:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
"... szocimotoros.hu oldalon csak egy részt nem nyit meg, és ez a Jawa fórum. ..." - hát igen ez maga a "pornó" (nekem is Jawa-m van) azért élvezem ...
Az örökzöld Jawa-MZ témáról jut eszembe, hogy a munkahelyemen a net nagy része blokkolva van.
Milyen érdekes véletlen, hogy a szocimotoros.hu oldalon csak egy részt nem nyit meg, és ez a Jawa fórum.
Úgy látszik tudnak valamit és a nyugalom érdekében a munkahelyem nem enged oda trollkodni. :-)
Úton lenni jó, de ez szerintem egy igazán szar film.
Persze nem kötekedni akarok, csak beszélgetni! :-)
Felállunk, talpra állunk!;)
Motorozunk!
A mi kisöreg, néha lenézett szocivasunkkal...
http://www.youtube.com/watch?v=NlhncFCtWw8
Az út a fontos, nem a cél...!
Teknőc
A kötekedési szándékot magamra értettem.
Nem mondtam hogy nem állok fel, csak azt hogy egyre lassabban. Az más
kérdés hogy az utóbbi tíz évben már tápászkodás közben küldenek le ujra.
Ma a meló helyemen többször is a motorról beszélgettem. Még a jó öreg mi a jobb az MZ vagy a Jawa téma is előkerült. Szerencsére a főnököm nem MZ párti, csak simán szereti a motorokat. :)
Majdnem motoron éreztem magam egész nap. Sár, szél, életemre törő autósok.:D
"Öregszem. .." - egy lóf@szt, szedd össze magad! Egy Árpád (még 50 fölött is) hat KO. után is feláll és emelt fejel küzd tovább! (Hidd el tudom mit beszélek), nem kötekedni akartam hanem beszélgetni.
Öregszem. Örülök hogy meg levegőt tudok venni, nem hogy kötekedni. :)
Úgy látom kezdesz észhez érni:D), jelentős fejlődés tapasztalható a néhány évvel ezelőtti "kissé merev" álláspontodhoz képest.
Az IGBT csak leegyszerűsítve all egy fetbol és egy bipolárisból. Igazából egy harmadik jószág. De ami a lényeg. Az hogy a fet vagy a bipoláris jobb e nagy feszultsegü és áramú kapcsolatra, mélylélektani eset. Szinte napról napra változik. Ahogy változnak a fetek és a tranyók is. Amit nézni kell az a dinamikus ellenállása és maradék feszültsége a tranyónak kontra a fet homoszexuálisok ellenállása. A grafikon önök, adatok ertelmezésénél vigyázni kell. A fet el a nyitó fesz változik a sorurce Erwin áramtól és nem fordítva . Aza az határozza meg mekkora feszült seggel tudunk vezérelni hogy mekkora aram folyhat a kapcsolt körben. A tranyonal pedig arra kell vigyázni hogy a maradék fesz függ az áramtól. Nem linearisan. Az általunk hasznalt 2-3 ampernél a hézag feteken eső feszültség típustól függően kisebb lehet mint a jó kapcsoló tranyókon. De ami fontosabb, az a tranziens viselkedés. A fetnel a jel felfutása közben mindig azonos az ellenállás, a tranyónal nem. A tranyók a a jel felfutása közben melegszik igazán. A dinamikus ellenállása pedig lassítja a jel felfutását. A nagy áramú feszültségű tranyók valóban nagy feszültsegnél szeretik a nagy áramot, nem kicsinél. Azaz a tranyók nem szeretik a kis munkaellenállásokat. A tranyókhoz és az igbthez is nagyobb primer menetu gyújtotrafó lenne ideális. De a feteknek is van hátrányuk a mi esetünkben is. A megfelelő típusok drágák, minél kisebb az ellen állásuk az adott feszültség és aram határnál, annál drágábbak. Akar hússzor drágábbak mint a hasonló kapcsoló tranyók. Ezért mondom hogy ízlés kérdése a dolog.
Beletekinteni az IGBT "lelki világába" nem pénz kérdés, azzal tudom, hogy mostanában rosszul állsz.
A kérdés, tulajdon képen, egy régi vitánk (mi a jobb kapcsolóelem a tranzisztoros gyújtás esetén? FET vagy bipoláris?) lezárására irányult.
