hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2018. június 19. kedd 
Gyárfás

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás

Összesen: 99 oldal
|< 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 következő >|

Gyula-bá
válasz erre | email2014-01-16 22:31:16
Hajdan, mikor hidegben is motoroztam nyáron egy "lépcsővel" magasabb hőértékű gyertyát használtam mint hideg időben.
sorszám: 4746 (141375)
(előzmény: Gyula-bá, 2014-01-16 22:15:14)

 
 
daranyi68
válasz erre | email2014-01-16 22:26:30
A töltése?Mondjuk nemrég cseréltem töltésszabályozót mert a régivel nem mindig volt töltésem!
sorszám: 4745 (141374)
(előzmény: Gyula-bá, 2014-01-16 22:15:14)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2014-01-16 22:15:14
"... 2,5mm volna felső holtpont előtt a gyári adat."- azt azért ne felejtsd el, hogy a "gyári adat" egy nagy számú motorra érvényes átlag érték, ettől az egyes darabok "igénye" eltérhet.
"... Egyszerűen nem értem mi változott nyár óta! ..." - hidegebb lett a levegő, más a motor töltése és más a hűtése is. Úgy használd ahogy "jó neki", én a többivel nem foglalkoznék.
sorszám: 4744 (141373)
(előzmény: daranyi68, 2014-01-16 20:56:24)

 
 
daranyi68
válasz erre | email2014-01-16 20:56:24
Nem számoltam el!Egyszerűen nem értem mi változott nyár óta!Légszűrő is tiszta és száraz,több gyertyával is próbálkoztam!Ha növelem az előgyújtást akkor feketedik a gyertya és lágyabb a hangja és nem pörög ki rendesen.Ez egy 150ccm ETZ. 2,5mm volna felső holtpont előtt a gyári adat.
sorszám: 4743 (141372)
(előzmény: Gyula-bá, 2014-01-16 18:28:50)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2014-01-16 18:28:50
Nem lehetséges, hogy elszámoltad? Az a 2 mm esetleg a valóságban 3?
sorszám: 4742 (141371)
(előzmény: daranyi68, 2014-01-16 16:06:14)

 
 
daranyi68
válasz erre | email2014-01-16 16:06:14
Elvileg lehet,de nincs benne 200km!De a régit is pont azért cseréltem mert hátha azzal van gond.
sorszám: 4741 (141370)
(előzmény: VGGábor, 2014-01-16 11:09:44)

 
 
VGGábor
válasz erre | email2014-01-16 11:09:44
elvileg nem lehetne, mert amitől egy MZ csak betegeskedik, ott egy modern autó lehet meg is állna.
Meg nálad is a gyújtás az elektronikus, a gyertya nem változott, márpedig a gyertya lehatárolja a keletkező szikrát is szerintem. Nem lehet hogy a gyertyád járja a végét?
sorszám: 4740 (141369)
(előzmény: daranyi68, 2014-01-16 07:50:43)

 
 
daranyi68
válasz erre | email2014-01-16 07:50:43
Lehet akkor hogy az üzemanyaggal van gond?Mióta visszább vettem felső holtpont előtt 2mm -re 2,5 -ről,azóta újra szépen megy a motor és újra őz vörös a gyertya!
sorszám: 4739 (141368)
(előzmény: VGGábor, 2014-01-15 22:14:56)

 
 
VGGábor
válasz erre | email2014-01-15 22:14:56
Azt csak akkor kell elvileg ha más (rosszabb) üzemanyagot használsz. Valaki írta/mondta már, talán Keri.
sorszám: 4738 (141367)
(előzmény: daranyi68, 2014-01-15 16:58:39)

 
 
daranyi68
válasz erre | email2014-01-15 16:58:39
Sziasztok!
Lehetséges hogy az elektronikus gyújtással szerelt motornak nem kell akkora előgyujtás?
sorszám: 4737 (141365)

 
 
Rudolph B
válasz erre | email2013-09-01 01:17:39
Van egy elektronikus indexrelé, kipróbálom, eddig nem tudtam, hogy a 12 V-os megszólalhat 6V táppal is.
Persze, néztem én is másokat, mennyire látszik forgalomban, tűző napsütésben nem nagyon feltűnő, ha villog az index, de egyelőre hagyom rajta, mert pillanatnyilag működik jól.

Köszi az infót, üdv.: R
sorszám: 4736 (140679)
(előzmény: Gyula-bá, 2013-08-25 22:37:57)

 
 
Keri
válasz erre | email2013-08-26 16:15:08
Mondjuk az elektronikus relével szépen villogott, de halvány volt. Talán LED-es lámpával ért volna valamit, de nekem nem hiányzik. Megszoktam hogy nekem kell figyelni más helyett.
sorszám: 4735 (140620)
(előzmény: hzoltaan, 2013-08-26 12:54:52)

 
 
Keri
válasz erre | email2013-08-26 16:13:00
TS-ről én is leszedtem az indexet.
Mindig elakadt és ahogy mondod nem ért semmit.
Autósok között meg simán vannak hülyék, nem ezen múlik hogy elütnek e. Engem világos nappal is akartak már így elütni.

Behúzódtam középre, karom kint, mögöttem jövő autó kicsit lassított, pedig még a parkolósáv is üres volt, szóval biztos elfért volna gond nélkül, a mögötte jövő (na mimás) Audista kivágott és nagy gázzal elkezdett előzni, pont akkor amikor már megkezdtem a kanyarodást.
Védhetetlen volt, pedig mindig nagyon figyelek arra hogy előz e valaki.

Annyira közel volt a barom, hogy éreztem hogy valamit súrolok rajta, de megúsztam...remélem legalább összekarcoltam kicsit.
sorszám: 4734 (140619)
(előzmény: hzoltaan, 2013-08-26 12:54:52)

 
 
hzoltaan
válasz erre | email2013-08-26 12:54:52
én meg anno a 634-esről levagdostam az összes olyan lámpát, ami nem volt létszükséglet, csak refi visszajelző maradt, meg ledes hátsólámpa. :)
Igaz, egyszer majdnem kivasalt egy autó mikor kanyarodtam balra. Nem értette, miért állok a sáv bal szélén éjjel... :(
Amúgy pont néztem a haver Pancsiján és a barátnője ES-én az indexeket. Pancsi szinte láthatatlan volt nappal, az MZ még csak-csak.
Sok múlik a foncsoron meg az üvegen is. ..
sorszám: 4733 (140613)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2013-08-25 22:37:57
Biztosan hozna változást csak félő, hogy a kívánttal pontosan ellentéteset.
"... az index villogási ritmusa kissé lassú, különösen kisebb fordulaton..." -vagyis ha kisebb a tápfeszültség (kisebb a felvett áram) akkor lassabban villog. A kisebb teljesítményű izzó pedig kisebb áramot vesz fel.
A hődrót "megpiszkálását" nem javasolom, sokkal egyszerűbb bontóban venni egy elektronikus ütem adót (autó), a 12 V-osak többsége 6 V-ról is remekül működik.
sorszám: 4732 (140608)
(előzmény: Rudolph B, 2013-08-25 21:33:41)

 
 
Rudolph B
válasz erre | email2013-08-25 21:33:41
Ezt így nem próbáltam ki, nem jöttem rá a trükkre, csak kiszereléskor derült ki, amikor elolvastam a feliratot rajta.
Mást kérdeznék, Gyula-bá: az index villogási ritmusa kissé lassú, különösen kisebb fordulaton.Hozna-e változást, ha az izzókat kicserélném ugyanolyan Ba 20 -ra, de 15 W a 20 W helyett darabonként, lehet ilyet kapni a Tungsram boltban, kérdeztem.Elvileg úgy gondolom, a kisebb teljesítményű izzóval kissé gyorsulna a ritmus, de ezt valószínűleg ki kell próbálni.Benne kellene maradni a szabvány 60+-30 villanásban percenként, hogy jó legyen a műszakin is.Igaz, friss a műszakim.

üdv.: R
sorszám: 4731 (140605)
(előzmény: Gyula-bá, 2013-08-25 20:53:41)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2013-08-25 20:53:41
Ha valamelyik oldalon csak az egyik izzóval "jól" működik akkor azonnali a következtetés: 12 V-os jeladó (hődrótos)a 6 V-os helyén. :D)
sorszám: 4730 (140604)
(előzmény: Rudolph B, 2013-08-19 01:09:37)

 
 
Rudolph B
válasz erre | email2013-08-19 01:09:37
Köszönöm is a jó tippet, ez nem maradhat ki!

üdv.: R
sorszám: 4729 (140512)
(előzmény: Rudolph B, 2013-08-18 23:58:25)

 
 
Rudolph B
válasz erre | email2013-08-18 23:58:25
Nemrég emlegettem az indexet a motoromon, amely összesen egyet tud villantani, aztán semmi.Nos, volt kis időm a napokban, és belenéztem.Az indexrelét kiszerelve rájöttem, hogy valaki cserélte, méghozzá egy DDR 12V 2x40+4 W darabra (hődrótos, persze), ami szép, csak az én gépem 6 V-os.A fülig töltött akku felfűtötte egyszer, pár másodperc kellett neki, de aztán már kevés volt az energia.
Túrtam a régi holmik közt egy CZ 472 indexrelét, ami 6V-os, betettem és működik.
Gyula-bá, jó volt a tipped, igaz, nem ment tönkre az indexrelé, de mégis azzal volt a baj, valami Wartburgé lehetett.

üdv.: R
sorszám: 4728 (140507)

 
 
papa
válasz erre | email2013-08-16 19:23:50
Szia!
Köszönőm szépen,de úgynézki elmegy a motor, ha akar a másik gazdája majd megcsináltatja.
Azért köszönöm a hogy felajánlottad a segítséged.
Üdv papa!
sorszám: 4727 (140486)
(előzmény: Árpád, 2013-08-15 21:01:34)

 
 
Árpád
válasz erre | email2013-08-15 21:01:34
Még kellene egy pontos számítás, de úgy tűnik max 20ezerből kijön a négy index, a hátsó féklámpástól, plussz tisztes munkabér. Ha komoly az érdeklődés, csinálok pontos költségvetést. De biztos nem kevesebb 15 nél. Sok függ a ledek aktuális beszerzési árától. Kell vagy 100 db a látványos megoldáshoz.

Az indexet ne számítsd bele a fogyasztásba mert csak néha megy, olyankor az aksiból zabál. A féklámpa ugyanez az eset. De féklámpa az indexxel együtt még ritkább..
Tehát a valós fogyasztás. 5 watt hátsó, 40 watt elől, 18w gyújtás, a műszer világítás 5 watt. Ez kijön a 75 wattból, még aksi töltésre is marad. Ha mégis kihagyogat a gyújtás, vagy az aksi rossz, vagy a dinamó, vagy a fesz szab.
sorszám: 4726 (140476)
(előzmény: papa, 2013-08-15 20:22:26)

 
 
papa
válasz erre | email2013-08-15 20:22:26
Szia Árpád!
Nekem is 75 W-os dinamóm van, de ha megy a világítás és irányjelző is meg a féklámpa is kihagy a gyújtás.Ez így 98 w + a gyújtás, úgy hogy érthető a kihagyás.
Mennyibe fájna a ledesítés fehérből, az irányjelzők + féklámpa, hátsó világítás.
sorszám: 4725 (140475)
(előzmény: Árpád, 2013-08-11 18:32:38)

 
 
Árpád
válasz erre | email2013-08-11 18:32:38
Én is szoktam ilyesmivel foglalkozni, ha ritkán is.
Bár szerintem elég csúny a kapható nagy fényerejű sárga ledek színe. Ha sárga a búra, akkor lehetnk a ledek fhérek is.úgy se tetszik teljesen,
Én eddig úgy tapasztaltam hogy a hátsolámpa és a műszer izzók ledesítése elég. Sőt, nekem belvárosi dugókban is el van s 634em, pedig minden izzós. Igaz én pucolgtom a dinamót, az aksit is tökéletes. A 634 dinamója 75 wattos, ha jól emlékszem. Az előd tipusoknál előfordul a fele teljesítményű dinamó. Ha ilyen lenne a motorban, azt ki kel cserélni erősebbre. Símán kicserélhetök, a méretek azonosak.

De mindig a vevőnek van igaza. Ha lépését akarsz, részletek egyeztetése után megcsinálhatom.
sorszám: 4724 (140399)
(előzmény: papa, 2013-08-11 15:44:19)

 
 
papa
válasz erre | email2013-08-11 15:44:19
Sziasztok! Régen jártam erre!
Valaki gyártott Jawa 6 voltoshoz ledes irányjelzőt és hátsó világítást féklámpával együtt. Ha lehetséges írjátok meg ki volt, vagy ha tudjátok a címet az is jó lenne.
Üdv papa!
sorszám: 4723 (140396)

 
 
Keri
válasz erre | email2013-08-04 13:41:19
Kösz, így már minden világos.
sorszám: 4722 (140232)
(előzmény: Gyula-bá, 2013-08-04 09:29:01)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2013-08-04 09:29:01
"... a kapcsolási rajz szerint is, kell ott lennie villanynak..." - indításkor a gerj. tekercs és a forgórész (párhuzamba kötve)a visszajelző izzón ("hideg pont") keresztül kap áramot, (lásd: http://users.atw.hu/mzts125/villamossag/kapcsolasi_rajz.htm ) (Kb 300 mA). Egy "apróságra" felhívom a figyelmeteket, a párhuzamba kötött forgó és állórész ellenállásai nagyságrendekkel térnek el egymástól (a forgórészé a kisebb). Ennek következtében az izzó áramának csak egy töredéke (elhanyagolható része)halad át a gerjesztő tekercsen. A remanens (maradék) mágnesesség hatása, a felpörgő dinamónál, sokszorosan meghaladja az így létrejövő "gerjesztő" áramét.
Annak a magyarázata, hogy a Jawa dinamó nem gerjed fel betolásra, az Mz-é pedig igen egyrészt a gy. kapcsolóban másrészt a különböző konstrukcióban, pl. vasanyagban keresendő.
sorszám: 4721 (140229)
(előzmény: Keri, 2013-08-04 00:50:41)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2013-08-04 09:08:45
"... Az MZ grjesztő tekercsének egyik vége földön van, a másik végét a szabályzó az aksi plusszára húzza, tehát a gerjesztő áram az aksiból jön." - nem "húzza az aksi pluszra" nézd meg itt: http://users.atw.hu/mzts125/villamossag/kapcsolasi_rajz.htm (a 30 és a 61 pontok között a gy. kapcsoló egyetlen állásában sincs összeköttetés). Tehát a gerjesztő áram nem az akksiból jön, nem külső gerjesztésű dinamó hanem öngerjesztő!
sorszám: 4720 (140228)
(előzmény: Árpád, 2013-08-04 01:56:18)

 
 
Árpád
válasz erre | email2013-08-04 01:56:18
Az aki nélküli inditásnál van egy különbség azt hiszem. Az mznek van egy olyan kapcsoloó állása ami áthidalja a visz áram kapcsolót.
Jawánál a berugási fordulaton el se jut a delej a trafókhoz aksi nèlkül
Mérhetsz bár mennyit.
A jawánál álló helyzetben nem fogsz feszt találni a gerjesztő tekercsen. Az mzn igen.
Hacsak nem egy buherált jawát mérsz.
A kapcsolási rajz szerint se kell lenni álló helyzetben fesznek lennie a Jawa álló részen. Tekercs egyik vége a forgóreszre van kötve. Ott a viszáram kapcsoló miatt álló helyzetben nincs delej. A tekercs másik végét a szabályzó földre húzza. Tehát ott sincs fesz.
Azaz a kapcsrqjz nézéseés a mérés ugyan azt az eredményt adja. A gerjesztő áram jawánál a forgorésztöl jön.
Az MZ grjesztő tekercsének egyik vége földön van, a másik végét a szabályzó az aksi plusszára húzza, tehát a gerjesztő áram az aksiból jön.
sorszám: 4719 (140227)
(előzmény: Keri, 2013-08-04 00:50:41)

 
 
Keri
válasz erre | email2013-08-04 00:50:41
Elhiszek én mindent, de ehhez képest, a Jawa az ami nem indul akku nélkül és az MZ igen :)
Bár ugye akkuval az is jobban szeret.

Szóval értem én hogy öngerjesztő, de csak mérek én, és a kapcsolási rajz szerint is, kell ott lennie villanynak...

Na csak úgy eszembe jutott.
sorszám: 4718 (140226)
(előzmény: Gyula-bá, 2013-08-03 20:00:20)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2013-08-03 20:05:23
"Szövegértés... " - igazad van, ahogy én belefutottam a "csapdába", mert nem figyeltem, valószínűleg mással is megeshet a nem egyértelmű fogalmazás okán.
sorszám: 4717 (140216)
(előzmény: Árpád, 2013-08-03 18:06:46)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2013-08-03 20:00:20
"... Alap esetben DF megkapja az akkufeszt, teljes gerjesztés. ..."- tévedés a gerjesztés, jármű dinamó esetén, soha nem kap az akkumulátorról feszültséget (áramot). A járművekben alkalmazott dinamók mind öngerjesztésűek.
sorszám: 4716 (140215)
(előzmény: Keri, 2013-08-03 07:31:18)

 
 
MPetya
válasz erre | email2013-08-03 18:37:24
Kicsit tevékenykedtem. Az eredmény: a zárlat felszívódott(a leírt módszerrel ellenőriztem)...gondoltam én, hogy fajin most már rendben lesz. Nem úgy van az! Gondolta Ő. Ugyan is: benzin bele, biztosíték a helyére, első rúgás és láss csodát pöfögött. Na már most, egyszer csak észlelem, hogy meleg a trafó, de úgy érzékelhetően. Leállítottam. Akkor kapcsoltam, hogy valahol olvastam, hogy szereti megsütni a trafót, ha nem megy más fogyasztó. Kapcsoltam egyet a fekete kapcsolón, és lőn világosság. Gyújtás ráad, rúg, két-három másodpercre beröffent és utána csak a nagy sötétség...elhiccent a biztosíték. Ekkor ugrott be, hogy a múltkor is pont ugyan így játszódtak le a dolgok, amíg nem ment két dolog egyszerre (világítás, motor) addig semmi gond. Na de amikor a kettő együtt, akkor vannak problémák. A kérdés a következő : úgy hogy külön-külön mind a kettő normálisan működik, egyik se zárlatos, akkor miért nem bírja el a biztosíték? Pedig nem tervezhették így, mert ugye ez alap követelmény bármi féle járműnél, hogy legyen világítás menet közben. Gondoltam arra, hogy kicsi a biztosíték, de a tudomásom szerint gyári biztosítékot is kicsapta, az általam megpatkoltat meg még hamarabb, mert ugye nem lehet már ilyen méretű biztosítékot kapni. Az aksit megmértem 6,1 V a kapcsain álló motornál, alapjáraton is és mit gondoltok gázadásnál? akkor is ennyi...szóval nem igazán szuperál a töltés...se.
sorszám: 4715 (140214)

 
 
Árpád
válasz erre | email2013-08-03 18:14:24
Egyébbként a Jawa rendszere a klasszikus dinamó. Az MZ mar eltér egy picit a jedlik féle dinamó elvtől amit Siemens szabadalmaztatott. Ezeknél nem volt akiről való gerjesztés. A dinamó hivatalosan öngerjesztő, tehát az aksismgerjesztés mar nem ismdinamó ha teljesen korrektek vagyunk.
sorszám: 4714 (140212)
(előzmény: Árpád, 2013-08-03 18:06:46)

 
 
Árpád
válasz erre | email2013-08-03 18:06:46
Szövegértés..... Az általad idézett rész ugyanaz mint amit te írtál. Csak az 559 bizonytalan még ekkor nálam, de későbbi hozzászólásokkal az is biztossá vált már.
Tehát nem a többi, hanem minden rendben, még szerinted is.
sorszám: 4713 (140211)
(előzmény: Gyula-bá, 2013-08-03 17:41:29)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2013-08-03 17:41:29
"... A 634 biztosan, az 559 szinte biztosan nem akus gerjesztésû. ..." -egyik sem akkus gerjesztésű, mindkettőt a forgórész gerjeszti. A többi rendben.
sorszám: 4712 (140210)
(előzmény: Árpád, 2013-08-03 08:34:34)

 
 
Árpád
válasz erre | email2013-08-03 08:50:32
Majd elfelejtettem. Nem működik sokáig fordított résszel mert félvezető nincs, de van akku. Az pedig rendesen veszi fel az áramot ha fordítva akarod tölteni.

Én is gyanakodtam hogy az 559 pozitív testelésű. Semmi gond, ebben az esetben akkor fordult meg a dinamó ha test felé pozitívat mér. Ha igen, az akut úgy kell az allorészhez érinteni hogy a + megy a föld vezetékre, a - megy a szabályzó hoz menőre.
sorszám: 4711 (140208)
(előzmény: Árpád, 2013-08-03 08:34:34)

 
 
Árpád
válasz erre | email2013-08-03 08:34:34
Még egyszer. A 634 biztosan, az 559 szinte biztosan nem akus gerjesztésû. A gerjesztő áramot a dinamóról kapják, egy irány kapcsoló választja el őket az akuttóll. Ezért tudnak át fordulni.
Az MZ szabályzó táp felé húzza a gerjesztőtekercs egyik végét, a másik fixen, direktben földön van.
A Jawa gerjesztötekercse fixen direktben a dinamonál van a távra kötve, a szabályzó föld fele huzogat.
Az ellenállás mznél a tápra van kötve, javánál földre.

Annyira át tud fordulni a János generátor fesze hogy az enyém es itt egy panaszosé is megtette már ezt. Útjaik során is találkoztam egy fickó áll aki így járt. Tehát tiíz év alatt 3 esetbe futottam bele. Roppant kevés, de nem elhanyagolható
sorszám: 4710 (140207)
(előzmény: Keri, 2013-08-03 07:31:18)

 
 
Keri
válasz erre | email2013-08-03 07:31:18
Pont hogy a Jawa feszültség szabályzókkal kerültem csak közelebbi ismeretségbe, mert azokat kellet állandóan berhelni, MZ-n azt sem tudom holvan :)
(((Najó a 634-es szabályzójával nem volt sok bajom, egyszer kellet beállítani, de ezt úgy sem árulom el egy Jawasnak :))))

De szabályzok működési elve mindenhol azonos.

MZ-n is össze van kötve egy ellenálláson keresztül a DF és D+
Ezzel oldja meg a sima kapcsolást.
Alap esetben DF megkapja az akkufeszt, teljes gerjesztés.
Második eset, az érintkező középállásban, nem ér semmihez, ekkor csak az ellenálláson keresztül kapja a gerjesztést, de könnyen belátható hogy azonos potenciálon van a D+ az akkuval ilyenkor. Aztán harmadik eset, amikor testeli a DF-et ekkor teljesen megszűnik a gerjesztés.
Jawan, MZ-n és egyaránt.

A 634 és a 559 között az a különbség viszont, hogy a 634, negatív testelésű, az 559 viszont pozitív.
Szóval erre valóban figyelni kell, de tulajdonképpen, nem tudom mi történne ha fordítva tenné be az akut, szerintem akkor is működik vígan minden fordított polaritással, mivel nincs benne félvezető.

Átpolarizálódni...lehet nem tudom. Szerintem, hangsúlyozom, hogy szerintem, de nincs róla tapasztalatom, de én is hallottam ilyenről, szóval szerintem nem nagyon tud, mivel akkus gerjesztésű, és ha marad is ellentétes polaritású remanens mágnesesség azt az elektromágnes felülírja, az első gyújtás ráadásnál. Lényegében pont azt csinálja mint amit te is javasoltál.
Persze lehet valami korlátozó ellem hogy ne szaladjon meg az áram, és elképzelhető hogy több marad vissza mint amit vissza tud polarizálni... bár akkor nem értem miért nem állandó mágnest raktak bele eleve, ha már elektromágnest nem tudtak rendeset csinálni :D

Mindenesetre ártani nem árthat neki ha megteszi, amit jawa-soltál.

Meg most megnéztem a kapcsolási rajzát, elképesztően egyszerű az 559-esé. Szóval kollégának javaslom azt is tegye ki maga elé, ha még nem tette meg, mert nagyon egyszerű lesz úgy behatárolni a zárlatot.

Én egyébként azt csinálnám, hogy mindent lekötök róla, csak a gyújtást teszem rá, ha azzal nem csapja le, akkor mehet a dinamó is vissza.
Ha azzal sem, akkor elkezdeném a világításokat visszadugdosni. Szóval elég gyorsan be lehet határolni a hibát.
A szívás az volt, hogy nálam sem jelentkezett a zárlat amíg vissza nem raktam a burkolatot :D
sorszám: 4709 (140204)
(előzmény: Árpád, 2013-08-03 01:23:51)

 
 
Árpád
válasz erre | email2013-08-03 01:23:51
Látszik hogy MZs vagy. :)
Igazad van persze, de a megfogalmazás az MZ szabályozót juttatja az ember eszébe.
634nél és emlékeim szerint az 559nél is a dinamorol jövő + rá van kötve a gerjesztes egyik kivezetésére, a másik kivezetést húzógatja föld felé a szabályzó.
Ebből a különbsegből egy nagyon ritka, de nagyon érdekes hiba jelentkezhet.
Néha leállításáról a dolgok szerencsétlen oszjátéka folytán negatív fesz vissza rúgást kap az állórész.azaz fordítottra magnesezödik át. Az újbóli indításkor a fordított maradó mágneseség fordított feszt fog előállítani. Ha megint leállítod a motort, marad a fordított mágnesesség.Azaz innen kezdve a dinamo mindig fordított feszt fog gyártani. Ilyenkor persze kiég a biztosíték állandóan.
Azaz a jawán a dinamo gerjesztését a maradó mágnesesség a
Adja az mzn az akkuról jjövő áram . Az mzn nem tud megfordulni a gerjesztés, a jawán igen.
Ha megfordul a kovekezőt kell tenni:
Le kell kötni az allorész mind két vezetékét, majd ezekre megfelelő irányba hozzák kell érinteni egy pillanatra az aksit. Így vissza fordul a maradó mágnesesség.
Lehet hogy az 559 pozitív testelésü, de szinte biztos vagyok benne hogy itt is a fogó részről kapja Delejt így a leírt jelenség bekövetkezhet.

Megint tableten írok, az esetleges hibákért elnézést kérek.nem mindig veszem észre hogy nem a beírtat írja ki, hanem az általa felajánlottat.
sorszám: 4708 (140202)
(előzmény: Keri, 2013-08-02 23:21:44)

 
 
Keri
válasz erre | email2013-08-02 23:21:44
Az a fedél ami alatt az akku van :)

Ja ha elektronikát tanulsz, akkor először is sok sikert hozzá :)

Akkor a fesszab:
Van egy méretezett relé, ami adott feszültségnél billen át. Ez a dinamó, gerjesztését kapcsolja le.

A bonyolítás az, hogy alaphelyzetben teljes feszültséget rákapcsolja, amikor félig meghúz, és a két érintkező között van, akkor egy ellenálláson keresztül kapja a gerjesztést, vagyis csökkenti az áramát, ezzel pedig a dinamóról lejövő feszültséget. Ha tovább növekszik a feszültség, teljesen átbillen, akkor pedig rövidre teljesen lekapcsolja a gerjesztést.

Ezen felül van még egy érintkező ami akkor kapcsol össze ha elérte az akku minimális feszültségét a dinamó, így nem meríti le az akkut az álló dinamó.

További bonyolítás, hogy a dinamóról akku felé menő vezeték ellentétes menettel rá van tekerve a relé tekercsére, ezért ha túl nagy a lejövő áram akkor arra is lekapcsol, így megvédi megvédi a dinamót a leégéstől.

A kétoszlopos feszültségszabályzónál a minimális feszültség kapcsoló van külön oszlopon, mert így függetlenül be lehet állítani a küszöbfeszültségeket.

A generátoroknál ez nincs, mivel az egyenirányító dióda eleve nem engedi visszafelé folyni az áramot.
6V-on a dióda túl nagy feszültséget ejt, meg eleve nem is használtak félvezetőt amikor ezeket használták.
sorszám: 4707 (140198)
(előzmény: MPetya, 2013-08-02 21:29:20)

 
 
MPetya
válasz erre | email2013-08-02 21:29:20
Melyik deklire gondolsz? Csak mert hallottam már hogy az oldaldobozra mondják, de azt is hogy a blokk oldalfedelére. Azért kérdezem, mert a gyújtás oldali blokk fedél nincs fent (mondjuk nem hiszem, hogy arra gondolsz, de hátha mégis :D ). Az akku új, tehát azzal nem lehet gond...elvileg :D A szaktudással se lehet, mert elektronikát tanulok, csak a mechanikus szabályzó működésével nem voltam tisztában. Az idővel van inkább gond, mert hét közben dolgozom. De most hétvégén leméregetem és írok, hogy mi volt a gond, remélem megtalálom :D
sorszám: 4706 (140196)
(előzmény: Keri, 2013-08-02 09:19:07)

 
 
Keri
válasz erre | email2013-08-02 09:19:07
Nem jellemző.
A feszültség szabályzó legfeljebb rossz feszültséget ad ki. Minden így a fesszab. zárlat is elképzelhető, de még nem hallottam ilyenről.

Az egyébként még egy szívató hibaforrás, hogy lemerült az akku próbálkozás közben. Amit írtál hogy nehezen indul, meg furcsán viselkedik erre jellemző. Mérj egy akku feszt.
álló helyzetben kikapcsolt állapotban, 6V fölött illik lennie. Ja igen, a testet a deklin keresztül egy rugós érintkezővel kapja meg. Ez is szokott érintkezési hibás lenni, szóval ne csak közvetlen az akkun mérd meg a feszültséget, hanem a gyújtó trafón is, rákapcsolt gyújtással.

Egy jó műszerrel ami nem hülyül meg a dinamó tranzienseitől és elektrotechnikai ismeretekkel be lehet határolni a hibát, de vaktában elég nehéz.

Azért amit kipróbálhatsz:
Vedd le az akku bármelyik vezetékét, iktass be egy árammérőt ami tud legalább 10A-ert, de inkább 20-at.
Kezd el felkapcsolni a fogyasztókat egyenként, majd kapcsold le.
Gyújtás, féklámpa, index, helyzetjelző, tompított, reflektor. Mindegyiknél rázd/ütögesd meg az adott fogyasztót, mert a zárlat úgy tűnik időszakos, és járó motornál jön elő. Ha valamelyiknél jóval nagyobb áramot mérsz, mint amúgy a fogyasztónak szükséges, akkor az a zárlatos.

Vedd le az árammérőt, tedd rá feszültség mérő üzemmódban az akkura.
Aztán indítsad be. Nézd meg hogy, amikor felpörgeted a motort, mekkora feszültségre megy fel. 7V-7,2V körül illik lennie, de persze ezt az akku állapota is befolyásolja, lényeg hogy emelkednie kell a feszültségnek az alapjárathoz képest.

A hibakeresés egyébként abból áll, hogy ismerem és értem az áramkört, ezért tudom hol és melyik az elkülönülő ága, és ezeket mérve, leválasztva egyenként, le tudom szűkíteni a hiba forrását. Az időszakos hiba ezért szívat meg mindenkit. A másik szívatás amikor több hiba van, pl lemerül az akku közben vagy csak simán érintkezési hibás máshol és azt hiszed, ezt még az eredeti hiba okozza.

Véleményem szerint ha nem boldogulsz jobban jársz ha elektromos szakemberre bízod.
sorszám: 4705 (140185)
(előzmény: MPetya, 2013-08-01 19:29:00)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2013-08-01 22:43:36
A Gugli-val már én is szenvedtem, az istennek sem értette a lefordítandó cseh szöveget, a végén kiderült, hogy tótul (szlovákul) íródott. :D)
sorszám: 4704 (140180)
(előzmény: Rudolph B, 2013-08-01 22:23:59)

 
 
Rudolph B
válasz erre | email2013-08-01 22:23:59
Köszönöm, Gyula-bá, nem nagyon találkoztam eddig ilyennel, csak példaként említettem a kollégának.Nincs ilyen motorom, de ki tudja?
Jó a Gugli, de más témákban (Skoda) nem nagyon boldogultam, valószínűleg kevés a háttérben az adat, a némettel, angollal jó a gugli.

üdv.: R
sorszám: 4703 (140179)
(előzmény: Gyula-bá, 2013-08-01 18:23:08)

 
 
MPetya
válasz erre | email2013-08-01 19:44:02
Csak ha jól emlékszem a probléma már akkor elő jött amikor csak a hátsó lámpa meg a féklámpa volt bekötve, plusz a gyújtás, de úgy hogy előző nap már beindult. Járt szépen kb. 10 percig. Azután leállítottuk és nem is piszkáltuk többet aznap. Másnap megpróbáltuk beindítani...már az fura volt, hogy nem indult csak nagyon nehezen, és vissza is rúgott, pedig ilyet eddig nem csinált, nem is kicsiket. Aztán nagy nehezen beindult, járt kb fél percig és aztán leállt (kiment a biztosíték) és azóta ezt csinálja, gondolkodtam azon hogy bedugom a kulcsot és elfordítom a világítás kapcsolót, majd várok egy ideig, ha ép marad a biztosíték akkor ráadom a gyújtást, ha így is akkor beindítom. Így talán tudnám szűkíteni a kört, hogy melyik részen van a hiba.
sorszám: 4702 (140177)

 
 
MPetya
válasz erre | email2013-08-01 19:29:00
Erre gondoltam már én is, de nem volt még időm megnézni sajnos. Szóval azt mondjátok hogy a fesz. szab. esetleges rossz működése nem szokta kicsapni a biztosítékot? Keresgéljek máshol zárlatot?
sorszám: 4701 (140176)
(előzmény: Keri, 2013-08-01 09:11:57)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2013-08-01 18:23:08
A fesz. szabályozó kettős érintkező mellett ott van a szabályozó (hernyó) csavar is. Gugli-fordító.
sorszám: 4700 (140174)
(elözmény: MPetya, 2013-07-31 22:23:40)

 
 
Keri
válasz erre | email2013-08-01 18:15:56
1. Aligha az 599-es szabályzójáról beszélsz, mert én arról.
2. Veterán motoron eredetit illik használni.
3. megszakító úgy szar ahogy van a Jawan, mechanikailag gyenge, silány, rossz tervezés.

4. minek szenvedjek, vettem egy MZ-t azzal nincsenek ilyen problémák alapból :D
sorszám: 4699 (140173)
(előzmény: Árpád, 2013-08-01 11:53:51)

 
 
Árpád
válasz erre | email2013-08-01 11:53:51
Szidod a jawa gyujtását, feszszabot, az egész elektromos rendszert. Mi is a foglalkozásod?
Nem inkább magadat kellene szidni ? :)
Ki mondta hogy a mechanikus vackokat kell benne hagyni?:)
Még ha asztalos lennél..... :)
A mechanikusan se egy nagy durranás rendbe kapni a jawát, aztán évekig semmi gond. Még nekem is sikerült. Bár meg kell ismételnem dolgot mostanság. De bírta pár évig.
sorszám: 4698 (140168)
(elözmény: MPetya, 2013-08-01 09:08:15)

 
 
Keri
válasz erre | email2013-08-01 09:11:57
Ja, amikor legutóbb szereltem 599-est. akkor az műszer burkolat alatt lévő vezeték testelt le néha és az csapta ki a biztosítékot.
Jellemző még a műszer izzók foglalatai is testelhetnek valami módon, mert általában ott csupasz a csatlakozó.
Nem találtam meg pontosan mi ért össze, de ducktape-el leszigeteltem a szóba jöhető fémfelületeket és megszűnt a probléma.

A feszültség szabályzó pontatlansága az akkumulátort szokta inkább csak kinyírni. Elforralja a vizet, vagy nem töltődik fel rendesen.
sorszám: 4697 (140165)
(elözmény: MPetya, 2013-08-01 07:52:37)

 
  Összesen: 99 oldal
|< 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 következő >|

Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
:: Fórumok ::
Motoros túra (17576)
Jawa (27028)
Pannónia (6539)
MZ (48855)
Izs (607)
Motorszervíz (2866)
police (1762)
Simson (3402)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu