tápláljon és egy 12V-os aksit töltsön.
Üdv,
Peti74
-> A riszkályhákon nem jellemző a töltésjelző. Ott az olajnyomás visszajelző piros lámpája a lényeg, akkor van b..meg, ha az gyullad ki.
Igen, ezért kellene nekem, ami jelzi a töltést.
-> 12 voltos Trabant dinamó
Az enyémen is az volt, igaz Wartburg, csak a forgásirány miatt meg lett fordítva a gerjesztése :)
Nem csak az önindítót nem kellett cserélni, az ablaktörlő motort sem :)
Hi.
Eladó egy IGC-60-as, programozható előgyújtásszabályzó. Nekem már nem kell.
Egy és kéthengeres motorhoz is használható ic van hozzá.
15e pénz. Bp. 18. ker.
Üdv,
Peti74
Vkami.
A riszkályhákon nem jellemző a töltésjelző. Ott az olajnyomás visszajelző piros lámpája a lényeg, akkor van b..meg, ha az gyullad ki.
Bazs.
Olyan alkatrész nincs hogy 12V-os trabi dinamó. Van 12V-os generátor, és 6V-os dinamó. Egyébként meg 12V-os trabi áramforrásra nem érdemes fesszabályzót gyártani, mert a generátor tartalmazza a fesszabályzót is. Ha meg tönremegy, akkor van olyan bolt, ahol 1200 Ft-ért veszel egy újat.
10 éve van trabantom, most is van,
ezért vagyok ilyen okos.
Amúgy meg, ha jól emlékszem, még mindig 6V-os motorról beszélünk, még mindig nem értem, hogy hogy jön ide egy 12V-os generátorhoz tervezett fesszabályzó ?
Esetleg a kapcsolás, amin agyalsz, pont azt csinálja, hogy a 6V-os trabi dinamóból csalogat elő 12V-ot ? Nos ez lehetséges, de nem 1000-es, hanem kb. 2000-res fordulaton felett fog csak tölteni, ami a trabinál nem nagy gáz, mert egyrészt akkora aksit teszel bele, amit nem szégyelsz, másrészt a trabi 6V-os egyenáramú dinamója akkora mint egy harckocsilőszer és asszem 220W-ot tud, egy túlméretezett buta nagy dinamó, ezért lehet üzemelteni "túlgerjeszett" állapotban. Jellemző a 6V-os trabira, hogy 12V-os rendszerre váltás után pl. az indítómotor maradhat 6V-os, bírni fogja, max egy kicsit gyorsabban forgat.
Jawa-nál nagyon más a helyzet. Ott a névleges 75W-os dinamó nincs úgy túlméretezve, a forgórésze amúgy is hajlamos a leégésre. Nem szabad túlgerjesztett állapotban üzemeltetni. Csak a forgórész áttekercselésével lehetne megoldani, de azt megint nem érdemes, mert a gyári masszív tekercselést nem leht kisipari módszerekkel leutánozni, kockázatos, hogy szét fog repülni.
Ha már elektronikus fesszabályzón agyalsz, akkor egy egyenáramú 6V-os dinamóra való fesszabályzót építs, ami működik. Biztos vagyok benne, hogy nem fog sikerülni, az áramkorlátozáson -nna, az meg mi a fene ?? - el fogtok vérezni !
Papa ! Találd ki végre, hogy a bazs féle trabi gyújtással kísérletezel-e még tovább.
Üdv,
Peti74
Szia Papa! Nahh mivel nem találom azt a lapot amin vannak alkatrészek ezért küldök eggy egész gyujtást! Természetesen trabiét. Elméletben működik. Ezen volt cserélve a tranyó meg a kicsi vezérlő tranzisztor is!!
Hy Peti74!
Most én annyira ezt már nem vágom de annyit tudok hogy két szénkefés a dinamó amiből az egyik a testre megy a másik a töltőáramot viszi! Elméletben az újságban leírt fesszabi 12v-os trabi dinamóra lett tervezve! még annyit tudok róla h testfelé van kötve! De hál istennek a szomszédom nagy mágus az ilyenekbe azt vele szoktam ilyeneken gondolkodni! De elméletben a töltő áram a gerjesztésen múlik meg azon hogy a dinamó le tudja é adni eggyáltalán!? Nem?? Írjatok h mi a véleményetek! Üdv. bazsa01
Ha ki van vezetve a csillagpont, arra teheted lada töltésrelével a lada kapcsolási rajza szerint. Ha nincs kivezetve, akkor három segéddiódával csinálhatsz rá töltésjelzőt, asszem az MZ-ben is így van megoldva, kapcsolási rajz van itt is. Vagy kérj meg egy autóvillamosságis embert, annak álmából fölkeltve is tudnia kell töltéslámpát bekötni.
Ha jól tudom a BU6xx D típusba be van építve a dióda! De előtte tessék adatlapot megnézni, minden tranzisztor (minden alkatrész) adatlapja letölthető a netről!
Hadd kérdezzek egy fesszabályzót én is.
A P21-re 3 fázisú Yamaha generátort tettem. A gerjesztése földfüggetlen, egy Honda feszültségszabályzó van hozzá. Ez így működik is, csak azt nem tudom, hogy a töltésjelzőt hova hogyan kössem. Van valakinek tapasztalata ilyen rizskályhából származó kütyükkel?
Különben erre jön majd a Trabi gyújtás ami már itt figyel a satupadon, hogy később megspékelhessem egy igc-vel az egészet :)
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|