hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 22. péntek 
Cecilia

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás

Összesen: 100 oldal

crazydent
válasz erre | email2006-08-20 16:51:43
Üdv Fiúk,
már csak belavau én is..

Először Zapkorte-nek: ha jól látom, párhuzamosan van 2 db 47 ohmos ellenállás mindkét oldalon, így a nyitóáram cca 0,5 amper, gyakorlatilag folyamatosan, hiszen az oldalak felváltva vezetnek. Hát ezt éppen meg lehet oldani 6/12V transzverterrel, de akkor bizony összejön az a 3W veszteség, amelyről Öregapó ír 70 % hatásfok mellett. Szóval mégsem 100 mA, és nem is 3 laposelemnek való feladat, hacsak egy szezon nem egy tankolásnyit jelent :-).

Mindkettőtöknek: miről beszéltek, amikor a bázison megjelenő 6V, netalán még nagyobb feszültségről beszéltek???
Régen rossz, ha egy földelt emitterű tranyón ilyet mér az ember. Az már nem (bipoláris, NPN) tranzisztor... Szerintem a bázisról közvetlenül a hibridbe menő vezetéken a tranyó lezárását gyorsítják, mert ugyebár az a gyújtási pont, és különben nem tudná elég fürgén elengedni a trafót. Egy telítésbe nyitott tranyó pedig csak úgy magától nem túl gyorsan zár le.

A bétáról: ezeket a kimenőtranyókat megpróbálja az ember minél jobban leültetni, hogy kicsi legyen a veszteségi teljesítményük. Ez eddig evidens. De ebben a tartományban már nem sok teteje bétával számolni. Leírom egy konkrét esetemet. Tranyó: 2SC3344 (azóta sem találok). 0,4A bázisárammal kinyitottam, 4A kollektoráram mellett leült 0,17V-ra. Ahhoz, hogy 0,15V-ra üljön le, már 0,9A bázisáram kellett, ugyanakkor 0,2A mellett 0,7V maradt rajta. Most akkor mennyi a béta? Szóval ennek a méretezése finom és felelősségteljes dolog.

Öregapó: lehet, hogy nem érted, mit mond Zapkorte? Csak a dobozt kell 12V-ról táplálni, és akkor a 12V/47ohm számítás is jogos (azaz 12V/23,5ohm!). Szerintem sem fogja az elektronika észrevenni azt, hogy nem igazi 12V-ról jár. A tranyók pont annyira fognak leülni, mint addig.

Egyébként az milyen kapcsolási rajz, amit említesz, és 100 ohm van a "fekete dobozban"? Van olyan rajzod, amin a hibrid is ki van fejtve? Az engem is érdekelne.

üdv, szr
sorszám: 2162 (60337)
(előzmény: Zapkorte, 2006-08-20 16:12:15)

 
 
Keats
válasz erre | email2006-08-20 16:40:23
Zápkörte!
És van egy hátránya is: atomvillanás esetén le fog slusszolni, nem úgy, mint a megszakitós. ;-)
Atomvillanás esetéte azt mondják a katonáknak hogy csukják be a szemüket nehogy belefolyon a sisak!!:):)
:)Keats
Mert akkor már nem tök mindegy?
sorszám: 2161 (60336)

 
 
Zapkorte
válasz erre | email2006-08-20 16:15:49
Nekem is 6,5 körül fogyasztott a jawam két személlyel a dögöllői dombságban. Városban meg 8-at. És én sem nyúztam agyon, igaz, nem is hagytam, hogy simóval beelőzzenek. Ez ilyen. Benne van a Ternai könyvben is: a kétütemű motor min 60%-al többet fogyaszt, mint az azonos kategóriájú négyütemű.
sorszám: 2160 (60334)
(előzmény: Powerarc, 2006-08-20 15:19:39)

 
 
Zapkorte
válasz erre | email2006-08-20 16:12:15
Bocsi, tényleg, 10A.t termel 6V-n, de abból sem fog 2x3,5A-t meginni a gyújtótekercs. :-p
A kapcsolási rajzon meg jól látszik,hogy mi történik: V1 lés V2 tranzisztorok egy 47 ohmos ellenállaton keresztül felhúzzák a +12V-ra V3 és V4 tranzisztorok bázisát. Ha e tranzisztorok zártak, akkor a bázis egy-egy 47 ohmos ellenállaton keresztül bemegy a hibridbe, ott nem tudom, hogy mi van, de nem is nagyon érdekel. Gondolom valami testpotenciál-féle lehet, de hogy +6V-nál nem több, az tuti, mert különben a tranzisztor simán nyitva maradna!
Abban viszont igazad van, hogy megindulhatna egy negativ kollektoráram, ha a bázis magasabb feszültségszintre kerülne, mint a kollektor, de nekem úgy tűnik, hogy a bázis csak akkor van magasabb szinten, mint 6V, ha a tranzisztor nyitva van. Hogy aztán a nyitás pillanatában mi történik, azt nem tudom, ki kéne próbálni.
A személyeskedő megjegyzéseidre meg hadd ne reagáljak semmi többet, mint annyit, hogy aki még kapcsolási rajzot sem tud olvasni, az csak ne birálja az én szakmai hozzáértésemet, eskem-beskem!
sorszám: 2159 (60333)
(előzmény: Öregapó, 2006-08-20 15:50:36)