Az IGBT lényegében nem más mint egy FET által vezérelt bipoláris (nagy feszültségű, teljesítmény) tranzisztor.
A kérdés csak az, hogy ha a bipoláris tranvó, nagy feszültségű és áramú, kapcsolási tulajdonságai nem jobbak mint a FET-é akkor miért "így van kitalálva"?
Szándékom volt, csak módom nem. Se pénz, se lelkierő.
De nem is annyira fontos az a projekt. Jól felhasználható lenne az IGBT pl gyújtáshoz, de hozza való trafókhoz is kellene. Az pedig drága, ráadásul nem adjak meg azt hiszem a trafókhoz adatait rendesen. Egyenlőre tökéletesnek tűnik mind a normál trafókhoz, mind a rétes megoldás, ízlés szerint. Ha megis programozott előgyújtást szeretnénk PIC-cel akkor az IGBT egyből mehetne a pic lábára, festés végnélküli kell közéjük tenni egy kis fektet. Nem nagy különbség.
Az igbtvel talán meg megbízhatóbb lenne a gyújtás, talán meg jobb lenne a szikra, esetleg szikra sorozat is lehetne ég helyett, de egy szoci gépnél nem igazán vennénk észre a különbséget.
A mobil telefonon jelző riasztó, vagy az eredetinek tűnő de elektronikus fordulat és sebesség merő projekt a vége felé történő megszakadása jobban fáj. De most a puszta fenmaradásommal vagyok elfoglalva.
Már nagyon rég nem írt itt senki, gondoltam megkérdezem Árpád barátunkat, sikerült-e beleásnia magát az IGBT rejtelmeibe? 1,5-2 évvel ez előtt volt egy ilyen szándéka.
Kicsit félreértettem!Én sem motoroznék ha igazi hideg volna,csak hát megbolondult az időjárás!12-14 fokban azért jó kicsit gurulni.Igazad lehet,ha így jó neki akkor marad így!
Nem az akku töltésére, hanem a henger keverékkel való töltésére gondoltam. (A hideg levegőnek nagyobb a sűrűsége.)
Hajdan, mikor hidegben is motoroztam nyáron egy "lépcsővel" magasabb hőértékű gyertyát használtam mint hideg időben.
A töltése?Mondjuk nemrég cseréltem töltésszabályozót mert a régivel nem mindig volt töltésem!
"... 2,5mm volna felső holtpont előtt a gyári adat."- azt azért ne felejtsd el, hogy a "gyári adat" egy nagy számú motorra érvényes átlag érték, ettől az egyes darabok "igénye" eltérhet.
"... Egyszerűen nem értem mi változott nyár óta! ..." - hidegebb lett a levegő, más a motor töltése és más a hűtése is. Úgy használd ahogy "jó neki", én a többivel nem foglalkoznék.
Nem számoltam el!Egyszerűen nem értem mi változott nyár óta!Légszűrő is tiszta és száraz,több gyertyával is próbálkoztam!Ha növelem az előgyújtást akkor feketedik a gyertya és lágyabb a hangja és nem pörög ki rendesen.Ez egy 150ccm ETZ. 2,5mm volna felső holtpont előtt a gyári adat.
Nem lehetséges, hogy elszámoltad? Az a 2 mm esetleg a valóságban 3?
Elvileg lehet,de nincs benne 200km!De a régit is pont azért cseréltem mert hátha azzal van gond.
elvileg nem lehetne, mert amitől egy MZ csak betegeskedik, ott egy modern autó lehet meg is állna.
Meg nálad is a gyújtás az elektronikus, a gyertya nem változott, márpedig a gyertya lehatárolja a keletkező szikrát is szerintem. Nem lehet hogy a gyertyád járja a végét?
Lehet akkor hogy az üzemanyaggal van gond?Mióta visszább vettem felső holtpont előtt 2mm -re 2,5 -ről,azóta újra szépen megy a motor és újra őz vörös a gyertya!
Azt csak akkor kell elvileg ha más (rosszabb) üzemanyagot használsz. Valaki írta/mondta már, talán Keri.
Sziasztok!
Lehetséges hogy az elektronikus gyújtással szerelt motornak nem kell akkora előgyujtás?
Van egy elektronikus indexrelé, kipróbálom, eddig nem tudtam, hogy a 12 V-os megszólalhat 6V táppal is.
Persze, néztem én is másokat, mennyire látszik forgalomban, tűző napsütésben nem nagyon feltűnő, ha villog az index, de egyelőre hagyom rajta, mert pillanatnyilag működik jól.
Köszi az infót, üdv.: R
Mondjuk az elektronikus relével szépen villogott, de halvány volt. Talán LED-es lámpával ért volna valamit, de nekem nem hiányzik. Megszoktam hogy nekem kell figyelni más helyett.
TS-ről én is leszedtem az indexet.
Mindig elakadt és ahogy mondod nem ért semmit.
Autósok között meg simán vannak hülyék, nem ezen múlik hogy elütnek e. Engem világos nappal is akartak már így elütni.
Behúzódtam középre, karom kint, mögöttem jövő autó kicsit lassított, pedig még a parkolósáv is üres volt, szóval biztos elfért volna gond nélkül, a mögötte jövő (na mimás) Audista kivágott és nagy gázzal elkezdett előzni, pont akkor amikor már megkezdtem a kanyarodást.
Védhetetlen volt, pedig mindig nagyon figyelek arra hogy előz e valaki.
Annyira közel volt a barom, hogy éreztem hogy valamit súrolok rajta, de megúsztam...remélem legalább összekarcoltam kicsit.
én meg anno a 634-esről levagdostam az összes olyan lámpát, ami nem volt létszükséglet, csak refi visszajelző maradt, meg ledes hátsólámpa. :)
Igaz, egyszer majdnem kivasalt egy autó mikor kanyarodtam balra. Nem értette, miért állok a sáv bal szélén éjjel... :(
Amúgy pont néztem a haver Pancsiján és a barátnője ES-én az indexeket. Pancsi szinte láthatatlan volt nappal, az MZ még csak-csak.
Sok múlik a foncsoron meg az üvegen is. ..
Biztosan hozna változást csak félő, hogy a kívánttal pontosan ellentéteset.
"... az index villogási ritmusa kissé lassú, különösen kisebb fordulaton..." -vagyis ha kisebb a tápfeszültség (kisebb a felvett áram) akkor lassabban villog. A kisebb teljesítményű izzó pedig kisebb áramot vesz fel.
A hődrót "megpiszkálását" nem javasolom, sokkal egyszerűbb bontóban venni egy elektronikus ütem adót (autó), a 12 V-osak többsége 6 V-ról is remekül működik.
Ezt így nem próbáltam ki, nem jöttem rá a trükkre, csak kiszereléskor derült ki, amikor elolvastam a feliratot rajta.
Mást kérdeznék, Gyula-bá: az index villogási ritmusa kissé lassú, különösen kisebb fordulaton.Hozna-e változást, ha az izzókat kicserélném ugyanolyan Ba 20 -ra, de 15 W a 20 W helyett darabonként, lehet ilyet kapni a Tungsram boltban, kérdeztem.Elvileg úgy gondolom, a kisebb teljesítményű izzóval kissé gyorsulna a ritmus, de ezt valószínűleg ki kell próbálni.Benne kellene maradni a szabvány 60+-30 villanásban percenként, hogy jó legyen a műszakin is.Igaz, friss a műszakim.
üdv.: R
Ha valamelyik oldalon csak az egyik izzóval "jól" működik akkor azonnali a következtetés: 12 V-os jeladó (hődrótos)a 6 V-os helyén. :D)
Köszönöm is a jó tippet, ez nem maradhat ki!
üdv.: R
Nemrég emlegettem az indexet a motoromon, amely összesen egyet tud villantani, aztán semmi.Nos, volt kis időm a napokban, és belenéztem.Az indexrelét kiszerelve rájöttem, hogy valaki cserélte, méghozzá egy DDR 12V 2x40+4 W darabra (hődrótos, persze), ami szép, csak az én gépem 6 V-os.A fülig töltött akku felfűtötte egyszer, pár másodperc kellett neki, de aztán már kevés volt az energia.
Túrtam a régi holmik közt egy CZ 472 indexrelét, ami 6V-os, betettem és működik.
Gyula-bá, jó volt a tipped, igaz, nem ment tönkre az indexrelé, de mégis azzal volt a baj, valami Wartburgé lehetett.
üdv.: R
Szia!
Köszönőm szépen,de úgynézki elmegy a motor, ha akar a másik gazdája majd megcsináltatja.
Azért köszönöm a hogy felajánlottad a segítséged.
Üdv papa!
Még kellene egy pontos számítás, de úgy tűnik max 20ezerből kijön a négy index, a hátsó féklámpástól, plussz tisztes munkabér. Ha komoly az érdeklődés, csinálok pontos költségvetést. De biztos nem kevesebb 15 nél. Sok függ a ledek aktuális beszerzési árától. Kell vagy 100 db a látványos megoldáshoz.
Az indexet ne számítsd bele a fogyasztásba mert csak néha megy, olyankor az aksiból zabál. A féklámpa ugyanez az eset. De féklámpa az indexxel együtt még ritkább..
Tehát a valós fogyasztás. 5 watt hátsó, 40 watt elől, 18w gyújtás, a műszer világítás 5 watt. Ez kijön a 75 wattból, még aksi töltésre is marad. Ha mégis kihagyogat a gyújtás, vagy az aksi rossz, vagy a dinamó, vagy a fesz szab.
Szia Árpád!
Nekem is 75 W-os dinamóm van, de ha megy a világítás és irányjelző is meg a féklámpa is kihagy a gyújtás.Ez így 98 w + a gyújtás, úgy hogy érthető a kihagyás.
Mennyibe fájna a ledesítés fehérből, az irányjelzők + féklámpa, hátsó világítás.
Én is szoktam ilyesmivel foglalkozni, ha ritkán is.
Bár szerintem elég csúny a kapható nagy fényerejű sárga ledek színe. Ha sárga a búra, akkor lehetnk a ledek fhérek is.úgy se tetszik teljesen,
Én eddig úgy tapasztaltam hogy a hátsolámpa és a műszer izzók ledesítése elég. Sőt, nekem belvárosi dugókban is el van s 634em, pedig minden izzós. Igaz én pucolgtom a dinamót, az aksit is tökéletes. A 634 dinamója 75 wattos, ha jól emlékszem. Az előd tipusoknál előfordul a fele teljesítményű dinamó. Ha ilyen lenne a motorban, azt ki kel cserélni erősebbre. Símán kicserélhetök, a méretek azonosak.
De mindig a vevőnek van igaza. Ha lépését akarsz, részletek egyeztetése után megcsinálhatom.
Sziasztok! Régen jártam erre!
Valaki gyártott Jawa 6 voltoshoz ledes irányjelzőt és hátsó világítást féklámpával együtt. Ha lehetséges írjátok meg ki volt, vagy ha tudjátok a címet az is jó lenne.
Üdv papa!
Kösz, így már minden világos.
"... a kapcsolási rajz szerint is, kell ott lennie villanynak..." - indításkor a gerj. tekercs és a forgórész (párhuzamba kötve)a visszajelző izzón ("hideg pont") keresztül kap áramot, (lásd: http://users.atw.hu/mzts125/villamossag/kapcsolasi_rajz.htm ) (Kb 300 mA). Egy "apróságra" felhívom a figyelmeteket, a párhuzamba kötött forgó és állórész ellenállásai nagyságrendekkel térnek el egymástól (a forgórészé a kisebb). Ennek következtében az izzó áramának csak egy töredéke (elhanyagolható része)halad át a gerjesztő tekercsen. A remanens (maradék) mágnesesség hatása, a felpörgő dinamónál, sokszorosan meghaladja az így létrejövő "gerjesztő" áramét.
Annak a magyarázata, hogy a Jawa dinamó nem gerjed fel betolásra, az Mz-é pedig igen egyrészt a gy. kapcsolóban másrészt a különböző konstrukcióban, pl. vasanyagban keresendő.
"... Az MZ grjesztő tekercsének egyik vége földön van, a másik végét a szabályzó az aksi plusszára húzza, tehát a gerjesztő áram az aksiból jön." - nem "húzza az aksi pluszra" nézd meg itt: http://users.atw.hu/mzts125/villamossag/kapcsolasi_rajz.htm (a 30 és a 61 pontok között a gy. kapcsoló egyetlen állásában sincs összeköttetés). Tehát a gerjesztő áram nem az akksiból jön, nem külső gerjesztésű dinamó hanem öngerjesztő!
Az aki nélküli inditásnál van egy különbség azt hiszem. Az mznek van egy olyan kapcsoloó állása ami áthidalja a visz áram kapcsolót.
Jawánál a berugási fordulaton el se jut a delej a trafókhoz aksi nèlkül
Mérhetsz bár mennyit.
A jawánál álló helyzetben nem fogsz feszt találni a gerjesztő tekercsen. Az mzn igen.
Hacsak nem egy buherált jawát mérsz.
A kapcsolási rajz szerint se kell lenni álló helyzetben fesznek lennie a Jawa álló részen. Tekercs egyik vége a forgóreszre van kötve. Ott a viszáram kapcsoló miatt álló helyzetben nincs delej. A tekercs másik végét a szabályzó földre húzza. Tehát ott sincs fesz.
Azaz a kapcsrqjz nézéseés a mérés ugyan azt az eredményt adja. A gerjesztő áram jawánál a forgorésztöl jön.
Az MZ grjesztő tekercsének egyik vége földön van, a másik végét a szabályzó az aksi plusszára húzza, tehát a gerjesztő áram az aksiból jön.
Elhiszek én mindent, de ehhez képest, a Jawa az ami nem indul akku nélkül és az MZ igen :)
Bár ugye akkuval az is jobban szeret.
Szóval értem én hogy öngerjesztő, de csak mérek én, és a kapcsolási rajz szerint is, kell ott lennie villanynak...
Na csak úgy eszembe jutott.
"Szövegértés... " - igazad van, ahogy én belefutottam a "csapdába", mert nem figyeltem, valószínűleg mással is megeshet a nem egyértelmű fogalmazás okán.
"... Alap esetben DF megkapja az akkufeszt, teljes gerjesztés. ..."- tévedés a gerjesztés, jármű dinamó esetén, soha nem kap az akkumulátorról feszültséget (áramot). A járművekben alkalmazott dinamók mind öngerjesztésűek.
Kicsit tevékenykedtem. Az eredmény: a zárlat felszívódott(a leírt módszerrel ellenőriztem)...gondoltam én, hogy fajin most már rendben lesz. Nem úgy van az! Gondolta Ő. Ugyan is: benzin bele, biztosíték a helyére, első rúgás és láss csodát pöfögött. Na már most, egyszer csak észlelem, hogy meleg a trafó, de úgy érzékelhetően. Leállítottam. Akkor kapcsoltam, hogy valahol olvastam, hogy szereti megsütni a trafót, ha nem megy más fogyasztó. Kapcsoltam egyet a fekete kapcsolón, és lőn világosság. Gyújtás ráad, rúg, két-három másodpercre beröffent és utána csak a nagy sötétség...elhiccent a biztosíték. Ekkor ugrott be, hogy a múltkor is pont ugyan így játszódtak le a dolgok, amíg nem ment két dolog egyszerre (világítás, motor) addig semmi gond. Na de amikor a kettő együtt, akkor vannak problémák. A kérdés a következő : úgy hogy külön-külön mind a kettő normálisan működik, egyik se zárlatos, akkor miért nem bírja el a biztosíték? Pedig nem tervezhették így, mert ugye ez alap követelmény bármi féle járműnél, hogy legyen világítás menet közben. Gondoltam arra, hogy kicsi a biztosíték, de a tudomásom szerint gyári biztosítékot is kicsapta, az általam megpatkoltat meg még hamarabb, mert ugye nem lehet már ilyen méretű biztosítékot kapni. Az aksit megmértem 6,1 V a kapcsain álló motornál, alapjáraton is és mit gondoltok gázadásnál? akkor is ennyi...szóval nem igazán szuperál a töltés...se.
Egyébbként a Jawa rendszere a klasszikus dinamó. Az MZ mar eltér egy picit a jedlik féle dinamó elvtől amit Siemens szabadalmaztatott. Ezeknél nem volt akiről való gerjesztés. A dinamó hivatalosan öngerjesztő, tehát az aksismgerjesztés mar nem ismdinamó ha teljesen korrektek vagyunk.
Szövegértés..... Az általad idézett rész ugyanaz mint amit te írtál. Csak az 559 bizonytalan még ekkor nálam, de későbbi hozzászólásokkal az is biztossá vált már.
Tehát nem a többi, hanem minden rendben, még szerinted is.
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|