:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Lada Samara. Hall jeladó 1100 Ft a Ladaboltban, bontott elektronika 1000 Ft a Bonciban, vagy 3xxx Ft a ladaboltban. Nagyon megbízható darab, de ha elromlik, európában bárhol találsz, mert Samara a Lajtától a Szajnáig mindenhol volt. (Ráadásul azonos technika van néhány régebbi VW-ben is.)
Viszont ez természetesen 12V-os, szóval a dinamót is le kell cserélned (ez mondjuk egyébként is ajánlott).
Ha van kedved építgetni, tudok küldeni rajzot, amit én már megépítettem és működik, de persze az is 12V-os, 6V-hez át kell méretezni. 6V-re nem nagyon volt ilyesmi. Amikor az első elektronikus gyújtások kezdtek jönni (a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején), már rég nem volt 6V-os rendszer semmiben, életemben egyetlen egy gyújtást láttam, ami átkapcsolható volt 6V és 12V között, valami olasz TSZ-melléküzemág gyártmányát.
Paraméterei:
-1 megszakító (röpsúlyos)
-1 gyújtótrafó
-1 elosztó
-1 kondi
Az ajánlatod érdekel, csak az IGC-nek a paraméterezéséhez szükség lenne a gyári adatokra. Az pedig nekem nincs. Kisérletezni pedig nem látom értelmét. (Ezért nem is merem a megszakítót lecserélni, bármennyire is megbízhatatlan.)Erre is van javaslatod?
Szia Pocsó.
Ha jól sejtem, akkor az uralnak két megszakítója van (a vezérműtengely végén) és egy gyújtótrafója két gyújtókábellel. (a megszakítók alatt pedig ott röpsúly, ami nélkül a 4ütem nem igazán életképes). Elosztó nincs.
A két megszakító ugyanazt a primer kőrt nyitja és zárja, de az 50%-nál jóval kisebb kitöltési tényező miatt, nem zavarják be egymást. A végeredmény, hogy bármely megszakító nyitásakor a trafó beleszikrázik mindkét hengerbe, ami nem okoz gondot, mert az épp nem hasznos szikra kipufogás közben nem számít.
Javíts ki, ha tévedek.
Ha mindehhez hozzávesszük, hogy 6V-ra kellene, akkor nem gondolom, hogy találsz kereskedelmi forglaomban olyat, amit barkácsolás nélkül fel tudsz tenni.
Én tudok neked adni 6V-ra készült gyújtás elektronikát (természetesen tranzisztoros, remélem nem ragaszkodsz a tirisztor kifejezéshez), olyat is, ami egy trafót hajt, és olyat is, ami kettőt (ha a fenti leírásban tévedtem volna), egy és két megszakítóshoz valót is. Írd meg, hogy hány trafó és hány megszakító van a motorodon, és azt, hogy kb. mennyit szánsz rá ?
Azon nem gondolkodtál, hogy ha már átalakítasz - gondolom a megbízhatóság é kevesebb karbantatás reményében - akkor teljesen elektronikusra csinálod, fix, hallos jeladóval és programozható előgyújtásszabályzóval (IGC) az igen bizonytalan röpsúly helyett ? Sok négyütemű autón (Lada, szamara, skoda) fut ez megoldás. A halálpontos gyújtás visszahoz némi lóerőt és a fogyasztást is csökkenti, főleg nagyobb fordulaton.
Az egyik rádió elektronikai újságban találtam egy cikket ahol házilag lehet elkészíteni tirisztoros gyújtást. (A jelet továbbra is a megszakító adja) Nagyon teszik az elképzelés, de a korábbi beszélgetéseitekben szó volt arról, hogy nem érdemes barkácsolgatni mivel a vásárlás egyszerűbb és az árkülönbség sem horibilis. (+ nincs szívás ha mégsem jó a dokumentáció.)
Tudnátok egy konkrét márkát ajánlani? Paramétereim: Ural M63 (6V) -os
Hali. Öcsémnek van egy 250/1 TS -e
Arra babetta gyújtás lett rakva , és rugásra is beindul. Szerezni kell forgórészt, állórészt és egg piros tranzimót és már megy is. Ja előtte csinálni kell egy alapot amire lehet csavarozni, alumínium karika.
Sziasztok!
Érdekelne, hogy a 150-es ETZ akksi nélkül elindul-e?Rugásra is vagy csak tolásra? Hogy lehet azt megoldani, hogy akksi nélkül akár rugásra is induljon? Semmi elektromos alkatrész nincs rajta(lámpá, index...)csak gyújtás kéne nekem rugásra!
Hallottam még olyat hogy Babetta gyújtást tesznek bele. Azt hogy lehet megoldani? és az mér jobb mint a gyári?
Esetleg van valakinek ilyenje?
Legyetek szivesek segítsetek, mert az etz-khez annyira nem értek!
Előre is köszönöm!
Széles utat!
De hogyan, miért? A gerjesztés ki-be kapcsolásakor létrejövő tranziensek miatt, vagy mi az oka? Ahhoz, hogy egy lezárt dióda átvezessen többtucat volt kell!
Pontosítás. Ha az akksi és a generátor közötti vezeték megszakad, vagy akku nélkül járatjuk a motort, akkor a fázistekercsekben indukálódhat akkora feszültség, amely a diódákat tönkrevághatja.
Nem. Ha leötöd a töltést, éppen hogy csökken az áram!
Nem lehet amiatt, hogy akksi nélkül a generátor túlterhelődik, mivel nincs rajta terhelés és ezt nagy áramot nem bírják el a diódák?
Butaság! Már miért menne ettől tönkre az egyenirányító híd?
..igazad van,ujra olvastam,nem TS-röl volt szó,ETZ-röl..merthogz annál dinamó van,nem generátor,és nincs diódasor sem...Az ETZnél viszont van,ami komolz pénzekbe kerül ha cserélni kell...
"motor beindit,saru lehuz,ha megáll a gép akkor töltés nulla" és
"Próbáld meg egyedül megoldani-gányolás nélkül".
Itt én némi ellentmondást érzek. GENERÁTORRÓL SOHA NEM HÚZZUK LE menet közben a töltőszálat, mert jó eséllyel hazavágjuk vele az egyenirányító hidat.
Sziasztok
van valakinek etz 250hez 9diodás diodasorja??érdekelne jo állapotu vagy akár uj is. ha van akkor dobj egy mailt
Már megváltama Jawaktól de belefért egy DM6-12Ah (150x50x100 mm) zselés akkumulátor, sebkötöző csomag és a tartalék izzók.
Azzal a kérdéssel fordulok a régi motorok témájában tudós kollégákhoz, hogy a csepptankos 250-es Jawa akkumulátora mekkora méretű ?
Itt a befoglaló méretekre gondolok, hossz, szélesség, magasság.
A motor nem az enyém, így a helyét sem tudom megnézni, hogy következtessek rá.
Bevallom, még soha nem láttam ennek a típusnak az akkuját. Előre is köszönöm
..vagy csak testzárlat van.Az alapoknál kellenne kezdened,motor beindit,saru lehuz,ha megáll a gép akkor töltés nulla,ha ketyeg a motor villog a visszajelző,az lehet fesszbályzo gond,és stb.Ne rohanj a szerlőhöz rögtön,mert ha csak ránéz,fizetned kell..Próbáld meg egyedül megoldani-gányolás nélkül-meg tele van szakembrekkel az oldal,biztos van a lakhelyed közelében is aki ért hozzá,és szakirodalmat is talász itt,és más oldalakon is..MZ klub,stb.
A megszakító legyen olajtól, szennyeződástől mentes. A filcet nem szabad agyonitatni olajjal, egy kevés is elég.
Az lenne a kérdésem hogy Pannoniánál, mér van az hogy csak néha ad szikrát, néha nem. Nem a gyertya és nem a kábel a roszz. Lehet a megszakító szutykos?
Ha csak ez a baj, akkor nem kell újat venned, csak tekerd le a külsejéről azt a pár sérült menetet. És ha kész vagy, kendd körbe jó vastagon kétkomponenses ragasztóval, hogy legközelebb megfogja azt a csavarhúzót.
Köszi.Megnézem valahol.:)
Ezeknek a mostani jeladóknak nemtúljó a szigetelése.Még egy csavarhúzó is átüti.
:)
pl. babetta, tirisztoros simson, bármelyik robogó... különben meg csak egy vasmagos tekercs, akár újra is tekercselheted (mondjuk valami régi szokoltöltő-trafóról letekert huzallal).
hali bármeik barkács vagy villamossági boltba kapsz rátekerős fekete müanyagot. nem tudom mi a neve de ogyan mint ha gégecsőben lenne a kábel. láttam már tzn ijet jól nézett ki és olcsóbb a zsugorcsőnél!
Sziasztok!
Egy tanácsot szeretnék kérni.
Át szeretném kötni a Tz-met, de seholsem kapok megfelelö érszámban fekete kábeleket. Mivel fehér vezetékeket nem akarok a fekete vázra rakni valami megoldás kellene.
Zsugorcsövezzem át az egészet?(a hajlatoknál nem törik az meg?)
Vagy lehet esetleg kapni valahol csak burkolatot amibe aztán befüzhetem az ereket? Mert azért lefesteni a fehér vezetéket nem szeretném.
A segítséget előre is köszönöm.
Sziasztok.
Nem tölt --> Autóvillamossági szerelő.
lüdv mindenkinek
lenne egy kérdésem
van egy mz etz 125 aminek az a baja hogy 10 km után leszivja az aksit ...
nemtudom mitöl lehet
..
ha van ötletetek irjátok ki légyszives
köszi
üdv !
Hali.
Megtudná valaki mondani milyen mociknak van kisméretű indukciós gyújtásjeladója?Az enyém sajna elment vadászni,és pótolni kéne valamivel.
Köszi.
Itt egy részletes ismertetés:
http://www.mgvac.sulinet.hu/trabi/trabi/ese2h/ese-2h.htm
Az MZ-é ennek pont a fele.
Sziasztok!
Van egy kis gyújtásproblémám, de sajna nem tudom hogy mi. Egy biztos, hogy egy apró szkrát sem ad a moci. Cseréltem trafót ami kb. 3km-t működött majd se kép se hang:-( pont mint az elős alkalommak amikor elakadtam. Egy 250-es ETZ-ém van elektronikus gyújtással. Szóval a kérdés tudna valaki segíteni hogy milyen méréseket és hol végezzek el, vagy mit cseréljek ki bennne???
Köszönöm
Jó napot!
Szeretnék a simsonra neont, azt tudom, hogy kellene hozzá aksi. Elgondolásom szerint én úgy használnám, hogy a motorra nem lesz rákötve (töltés), hanem hálózatról tölteném aksitöltővel. Az lenne a kérdésem, hogy megoldható-e ez így? Nem fog-e megdögleni az aksi? (az élettartamra gondolok itt)
Köszönöm szépen
üdv
Na most az túláram vagy túlfesz?Mert nem mindegy.Túláram ha a dinamóra kapcsolt teljesítmány nagyobb mint a saját teljesítménye.Túlfesz pedig az amikor a dinamó önmágnesezése(öngerjesztés) miatt nagyobb fesz jön létre a névlegesnél.
Én is készíttettem jó pár fesszabot MZ-re és inkább túlfeszről beszélnék.
Email cimem:peter001@levele.hu
Amit mz 250 ajánlasz annak a rajzának tudsz valami elérhetőségét?
Ha inkább vennél egyet, akkor Futár Peti boltjában kapsz 6V-os e-szabályzót, asszem 3600 Ft-ért. Az én tapasztalataim alapján nem szokott gond lenni vele.
Ha mindenképpen otthon bajlódnál vele, akkor én már csináltam ilyen szabályzót (túláramkorlát nélkül), működött is. A rajzot majd elküldöm, de előtte szeretném valami elekronikus formában megrajzolni, pl. powerpointban.
Üdv Péter MZ!
Itt kevés segítséget kaphatsz a fórumon.
Egy gyári ára kb25eur,egy házi kb 6eur.szerintem a házi még jobb is.nagyon stabil meg ha valami gond vele bármikor javítható.
Heló.Tudna valaki MZ TS 125 höz elektronikus fesszab nyák rajzot.Megépiteném.6volt 60 wattos dinamóval rendelekzik.
Akármi előfordulhat, de nem jellemző, hogy egy tirisztorgyújtáshoz hall elem legyen. Az már inkább előfordul, hogy egy tranzisztorgyújtáshoz induktív jeladó legyen, a Magneti Marelli szokott ilyeneket csinálni. De inkább a VW/samara/trabi stb szerű hallos az elterjedt.
Brékó, brékó, Szurkulet, jelentkezz...
Nem tudlak elérni az emileden (sem).
Köszönöm mindkettőtöknek. Amennyire értek az elektronikához annyira értem. Igazándiból, annyi volt a lényeg hogy egy kissráccal vitatkoztam azon hogy nem ugyanaz a kettő. Asszem akkor ezek szerint döntetlen lett a vitánk,mert akár kombinálva láthatta is a kettőt.
Gábor
Persze, lehet hallos a tirisztoros gyújtás, de nem jellemző. Ahhoz ugyanis az érzékelő számára stabil tápfeszültséget kellene előállítani, míg ha induktív jeladót használnak, akkor az abban indukálódott feszültségimpulzussal mindjárt, direkte vezetésbe lehet billenteni a tirisztort, és akár még akku sem kell.
Ha viszont már van akku, akkor egyszerűbb egy hagyományos tranzisztorgyújtás egy kereskedelmi forgalomban készen kapható hall elemmel vagy optóval. Én is ilyet csináltam a motoromba. Összesen 6db tranzisztor, két optokapú, meg egy 78l09 kell hozzá, és gyönyörűen müx.
Régen voltak furcsa (főleg otthon tákolt) hibrid rendszerek, pl. akku áramából egy kis transzverter csinált 220V-ot a kondi töltéséhez, és egy optóval vezérelték a tirisztort, beszerelték a MZ-be, és örültek, mint maki a farkának.
A tirisztoros gyújtásnál (CDI) egy tirisztor süt ki egy feltöltött kondenzátort a trafón keresztül. Itt a gyújtási energiát a kondi tárolja (kapacitívan) míg a hagyományos gyújtásoknál a trafó (induktív).
A hallos gyújtás csak annyit jelent, hogy a gyújtasi jelet egy hall ic szolgáltatja,mikor elhalad előtte egy mágnes. Az, hogy milyen gyújtóáramkört vezérel,az nem befolyásol semmit. Tehát lehet egy tirisztoros gyújtás is hall jeladós, de akár optós, akár induktív jeladós is,vagy megszakító is vezérelheti.
Ugyanígy bármilyen jeladóhoz lehet bármilyen áramkört illeszteni, akár tirisztorosat is,akár tranzisztorosat is.
Nemtudom,hogy elég érthetően írtam-e le, de a kérdésed alapvetően két teljesen külön témáról szólt
A tirisztoros gyújtás egy elektronizált mágnesgyújtás, a hallos (meg az optós)pedig egy elektronizált akkumullátoros gyújtás.
Én egyszer két hétig szereltem fékhidraulikát, mire egyszer, egy légtelenítés alat véletlenül megláttam, hogy a vadiúj főfékhengerből spriccel ki az olaj. Aki már küszködött kocsi alatt hanyattfekve harminc éves összerohadt fékcsövekkel, csak az értheti meg, hova kívántam a k. főfékhengergyártó vállalatot.
Hát sajnos tényleg tipikus...:( pedig nagyon vigyáztam, hogy ne törjön el amikor meghúzom a kis csavart, de úgy látszik nem volt elég. Jah és veszek vhol egy rendes kondit tarcsiba, biztos ami biztos, mert már a gyárija sem a régi.
Norbi
Sziasztok!
Mi a különbég a tirisztoros és a hall ic-s gyújtás között?
Ja, ja, tipikus eset, az ember berakja a vadiúj cuccot, és aztán mindenütt keresi a hibát, csak ott nem, hiszen az vadiúj, tehát jó is. Hát nem mindig. :-(
Sziasztok,
képzeljétek, úgy néz ki hogy végre sikerült rendberaknom a mocit, most jól megy...nagyon banális hibája volt, az új kondi repedt meg...de az istenért sem vettem volna észre, egy egész apró hajszálrepedés volt csak rajta.....na de végre jó.
Köszi még egyszer a korábbi segítő szándékú tippeket.
Norbi
Egyébként ügy hogy megszakitósén van egy eszcenteres "bütyök". A tirisztorosén pedig nincs, de a bütyök helyett van egy kis kivágás a mágnesknél . / a megszakitósnál a bütyök nyitja a megszakitót, a tirisztorosnál pedig a jeladó és a lentkerékben lévő kivágás találkozásánál ad szikrát/
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|