 
 
Öregapó
válasz erre | email2006-08-20 15:50:36
Első dolog: Ha a 60 wattos dinamo 5 ampert termelne, akkor 30 wattos lenne, mivel a dinamók Jawáknál, mzknél 6voltosok, és a teljesítmény =U*I.Második: Pont egy olyan kapcsolási rajzot sikerült ide tenned, amin nem látszik, honnan jön az a szál, ami keresztül megy az ellenáláson, rá a bázisra.Azokon a rajzokon, ahol mutatják a fekete doboz belsejét is, a bázis ellenállás 100 ohmos. A harmadik: Te itt 12 voltal számolsz, pedig a 6 voltos esetben ott 6 volt van. Negyedik: A tranyót valóban nem érdekli a tápfesz, valóban bázis áramot lát, de az az áram az I=U/I Ohm törvény alapján 6 voltnál pont a fele.Ha a bázis áramot 12 voltról származtatod, és csak a kollektort 6 voltról, akkor egyébb gond merülhet fel, mert nem szabad, hogy a bázis magassbb potenciálon legyen mint a kollektor, NPN tranyó esetében. ötödik. Én valóban bétát írtam, de bizonyos okok miatt béta per tízre szokták a kapcsolás áram erősítését méretezni kapcsoló üzem esetén. Hatodik, az hogy te mit mondtál meg, az kurvára nem érdekes.Ne haragudj, de nehogy már nyul vigye a puskát! Ne hidd azt, hogy jobb vagy, mint a német mérnökök,ha ők valamit 12 voltra méreteztek, akkor azt te símán felülbírálod. Emlékezz, annak idején Peti 77 is húzta a száját a 12 voltos trabi gyújtás 6 voltra való használata miatt.Pedig ő valóban szakember, és elég jól beledolgozta magát a témába.Ez megint tipikus esete a magyar mentalitásnak. Mindenki mindenhez jobban ért, mint a szakemberek. Ha a szakember mond valamit, azt alá is támasztja, azt mondják rá, zagyvál. Pedig csak az az eset állt elő, hogy hirtelenjében nem tudta eléggé leegyszerűsíteni a dolgot, hogy egy laikus megértse.Hiába, kis hazánkban annak van igaza, aki nagyobb hangon bizonygatja igazát.Én abba is hagyom ezt a vitát, mert nincs értelme. Majd ha egy kicsit többet tanultál a témában, vissza térhetünk rá.Olyan három-négy év mulva...
sorszám: 2158 (60331)
(előzmény: Zapkorte, 2006-08-20 14:39:53)

 
 
Powerarc
válasz erre | email2006-08-20 15:19:39
Mivel az enyémben még csak 800km van a felújítás óta, a fogyasztási értékek még annyira nem mérvadóak. Tegnap jártam meg oda-vissza a Győr-Balatonfűzfő útvonalat egyedül. Ugye a Bakonyon keresztül kellett mennem, ami nem sík útvonal. Azokon 75-80-al mentem, a szerpentinen kb. 60-al. Induláskor csutkóra feltöltöttem a tankot és a 195km után még nem kellett tartalékra állítani a benzincsapot. Majd pontosan megmérem, de úgy 13 liter benya fogyott el, ami 6,7 literes átlagfogyasztást jelent. Majd még pontosan megmérem tankoláskor. Ez a fogyasztás soknak tűnhet a nem hajkurászós üzemmód ellenére, de ha azt veszem, hogy az oldalasom jóval nehezebb, nagyobb a légellenállása, a kisebb lánckerék miatt többet forog a motor, úgy már talán nem is olyan sok. Egy évben nem megyek sokat, max 2-3000 km-t, aminek az üza költsége nem vág földhöz.
sorszám: 2157 (60330)
(előzmény: Zapkorte, 2006-08-20 14:44:26)

 
 
Zapkorte
válasz erre | email2006-08-20 14:44:26
Nekem speckó egy fikarcnyit sem csökkent a fogyasztásom a jól beállitott megszakitós gyújtáshoz képest a trabi gyújtástól. Szintén fikarcnyit sem csökkent a nagypolák fogyasztása az optós gyújtástól. És nem indul jobban, és nem megy jobban stb. Egyetlen előnye: nem kell az út szélén megszakitót cserélni (ami velem korábban megesett párszor). És van egy hátránya is: atomvillanás esetén le fog slusszolni, nem úgy, mint a megszakitós. ;-)
sorszám: 2156 (60328)
(előzmény: Öregapó, 2006-08-20 14:30:03)

 
 
Zapkorte
válasz erre | email2006-08-20 14:39:53
Bizony nem ártana tudni, hogy működik a tranzisztor:

kapcsoló üzemben, vagyis telitésbe nyitják egy 47 ohmos áramhatároló ellenállaton át. 12V/47Ohm=0,25A max ez még a minimális 15-ös betával szorozva is 3,75A maximális áram, ha egy gyújtótrafó ennél többet vesz fel, akkor már régen rossz. (Csak az összehasonlitás kedvéért: a 60W-os dinamó összesen 5A-t termel.)

A sokszorzóról meg nem tudom, mit zagyválsz össze, megmondtam világosan: csak a fekete dobozt kell sokszorozóról táplálni, a gyújtótrafók meg maradnak 6V-on. A tranzisztort kurvára nem érdekli, mert ő úgyis csak áramot lát belőle.
A kapcsolásban viszont semmit nem lehet kicserélni, mert minden benne van egy hülye NDK hibrid IC-ben.

Dinamót áttekertetni? Hát nem tudom. Szerintem az még komálósban is vagy 10-15e Ft lenne, és a teljesitménye fikarcnyit sem nő, csak a feszültsége!
Az akku uyganúgy le fog merülni, ha világitasz a városban, az egyetlen előnye tényleg csak a könnyebb izzóbeszerzés lehet, de ez nem hiszem, hogy ér ennyit. :-(
sorszám: 2155 (60327)
(előzmény: Öregapó, 2006-08-20 11:42:00)

 
 
Öregapó
válasz erre | email2006-08-20 14:30:03
Te is azt mondod, hogy a fél liter a gyakoribb megtakarítás. Ez a mechanikushoz képest értendő. A tabcsi gyújtáshoz képest nem ennyi, csak kvb a fele. De vegyük a szerencsésebb esetet, amit írtál. Legyen 7 deci benzin. Az a tarabisnál fél litykóval kevesebb, nem hisem, hogy elérnéd ezt, de vegyük számítási alapnak. Ebből száz kilométerre 150 forint következik 300 pénzes benyónál.vagyis két kilométerenként egy forint. Tehát, hogy összejöjjön a legalább húszezres árkülönbség, kell negyvenezer kilométer.Ez idáig tiszta állt iskolás matek, a te adataiddal.(amik kissé túlzók). Vegyük a motorozás élményét: Mekkora teljesítmény növekedést okozhaz az előgyújtás szabályzás? Max 5 százalékot? Továbbra is fentartom, hogy egy átlag motoros azt nem igen érzi meg. De akinek sok a pénze, próbálja ki a dolgot, mert azért tanulságos.
sorszám: 2154 (60326)

 
 
Öregapó
válasz erre | email2006-08-20 13:02:40
Hmm.... Ezt honnan veszed? Tőled is megkérdezem, tudod hogy működik a tranzisztor? A további félreértések elkerülése végett leírok egy egyszerűsített leírást a bipoláris tranzisztorról. A tranzisztor egy olyan négy pólus, ahol egy lezárt p-n átmenet(C-E) áramát vezeréreljük egy nyitott p-n átmenet(B-E) áramával.Vagyis a tranzisztor áramvezérelt eszköz.Tehát a kimenő áram a bemenő áram áram erősítés(béta ) szerese.azért négypolus, hiába három lába van, mert kettő a bázis és a föld, kettő a kollektor és a föld.Hiába ugyanaz a föld, itt kettőnek számít(vedd úgy hogy földbe és föld ki.). Az ic max a megengedett maximális áram. Vagyis az az áram, aminél a tranzisztor még nem megy tönkre, vagy az a maximális áram, amire méretezni akarunk.Semmi köze ahhoz, mekkora áram folyik éppen a tranyón. Jó példa erre, amikor egyáltalán nem folyik bázis áram, vagyis a tranyó zárt. Akkor is tud Icmax folyni?!! Kitérhetnék itt a tranzisztor munka pontjának beállításására, arra, hogy a béta is csak közelítő dolog, pontosan Hf paraméterekkel kellene számolni.De az ide szükségtelenül túl szakszerű lenne, valszeg aki nem szakember, az úgyis kész kapcs rajzot másol le, vagy megkérdezi egy szakembertől. Jó lenne, ha ilyen kérdésekhez határozott véleményt csak olyanok fűznének hozzá, akik legalább talaj szinten megtanulták az elektronikát, különben csak a tudatlanságot terjesztjük.
sorszám: 2153 (60319)
(előzmény: R.A., 2006-08-20 12:38:23)

 
 
R.A.
válasz erre | email2006-08-20 12:38:23
Nem a bétától függ, hanem a megengedett kollektoráramtól (Icmax).
sorszám: 2152 (60318)
(előzmény: Öregapó, 2006-08-20 11:42:00)

 
 
Öregapó
válasz erre | email2006-08-20 11:42:00
Maradjunk azért a szakszerűségnél...Nem árt tudni, hogy műkidk a tranzisztor, ha tanácsot adunk. A nyitott kollektoros dolgot épp úgy célszerű átméretezni, mert a végtranyó bázis árama 12 voltra van méretezve, tehát határ eset, hogy a tranzisztor át tud e engedni megfelelő áramot így 6 volton.Ez nagyban függ a tranyó bétájától.Előfordulhat, hogy az aku teljes töltöttségénél műxik a dolog, aztán lemerültebb aksinál behal a jószág, vagy a gyújtó trafók is különbőzők egy picit, lessz amivel műxik, lessz amvel magassabb fordulaton "lefujja a szikrát". A feszültség kétszerező olyan 70 % os hatásfokkal dolgozik. Tehát ha csak a gyújtást táplálod róla, legalább 3 watt veszteséget könyvelhetsz el.Ráadásul a feszültség sokszorozókat nem 1.5 amperre szokták gyártani a rádiókhoz.amiket én szoktam lárni, azok 0.8 amperesek.A diódás feszültség sokszorozókat pedig végkép nem erre találták ki, azokanak még nagyobb a veszteségük.Szóval meg lehet próbálni a feszültség sokszorozós megoldást, aztán esetleg szívni vele. (aki tanácsolta a dolgot erre azt fogja mondani: Pedig nálam működött...Igaz, néha a borjú is megharap..) Vagy áttekertetni a dinamót, akkor legalább használhatsz utánna 12 voltos izzókat is, amik könnyebben kaphatók.Vagy kicserélni a kapcsolásban lévő ellenállások közül párat, és akkor valóban jó lessz 6 voltra.
sorszám: 2151 (60315)
(előzmény: Zapkorte, 2006-08-20 08:52:45)

 
 
Zapkorte
válasz erre | email2006-08-20 08:52:45
Nem kell áttekerni semmit. Mivel az elektronika nyitott kollektoros kimenetű, maradhatnak a régi 6V-s trafók, a 12Vra csak az elektronika kisteljesitményű részének táplálásához van szükség, az viszont nem hiszem, hogy 100mA-nál többet kérne, ez még egy 20%-os hatásfokú átalakitóval sem éri el a műszerfalvilágitás teljesitményigényét.

A kérdésre válaszolva: hajdan a 6V-os trabikhoz készen árultak ilyen többszörözőt, hoyg a 12V-os autórádiókat bele lehessen tenni. Trabantos körökben felbukanhat ilyen. Ha nem találsz, az Ezermester magazinban többször jelent meg ilyenhez kapcsolási rajz a hetvenes-nyolcvanas években. Egy egyszerű tranzisztoros vibrátor meg egy feszültségkétszerező egyenirányitó kell csak hozzá.
No persze az igazán huszonegyedik századi megoldás egy kapcsoló üzemű táp lenne, aminek marha jó a hatásfoka, de ide felesleges. Az az elektronika szerintem három sorba kapcsolt laposelemmel is kiszolgálna egy szezont. ;-)
sorszám: 2150 (60308)
(előzmény: jawa lovas, 2006-08-19 23:04:29)

 
 
Powerarc
válasz erre | email2006-08-20 08:41:18
Való igaz, elég fontos szempont, hogyha az ember befektet egy ilyen kütyübe, akkor annak megtérül-e a költsége, és ami mégfontosabb, mikor. Azt elhiszem, hogy az IGC-vel jobb lesz a gép, picit erősebb és kevesebbet fogyaszt. No de mennyivel? Annyi eltérés biztosan nem lesz, hogy kevés km után megtérüljön, gyanítom pár tízezer kell hozzá. Igazából kellenének pontos mérések, összehasonlítások, ami alapján korrektül mindenki el tudná dönteni, hogy megéri-e neki feltenni. Aki csak hébe-hóba motorozik, annak tuti nem éri meg, aki minden nap hajtja, annak valószínű igen. De jobb lenne korrekt infók után dönteni. Nálam az döntött a trabi gyújtás mellett, hogy egyrészt olcsó, másrészt oldalasom van és elég macerás a megszakítókat állítani, hozzáférni.
sorszám: 2149 (60306)

 
 
Öregapó
válasz erre | email2006-08-20 07:26:23
Pontosan . Azt kell számolni, hogy megéri e vagy sem. És nem fogja megérni. Vewgyünk példának egy 634 es jawát mechanikus megszakítóval a fogyasztása 4.5 liter országúton, átlagos használat mellett.Elektronikus gyújtással talán levihető 4.3-4.2 re. Előgyujtás szabályzós változatban esetleg 4 literre. De ez kétséges. Tehát a nyereség fél liter száz kilóméterenként. Most háromszáz a benya megint, de számoljunk 400 al. Az száz kiló méterenként 200 forint.azaz kilométerenként 2 forint. Tehát egy 32 ezer forintos ketyere legkevesebb 16 000 kilóméter után hozza be az árát. Ha ilyen durván felfelé kerekítünk. De ha reálisan számolunk, akkor inkább 32 000 lessz. Viszont ha a drágát egy mezei trabi gyújtáshoz viszonyítjuk , aminek még az az előnye is meg van, hogy mind a két henger állítható, az ár különbség
valami 50000 kilóméter, vagy még több után térülne meg.Azt pedig valszeg senki sem teszi bele egy év alatt.A teljesítmény növekedés nem nagyon lehet nagyobb 3-5 százaléknál, ami ha nem versenyzik valaki, nem sokat jelent. Ezt a 32 ezres cuccot nézegetve megint az a gyanúm támadt, hogy nem lehet egymástól eltolni a hengereket, tehát nagy szívást okozhat egy átlagos állapotú jawába történő beszerelése.E századi cucc egy mult századi mocin.. Viszont, ha rendbe akarjuk úgy hozatni a mocit, hogy a két henger pont 180 fokra legyen, akkor csak a gép munka 12 ezer fotint lessz legalább.Tehát tényleg számoljunk, de valós dolgok alapján.Én továbbra is a tarbi gyújtást, vagy annak valamelyik fejlesztett változatát ajánlom.Házilag ki lehet hozni a dolgot max három ezerből, a bontott árát már leírták páran itt.
sorszám: 2148 (60303)

 
 
Öregapó
válasz erre | email2006-08-19 23:10:11
Vagy áttekerteted a dinamót 12 voltosra, vagy sehogy . A feszültség kétszerezők veszteségesek, a dimamó meg már így is gyenge. A trabi gyújtás esetleg elmegy 6 voltról is, állítólag van akinek így műxik. A kapcsolást nézve én nem bíznék teljesen meg a dologban így. de ha te csinálod a trabi gyújtást, vagy pár ellenállást ki tudsz benne cserélni, akkor át lehet méretezni 6 voltra.
sorszám: 2147 (60298)
(előzmény: jawa lovas, 2006-08-19 23:04:29)

 
 
jawa lovas
válasz erre | email2006-08-19 23:04:29
Hali! A 6V Jawán hogyan lehet elérni a 6-v kétszerezését! Most akarom megcsinálni trabi gyújtásra de enm igazán vágom a témát! Kérlek segítsetek!
sorszám: 2146 (60297)

 
 
Zapkorte
válasz erre | email2006-08-19 22:40:34
én is ezt mondom: minek a gyesznóólba kristálycsillár? Én az egész jawamat vettem 35e-ért, jó motorral, kissé kifakult gyári fényezéssel. Vagy a nagypolákba 2e-ért vettem a komplett magyar optós gyújtást, beszerelve egy elosztóba, plug-and-play. A trabi szettem valami 4e-be volt, de kaptam már ingyen is optós warbi gyújtást. Ha netán mindez nem elég, és mégis nagy összeget akarnék költeni egy jawa gyújtásra, akkor még mindig inkább a vape mágnesdinamó, az legalább akku nélkül is megy, mint a simó. :-)
sorszám: 2145 (60290)
(előzmény: Powerarc, 2006-08-19 19:38:01)

 
 
Powerarc
válasz erre | email2006-08-19 19:38:01
A Trabi gyújtás is tökéletes, az én Jawamban ez ketyeg, és nincs vele semmi gondom. Én nem hiszem, hogy egy ilyen géphez érdemes beinvesztálni egy olyan gyújtásba, amelyik előgyújtást is szabályoz és aránytalanul sokba kerül a motorhoz képest. De mindenki arra költi a pénzét amire akarja.:))
sorszám: 2144 (60283)
(előzmény: Zapkorte, 2006-08-18 22:54:28)

 
 
Petvik
válasz erre | email2006-08-19 16:07:39
117 EUR -ba kerül a cucc (kb 32E Ft)
Nem épp olcsó, plusz, mire eljutt az emberhez....
De ha jól hámoztam ki az angol szövegből, integrálva van benne az előgyujtás szabályzó is, programmal, adatkábellel....
Ha kivonjuk az IGC-60 előgyujtás szab. árát (15E), akkor 17E- ből meg van egy elektromos gyujtásunk, amit Trabi gyujtásból ki lehet hozni 4-5 E Ft ből.De hát vagy kevesebb munka de több pénz, vagy egy kis szerelgetés, és kevesebb pénz.
sorszám: 2143 (60272)
(előzmény: Petvik, 2006-08-18 11:52:52)

 
 
Zapkorte
válasz erre | email2006-08-18 22:55:14
durva elkötés?
sorszám: 2142 (60255)
(előzmény: asztalos, 2006-08-18 22:10:16)

 
 
Zapkorte
válasz erre | email2006-08-18 22:54:28
annyiért viszont legalább 6 komplett trabi készletet lehet venni a trabi bontóban, úgyhogy megtarthatja. :-p
sorszám: 2141 (60254)
(előzmény: Powerarc, 2006-08-18 20:33:52)

 
 
asztalos
válasz erre | email2006-08-18 22:10:16
Keresek TS 125-ös gerjesztőtekercset!!
Szerintetek mi lehet ha a következő a probléma:

van töltésem de a gerjesztőtekercset leégeti meg a DF szál is szó szerint elégett. Cseréltem állórészt,forgórészt, fesszabályzót és meg így is ugyanaz.
sorszám: 2140 (60248)

 
 
Powerarc
válasz erre | email2006-08-18 20:33:52
Attól tartok hogy ez az ár EUR-ban értendő....
sorszám: 2139 (60236)
(előzmény: Zapkorte, 2006-08-18 20:00:45)

 
 
Zapkorte
válasz erre | email2006-08-18 20:00:45
abszolúte XXI. századi megfejtés... és 117 cseh koronáért nem is drága.
sorszám: 2138 (60234)
(előzmény: Petvik, 2006-08-18 11:52:52)

 
 
Petvik
válasz erre | email2006-08-18 11:52:52
Egy variáció Jawa elektromos gyújtásra:
http://www.imfsoft.com/hardware/produkty/jawa-cz-trabant-ignition.asp
sorszám: 2137 (60220)

 
 
Zapkorte
válasz erre | email2006-08-17 22:44:27
Nagyon egyszerű: ahogy a mágnesgyűrű elfordul a hall jeladó fölött, egy négyszögjel keletkezik. Nos az egyik henger felfutó élre gyújt, a másik meg lefutó élre, ilyen egyszerű! A jeladó sugár irányú mozgatásával be kell állitani az 50%-os kitöltési tényezőt, utána tetszőleges hengeren előgyújtást állitasz, és kész.
sorszám: 2136 (60198)
(előzmény: JAWAvsRENAULT, 2006-08-11 20:45:00)

 
 
Zapkorte
válasz erre | email2006-08-17 22:40:31
Tirisztoros gyújtáselektronika kapható a babetta boltban kb. 1500-ért, a lendkereket meg fölmágnesezi a Borsmagnet Kft, legutóbb amikor csináltattam (pár éve), magánszemélynek egy ezres volt.
Szerintem nem érdemes berhelni, meg szenvedni.
sorszám: 2135 (60197)
(előzmény: sasa01, 2006-08-13 09:35:25)

 
 
serfy
válasz erre | email2006-08-17 22:26:11
Szia, köszi a gyors választ.
Ez egy Junak dinamo, és lényegében rosszul probáltam ki. az 51 és 67-es kivezetést összekötve, plusszt rácsatolva már jol forgott vagyis jobbra. Betettem és elaludt a töltéslámpa,jo a feszko is.
Egyébként nekem is elöfordult már forditott forgás a 150-es MZ-n .Fötengely felujitás után a rossz préselés miatt, nem lehetett rendes elögyujtást adni, szal kicsi volt az elögyujtás. Nekem akkor egy P20 karbi volt fenn, azzal nagyon alacsony alapjáratot lehetett állitani, és ha hirtelen gázt adtam visszafele forgott a motor. Elösször nem értettem mi történt, aztán már tudtam kezelni a dolgot. Olyankor égve maradt a töltés lámpa.Probáltam gyakorolni a curikot, de párszáz méter kisérletezgetés után leforgott a Trophy kuplungja.
Mégegyszer köszönöm a gyors választ, a polarizálásnál mindenképp jol jött.
sorszám: 2134 (60194)
(előzmény: Öregapó, 2006-08-17 14:26:09)

 
 
asztalos
válasz erre | email2006-08-17 22:01:59
Keresek TS 125-ös folytótekercset!!
Szerintetek mi lehet ha a következő a probléma:

van töltésem de a folytó tekercset leégeti meg a DF szál is szó szerint elégett. Cseréltem állórészt,forgórészt, fesszabályzót és meg így is ugyanaz.
sorszám: 2133 (60191)

 
 
Öregapó
válasz erre | email2006-08-17 14:26:09
A megfordulás magyarázata is eszembe jutott közben. Ha egy pillanatra forditva indul be a motor berúgás után, a jawa általában azonnal leáll valamiért, de az a kis fordított írányú forgás elég, hogy fordítotra mágnesezze az állórészt. Ne felejtsük el, hogy a jawánál (634es) a dinamó kimenete össze van kötve az állórésszel, és mechanikus szabályzó esetén az álló rész másik kimenete mindaddig a földön van, amíg nem éri el a feszültség az akumlátoron a szükséges mértéket.Tehát minden megvan az átmágnesezéshez, és a visszamaradó mágnesség megfordításához nem kel túl nagy áram az álló részen.
sorszám: 2132 (60153)
(előzmény: Öregapó, 2006-08-17 14:04:26)

 
 
Öregapó
válasz erre | email2006-08-17 14:04:26
Üdvözlet a kubban!:))) Idáig azt hittem, ez csak nekem megy.:) Nem a dinamó forgás irányát kell megváltoztatni, hanem az áram polaritását. Ezt a következő képpen ejtheted meg: Lehúzod valahol a dinamó álló részéről felmenő madzagot még a szabályzó előtt, hogy a dinamó ne kapcsolódjon semmihez, kiveszed teljesen az aksit és megfelelő polaritással hozzáérinted. az állórészhez. A megfelő polaritást úgy tudod megállapítani a leg egyszerűbben, hogy ha hozzá érinted, és nem változik semmi, akkor eljátszod újra a dolgot fordított sarkokkal.Amikor én jártam így, még saját magam sem hittem el, hogy ez lehetséges. mások még kevésbé. A dolog magyarázata az, hogy a dimónál a kezdeti gerjesztést a vasmag visszamaradó mágnesessége adja. Ha véletlenül megfordul, akkor fordított feszt termel, az fordított mágnességet eredményez az állórészben, és utána már leállítás után is ez marad, tehát a következő indításnál is fordított fesz lessz, és így tovább. Persze ez csak mechanikus szabályzóra igaz, ha jól gondoltam végig, és a jawánál, ahol a dinamó közvetlenül a gerjesztő tekercsre van kötve, és a szabályzó föld felé huzigál.Ott biztosan lehetséges, bizonyíték az én esetem, és az, hogy az előbb említett módon azonnal elhárítottam a hibát. Persze az azonnal az után a nap után értendő, amíg bámultam a motorom, mint borjú az új kaput. Neked jawád van?
sorszám: 2131 (60149)
(előzmény: serfy, 2006-08-17 13:42:49)

 
 
serfy
válasz erre | email2006-08-17 13:42:49
Sziasztok uraim, nem tudja véletlenül valaki hogy kell egy dinamo forgásirányát megváltoztatni?
Valamit elcseszhettem mert megfordult.
sorszám: 2130 (60148)

 
 
Petvik
válasz erre | email2006-08-15 09:16:30
http://www.roxel.hu
sorszám: 2129 (59936)
(előzmény: ahenobarbus, 2006-08-15 09:06:20)

 
 
ahenobarbus
válasz erre | email2006-08-15 09:06:20
Udv!

a http://roxel.webzona.hu/ csak nekem nem muxik, vagy elkoltozott az oldal?

uff,
ocs.
sorszám: 2128 (59933)

 
 
sasa01
válasz erre | email2006-08-13 09:35:25
Help!
Samara gyújtást szeretnék átalakítani egy Aprilia AF1-re (elszállt a gyújtáselektronika és a lendkerék mágnes sem az igazi).
Megvettem hozzá mindent kábelszettel együtt. A kapcsolási rajz szerint bekötöttem, szikrát mégsem ad, a problémát a Hall jeladó környékén sejtem talán nem ad megfelelő jelet az elektronikának.
sorszám: 2127 (59802)

 
 
Matya
válasz erre | email2006-08-12 03:12:10
Há' kolléga azé nem látott még motort trabi gyújtással üzemelni, mer' nem jó helen kereste, vagy nem jó felé érdeklődött..Vagy egyszerűen csak nem mondom mán' ezredszer is el, mer' unom ismételni magam..:))))
sorszám: 2126 (59761)
(előzmény: JAWAvsRENAULT, 2006-08-11 05:19:25)

 
 
JAWAvsRENAULT
válasz erre | email2006-08-11 20:45:00
Egyébként nekem csupán egyetlen kérdés van,amit nem értek még.Az pedig az,hogy az egyik gyújtási pontot be tudom állítani,de a másik gyújtási pont hogyan keletkezik????SZóval valójában hogyan működik ez a nem túl bonyolult gyújtás?
sorszám: 2125 (59747)
(előzmény: lajos, 2006-08-11 11:05:02)

 
 
JAWAvsRENAULT
válasz erre | email2006-08-11 20:40:12
Bocsánat!Valóban láttam a motort,és később meg is tudtam hogy ezzel a gyújtással volt szerelve.És azt is hallottam hogy mennyi idő kellett a hazaúthoz.Szóval kellene értekeznünk valahogy,hogy az esetleges hibákat amik az én verziómnál vannak,azokat kiküszöböljem már az elején.
Amúgy mi volt a gond hazafelé?
Mailben is lehet a válasz,ha nem publikus,mivel hogy a kérdéses dologgal volt a gond,ha jól tudom.
Gyuri.
sorszám: 2124 (59743)
(előzmény: lajos, 2006-08-11 11:05:02)

 
 
Keats
válasz erre | email2006-08-11 17:28:16
bocsi valaki írja már meg nekem az mz etz 125-ös fesszabjának a beállítását!
Köszi Keats
sorszám: 2123 (59735)
(előzmény: Keats, 2006-08-10 21:01:57)

 
 
lajos
válasz erre | email2006-08-11 11:05:02
Kedves Gyuri!
Tévedsz, láttál ilyen motort, csak nem tudtad, hogy az a Jawa csepptankos 350-es amivel Zalaegerszegen voltam Trabi gyújtással 6 V-ról műkodött. Ez volt az első útja.
Laci (bá)
sorszám: 2122 (59723)
(előzmény: JAWAvsRENAULT, 2006-08-11 05:19:25)

 
 
lajos
válasz erre | email2006-08-11 10:53:27
Milyen szabályzóról van szó? Az állórészre szerelt egyoszlopos (csepptankosok)vagy a kölőn fölszerelt kétoszlopos szabályzóról?
Laci
sorszám: 2121 (59721)
(előzmény: Keats, 2006-08-10 21:01:57)

 
 
Powerarc
válasz erre | email2006-08-11 08:55:32
Ahogy írtam, nálam már működik a dolog, de van már tapasztalat. Jobban ketyeg és indul, mint azelőtt a megszakítóssal, pedig még ez sem tökéletes. Maga a felszerelés annyira nem bonyolult, a sok idő a beállítgatásokra megy el. Viszont utána hozzá sem kell nyúlni, de az is igaz, hogy nem lehet az út szélén sem szerelgetni. Nálam felújított éppen a blokk, hogy emiatt, vagy a mágnesgyűrű miatt nem sikerült szinkronba hozni a gyújtást, 0,4-0,5mm eltérés van jelenleg. Ez lehet a főtengely hibájából, de lehet hogy a mágnesgyűrű nem pontos, abból majd ki fogok próbálni egy másikat, és akkor kiderül. De ennek ellenére jól megy a moci, tegnap gond nélkül mentem vagy 180km-t vele.
sorszám: 2120 (59706)
(előzmény: JAWAvsRENAULT, 2006-08-11 05:19:25)

 
 
JAWAvsRENAULT
válasz erre | email2006-08-11 05:19:25
Helló!
a Trabi gyújtáshoz nem kell más,csak a jeladó rész,amin a HALL JELADÓ van,a mágnes,és az úgynevezett "fekete doboz".És egy valóban jó ember,aki ezt rendesen meg is csinálja,mert sok baromságot lehet olvasni mindenfelé.Én is megcsináltam,de mivel még csak most lesz kipróbálva a hét végén,nem is reklámozom.Főleg nem a neten,mert nem tudom hogy nem e baromság amit csináltam.pedig már néhány emberrel beszéltem azóta.
És nem utolsó sorban megjegyzem:Én még nem láttam motort üzemelni TRABÍ gyújtással,de ötletekkel már tele van egy papírdoboz.Szóval nem árt kiválogatni a hülyeséget közüle.Én űgy gondolom,10 emberből 1 aki elárulná a teljesen jó megoldást,merthogy ez is létezik úgy gondolom.De majd a hét végén kiderül.Én addig a sajátomról nem árulkodom.Utána viszont,ha kell szívesen.Csak a méreteket nem tudom mindegyiket fejből.
sorszám: 2119 (59705)
(előzmény: Petvik, 2006-08-10 13:37:36)

 
 
Keats
válasz erre | email2006-08-10 21:01:57
Légyszi valaki írja meg hogy hogy kell mecanikus fesszabályozót állítani mert megölöm a haveromat!
Köszi Keats!
sorszám: 2118 (59693)

 
 
Powerarc
válasz erre | email2006-08-10 14:04:49
Meg az elektronika kell.:)) A többit úgy kell megcsináltatni, beszerezni hozzá.
sorszám: 2117 (59674)
(előzmény: Petvik, 2006-08-10 13:37:36)

 
 
Petvik
válasz erre | email2006-08-10 13:37:36
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem, hogy ha én egy Trabi elektromos gyújtására szeretnék szert tenni (634-es Jawahoz), akkor mit kell kiszerelnem egy Trabiból?
Zápkörte írta az ő oldalán : " Szedd szét a trabant
gyújtásházát , vedd ki belőle a jeladót a kis nyáklapon,
meg a mágnesgyűrűt! A többi nem kell. "
http://www.vttoth.com/~gandrassy/jawagyujtas/

Vagy esetleg mást is hozzak el?

Bocs ha esetleg hülye a kérdés, de ez az első ilyen átalakításom.
sorszám: 2116 (59671)

 
 
Powerarc
válasz erre | email2006-08-09 19:10:36
Hali!

Sorry, de elektronikai szakember nem vagyok, meg kell várnod, míg valaki hozzáértő jelentkezik.
sorszám: 2115 (59645)
(előzmény: Petvik, 2006-08-09 18:52:33)

 
 
Petvik
válasz erre | email2006-08-09 18:52:33
Helo!
Tudom, hogy kellene bele a Trabi jeladó, de most a megszakító pöpecül be van állítva (ráment egy teljes délelőtt a próbákkal), Trabi jeladó még sehol, viszont a kapcsolás már készen van.
Tehát egyelőre ha nem létszükséglet a 2hengeres kapcsolásnak a Hall-os jeladó, akkor használnám a megszakítóval, csak azt nem tudom, hogy akkor hogyan kell bekötni magát a kapcsolást.
sorszám: 2114 (59641)
(előzmény: Powerarc, 2006-08-09 18:29:09)

 
 
Powerarc
válasz erre | email2006-08-09 18:29:09
Nálam már működik a komplett Trabi gyújtás. Szerintem ha hagyod a megszakítód, azzal semmit sem lépsz előre, pont a leggyengébb láncszemet hagyod érintetlenül....
sorszám: 2113 (59639)
(elözmény: Petvik, 2006-08-09 14:32:26)

 
  Összesen: 100 oldal

Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
:: Fórumok ::
MZ (49049)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu