:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás Összesen: 100 oldal
Köszönöm, igazából egy ismerősömnek kell, és rá akartam venni Árpit hogy építsen neki egyett.
Mi a tranyó típusa?
Azért az érdekelne, mert ha egyszer lecserélem a megszakítót, jól jöhet még.
Az általam kifejlesztett ugyan nem "csoda gyújtás" de nagyon jó paraméterekkel rendelkezik. Ha kihagyod belőle az IC-t (ez a bolondbiztonság és az egyszerű beállíthatóság elvesztésével jár) akkor nagyon egyszerű és megbízható. A tranzisztoron eső feszültség miatt nem kell aggódni ui. a kb 3A (nem 1,5A) kollektor áramhoz 0,3-0,35 V feszültségesés tartozik (még mielőtt valaki az állítaná, hogy ilyen tranyó nincs nézze meg az adatlapját!). Ha érdekel a dolog keress dótpostán.
Üdv: Gyula-bá
Igen. Meg lehet. Pontosabban ugyanaz a gyújtás megy 6 volton is.Az irfp460 már 3-4 volton átengedi a 1.5 ampert, 0.3nál kissebb ellenállás mellett.. Bár te is tudod, de emlékeztetlek rá. Ez fet, nem tranyó. A nyitó fesz az átfolyó áramhatására kialakuló lezárástól függ.
Az euromagnetnél van megfelelő mágnes. Tehát semmi akadályt nem látok. Az előd gyújtást kipróbáltam pár 6 voltoson, ment. Csak tudod, régen hiányzott a gaten lévő zener. Volt pár meghibásodás az idők során.A kis fet nem bírta mindig . A hibás trafókkkal volt csak baj, de ezek a mai trafók előbb utóbb mindig elkezdenek vissza rugdosni. De most már a zenerrel, az új hallal, kis fet nélkül időt állóbb lett az áramkör.
Most egy újjabb modosítással fogok kísérletezni.Kap a kimenet egy 100 nanós kondit. Régen 1 mikrót tettem fel kísérlet képpen. az néha kiütötte az IRGP-t. De elvileg a 100 babót bírnia kel szar hűtés melett is. Megnézem hogy az elmélet és a gyakorlat hogy viszonyul egymáshoz. Addig nem ajánlom. A szikrát erősíti meg, már 3.5 volton elégséges lenne a szikra. jól jönne lemerült jawa aksinál. Főleg két párhuzamos IRGP-vel. De még egyszer, még tesztelés alatt áll a dolog.
Árpád! A csoda gyújtásodat 6V-ra meg lehet csinálni?
Oha, ez egy regi vita. :D A Vape draga es feltetelezi, hogy a ket henger 180 fokos, a hazilag gyartott elektronikak pedig eloallito-fuggoek. Lehetnek nagyon jok, lehetnek kevesbe jok. En mar ezzel vettem, ha epp olyat kapok amiben nincs, akkor epitettem volna. Meg igy is lehet, hogy egy nap kiarulom... :D
sziaztok én nemtudom de vape töltése nagyon jó de agyujtástol már nem vagyok el dőlve mert nem lehet külőn akető hengere előgyujtást állitani ?
Azokrol az angilaba exportalt vasakrol remek dolgokat hallottam. Amugy is, ha szereted a hasonlo gepeket es sikerult egyet bagoert szerezned, akkor ne add el egy sima tolteshiba miatt. Megprobalhatod, hogy veszel bele a netrol komplett generatort a VAPe-tol, ha meg nem 12V-os, de van olyan erzesem, hogy abba a kis szeriaba tartozik, ami mar 12-es, de meg a regi blokkos. Hidd el, baromi jo gep az. en, mikor kint laktam, 1 even at kutattam hasnoloert es vegul egy GS450-et vettem (215 fontert, hazhozszallitva :D )
Hozzateszem, en elvezettem a 634-emet angliaba es szerettem volna egy uj blokkot szerezni bele ott. Nem jott ossze. Tolts le egy konyvet a villamossagarol es csekkold le, hogy van-e oltes, illetve, hogy mikor van, mikor nem. Elso kerdes, 6 voltos, vagy 12-es? Ha benne volt a valasz egy korabbi leirasodba, akkor bocs. ;)
Én megnézném a főtengelycsapágyakat,az elektronika nagyon érzékeny az ütésre már pár tizedre is.
Sziasztok
Én most vettem egy 1993-as Jawa 350-640 DL-t. (Glasgow-ban) Kulsore olyan sportos,mint a Red Style, de a blokkja az az ezer éves kinezetu vashengeres amilyenekkel a 70-es,80-as evek 634-es Jawait, Czetkait szereltek. DE, eredeti a blokk, lattam mas DL jelzesu 90 utan gyartott jawakban is ilyen blokkot. Oldaluszos karbi, stb. Elso tulaj azonnal elektronikus gyujtast rakott ra, tökély. A motorban 7100 (!) mérföld van most, eredetinek tünik, 70 éves bácsitól vettem, sokat állt, elötte üzletben állt, stb. Problémám a következő; nincs töltés! Úton Londonba 200 km után meg kellett állnom tölteni, majd új akksit vettem, később azt beletettem, azt is leszívta. Nem volt könnyű, de hazajöttem vele. Mit ajánlatok, mit nézzek meg? Sajnos a töltéshez nem értek, mi lehet a baja. Most olvastam,hogy más,alu hengeres blokkos jawaknak is szokott ilyen baja lenni.Érdemes vele foglalkozni, vagy jobb ha már most így ahogy van meghirdetem,eladom? Amúgy jó gép lenne, van Jawa javítási könyv hozzá, angol Jawa-s klubtól prospektusok, gyári pumpa, stb. Kösz a tanácsokat előre is! Vagesz
Az S51e ha jól tudom induktív jeladós.
MOndjuk nem tudom hogy az hogy tud elromlani, de kezdetnek megmérném hogy mekkora az indukciója a működőhöz képest.
Elektronikát meg szét kellene nyitni és végigmérni hogy mi szállt el benne.
Fogalmam sincs hogy milyen a Simson elektromos felépítés, de logikailag vagy a tápfeszültségen vannak ronda tranziensek, túlfeszültségek, vagy a rossz főtengely miatt a túl nagy vibráció rázza szét mindig.
Sziasztok!
A következőben kérném a segítségeteket: Van egy Simson S51 tirisztoros gépem, és a gyújtása
van, hogy 2 nap alatt, van, hogy 2 hét alatt, de mindig elromlik. Van, hogy a gyújtótekercs hal be,
van, hogy az alaplap. Eddig a Zichy utcai boltokból pótoltam az alkatrészeket, de már elegem lett belőle, hogy
hetente kiadjak 6-7 ezret alaplapra. Az lenne a kérdésem, hogy megállapítható e az alaplapról, és a tekercsről,
hogy valóban tönkrementek e mérésekkel. Multiméterem van, az érdekelne, hogy pl. alaplapi jeladónál mit érdemes
mérni, ellenállást, feszt? Gyújtótekercsnél tudom, hogy rárúgásra több száz volt is szokott lenni, ha jó, ha meg
nem akkor nulla, és akkor azt egyszerűen tudom, hogy dobhatom is ki. A vezérlő doboznál, aminek 5 kivezetése van,
annál mit érdemes mérni?
Előre is köszönöm nektek!
Köszönöm szépen a segítséget!
Üdv!
Alapból 12V alatt, jó akkuval nem fordul elő feszültség, és jó fesszabbal 14,4V
Tehát a motor fordulatszámától függően kettő között bármi lehet.
De ez nem gond.
A LED egy tartományban elég stabil fényt ad, stabilabb fényt mint egy izzó.
Erre a tartományra kell méretezni az ellenállást a LED paramétereinek ismeretében, merthogy mindegyiknek más.
Fényváltozás lesz, mint ahogy az izzó esetén is van. Ha a fényváltozást mindenképpen el akarod kerülni (nincs értelme met szemmel alig érzékelhető) akkor a LED-eket áram generátorral kell meghajtani.
Akkor 14,4V tápfesz-szel számoljak?
Ha ezzel választok ellenállást és nem éri el a feszültség ezt az értéket, akkor halványabban fog nekem világítani igaz?
Kössz!
A szabályozó 14,4 V-ra van jól beállítva.
Sziasztok!
Lenne egy kérdésem.
ledes háttérvilágítást akarok az etz-m óráiba és nem tudom hogy mekkora ellenállás kellene nekik.Mármint hogy elméletileg 12V-os a rendszer, de ha a generátor tölti az aksit akkor az megugrik egy kicsit nem? Hiszen a lámpán is észre lehet venni.
Szóval szerintetek mivel számoljak 12V-13V?
Előre is kössz!
Üdv!
Elektronikus gyújtórendszerek minden JAWA és CZ típushoz, bővebb információ a http://jawa.5mp.eu/web.php?a=jawa oldalon.
Száz szónak is egy a vége, a nem 180 fokon lévő főtengely előfordul, ennek csak két oka lehet vagy rosszul volt összerakva, (felújításkor) vagy a középső tengelyrész két illesztése közül valamelyiknek kicsi a túlfedése (általában ez is felújítási hibára vezethető vissza nevezetesen a középső tengelyrészt fordítva préselték vissza) üzem közben fordul el.
Ami még befojásol: dugattyúmagasságának mérete mer az sem tök egyforma , ugyanígy a hajtókarok is bejátszanak.
Sok kicsi összeadódik ha rosszul jönek össze adolgok. Ismerősőm mondta egyszer : 1 henger kis gond 2 henger nagy gond.
Egy főtengelyt nem rendszeres centíroznak. Csak felújításkor. Senki nem veszi ki a főtengelyt csak úgy egy centírozás kedvéért. Ha látsz ilyet, akkor küld a megfelelő intézetbe. Ha valamilyen behatás miatt a sonkák elfordulnak a az alsó hajtókarcsapon, akkor Te nem fogysz gyújtást állítani rajta! Kidobod a kukába, illetve viszed javíttatni. Ép ésszel. A csapok túlfedéssel készülnek, és ezért is sajtolják. Elég rendesen ki kell vele babrálni, hogy elforduljanak a sonkák. Leginkább leejteni, vagy kalapálni kiszerelt állapotban. Ez utóbbi is orvosi eset! Természetesen van ütés csapokon mérve. Max 0.02-0.03 megengedett JAWA esetén centírozáskor. Ha akarod számold ki mennyit jelent ez a dugattyú tetőn mérve. Túl nagy számot ne várj!! Ez bőven befér az előgyújtás tól-ig határaiba.Az ütést nem fokban, hanem mm-ben mérjük, és nem egyenestől, hanem tengelyközépvonaltól mérjük.
Ja és nem bizonyítottad, csak állítottad, nem ugyan az.
Nem én nem ezt mondtam.
Tényleg a süketek párbeszéde.
És szerintem te vagy a süket :D
Eleinte azt sem voltál hajlandó elismerni hogy 2 fok alatt össze lehet rakni :D
Erről már letettél.
Most kitaláltál újabb marhaságot, amibe nem gondoltál bele.
Végül pedig én tisztában vagyok vele, mint ahogy ezt többször írtam és többször figyelmenkívűl hagytad, hogy el tud mozdulni a csapolás, leginkább akkor ha szétgyalázott főtengelyről van szó, de ez korántsem üzemszerű és normális. Normális esetben a Jawanak sem mozdul el.
A te elméletedet miért én számoljam ki?
Én állítottam valamit és kiszámoltam, te állítasz egy más dolgot, ami nem támasztasz alá számítással csak elméletgyártással, úgy hogy még a nagyságrenddel sem vagy tisztában, miközben velem akarod kiszámoltatni?
Nem vagyok hülye hogy magammal vitatkozzam :D
Dolgozz meg az igazadért vazze! :)
Tény hogy erő hatására MINDEN deformálódik, de szerintem elhanyagolhatóan kis mértékben. Mivel én már számoltam a saját CNC gépem vázszerkezetére másodrendű nyomatékot amit utána méréssel ellenőriztem. Így a tapasztalati úton, mivel nem ismerem se az anyagát, se a méreteit a főtengelynek, úgy saccolom kevesebb mint 5század mm rugalmas behajlás lehetséges a főtengelyen, ami elhanyagolható.
Alakváltozással járó behajlás pedig üzemszerűen nem lehetséges.
A csapolások sajtolása is elég sok tonnával történik, szóval ettől sem kell félni hogy elmozdul, de ha nagyon akarod kiszámolhatod hogy mekkora erő kell az elmozdításához. :)
De már csak abból is látszik, hogy nekem van igazam, mert ha az általad felvázolt probléma fellép akkor elkezd szorulni a csapágy ami semmiképpen nem üzemszerű.
Tehát józan ésszel csak a középső tengelynél tud elfordulni, hiszen azon van a jobb oldali henger teljes nyomatéka. A bal oldali hajtókar alsó csapszeg jóval nagyobb erőkaron van, ezért jóval kisebb a nyomaték éri.
És nem kell centrírozni rendszeresen egy főtengelyt, csak felújításkor, hiszen szétszedték, összerakták, amit pontosítani kell.
Különben meg most jöttem meg motorozásból bibííí :)
Persze. Mert én neszélek valamiről, bizonyítom is azt, te pedig valami egész másról beszélsz, azt magyarázgatod. süketek párbeszéde ez így.
Te abból ibdultál ji hogy a főtebgeky merev, a felfogatások nem engedbek egy picit se. ezenkívül abból, hogy a haráa ott jelentkezik ahol az eltérés van. Pluszban szerinte a gyújtási pontot a tebgekyvég elfordulási szöge határotta meg és nem a dugattyú helyzete.
Ha majd hajlandó leszel végiggondolni mi történhet egy kéthengeres főtengelyével, annak milyen hatásai vannak, valamint azt, hogy a dugattyú elnozdulását a sonka elfordulása és a sonka közepének helyzete együtt határozza meg, tovább vitatkozhatunk.
Most mi a hülyeség?
Az hogy a főtengely megszünhet egyenesnek lenni?
Vagy az ha megszűnik egyenesnek lenni akkor üt? Vagy az ha üt akkor máshol lesz a holtpont?
Vagy úgy általában minden hülyeség amit nem te írsz?
Egy ilyen hozzászólásból ez nem igazán derül ki.
Légy szíves, konkrétabban fogalmazz. Mondjuk úgy, hogy a főtengely nem defomálódhat mert... Vagy úg, hogy a főtengely ütése nem módosítja a holtpontot mert...
Vagy úgy, hogy az ütés nem a tengely egyenestől való elérési szögének és az egyenes hosszának a függvénye, mert....
Ne haragudj, de te számolsz hülyeségeket. Amit viszont számítani kellene, azt nem számolod ki. Lusta vagy végiggondolni a dolgot.
Adva van egy tengely. aminek nem az elfordulása határozza meg közvetlenül a szükséges gyújtási pontot, hanem a rajta elforduló sonka, ami egy excenter.
Egy ecenter legnagyobb kitéréséhez azaz a holtponthoz tartozó szöget két dolog határozza meg. Maga az elfordulás szöge és az excenter kitérésének maximuma. Ha az excenter közepe is el tud mozdulni, ami görbült főtengelynél bekövetkezik, a középpont elmozdulása hozzá adódik az ecenter kerületéhez. azaz ha nem csak a sonka tologatja fel le a dugót, hanem a görbe tengely ütése is, máshol lesz a holtpont.
Mitől hajol el egy főtengely? Azért mert a sonkafeleket csapszeg fogja össze.A préselés ha minimálisan is, de enged. Hogy mekkora csapszeg elmozdulás lehetséges, nem vagy hajlandó végiggondolni, csak azt mondod rá, baromság. Csak akkor nem tudom, miért kell a főtengelyeket rendszeresen cebtírozni.
Persze hogy nem számolom ki amiről te beszélsz, mert annak semmi köze a dologhoz. Ilyen erővel avval is cáfolhatnád a mondandómat hogy kiszámítod hábn fokosra melegszik fel a tengely.Még egyszer, a fene se vitatja hogy hogy a hatokar elbillenése nem okoz holtpontváltozást. Még egyszer, én azt mondom, a csap bármilyen elferdülése a merőlegestől azt eredményezi hogy megszűnik tengely irányú egyenesnek lenni a tengely,Ha az egyeneshez képest szöget zár be a tengely, az azt eredményezi hogy a másik dugattyú távolabb kerül a középvonaltól. Azaz változik a holtpont. Ha változik a holtpont méghozzá úgy, hogy az elfordulással máshova kerül, akkor bizony nem 180 fokra kell a hengereket állítani.
Persze, U alakban hogyne :)
Én ki tudom számolni de nem fogom. Ez elhanyagolható baromság és semmilyen hatással nincs ez a dolog a gyújtás működésére akár MZ akár Jawa.
TE viszont ahelyett hogy engem ugráltatsz ilyen baromságokkal kiszámolhatnád, hátha akkor elhiszed.
:)
Árpi ciklusba került :D
Teljesen rosszul számoltál,
Miért a hajtókar hosszát veszed figyelembe? Nem ott keletkezik a szögeltérés.
Azt számold ki, hogy engedi e a hajtókar csapágy hogy a főtengely hosszában meghajoljon annyit, amennyit a középső csapágy bír.Ez sinus tétellel számíthatod ki a hajtókar csapágy lehetséges elbillenési szögéből és a hajtókar csapágy és a középső csapágy közötti távolságból. . Biztos hogy a sonka közép és a középső csapágy oldalhosszal ez el fogja érni a tizedet.Még egyszer, ez nem MZ. A szöghibár nem a ferde hagtókar okozza, hanem az enyhén ú alakban meghajolt főtengely. Igazából mind a két felen keletkezik egy U. Attól függően, mi hajlította meg.Ha egyhengerezés, akkor az egyik oldal normál marad, a másik oldal lejjebb kerül. Szerintem be lehet látni, hogy ez elviszi a gyújtási szöget. Nem az elfordulás szöge miatt, hanem azért mert máskor lesz holtponton a dugó.Mert ez nem MZ, ez jawa.:D Itt az egyik tengely darab merőlegestől való eltérése a másik dugón holtpont változást okoz. Bambinak sem úgy kellett volna feltenni a kérdést hogy csavarodhat e X fokot a tengely, hanem úgy, hogy a csavarodás a görbüléssel együt mit okoz.Így számold tehát végig a dolgot. Mekkora görbülés lehetséges, ez a görbülés hány százalék holtpont eltolódást okozhat. mindig a távolabbi hengerre vonatkoztatva. Te eddig a főtengely görbülését kizártad, nem tudom miért.Illetve ha figyelembe is vetted, annál a hengernél vetted figyelembe, ahol keletkezett, pedig a másiknál kell nézni, és nem fokban, hanem miliméterben.
Az pedig nem kell, hogy lemérd a jawám. Tudom hogy kb 3 fok van rajta, mivel még ezer kilométert sem ment főtengely felújítás óta.. Óra nem kell az ellenörzéshez, csak egy szögmérő. Ugyanis holpont meghatározáshoz nem kell óra. A két holtpont közötti szöget pedig szögmérővel és jelölő filccel tudod meghatározni.
A jawa megszakítót be keverd össze az MZ megszakítóval. A csavar meghúzására a megszakítóval nem történik semmi. Ugyanis csak a laprugó tartja a helyén, azt pedig semmi csavar nem befolyásolja. Amitől elálítodhat meghúzásra, az a dinamó szar anyaga. De ez az elállítódás nem eredményezhet akkora eltérést amekkorákat láttam. Az hogy tízből kettő nem fért bele a beállítási tartományba, magáért beszél. Természetesen ezeken prónáltam mindent cserélni, úgy sem fértek bele.Felújítás előtt az enyém is csak úgy fért bele, ha a hengerek között hagytam kéttized különbséget.Érdekes módon most a főtengely generál után ugyanazzal a gyújtásalaplappal majnem középen van a második henger.Tudom, ez nem mérés, de jelent annyit, hogy ne is legyen kedvem méricskélni.
Ja, a csavar meghúzásával az első hengerrel együtt állítódik mindenel, ugyanis az van a dinamóhoz csavarozva. A második megszakító az alapra vab csavarozva.
Ja még annyit, ha hozol nekem egy Jawa főtengelyt, én minimum 0,2fok pontossággal kimérem neked az ékelését egy mérőóra, egy A4-es kartonlap és egy centrírozó állvány segítségével.
Ha pedig Jawaval együtt hozod, akkor állványra sincs szükségem a művelethez.
Ja és szerintem te tévedsz nagyon :D
Az axiális hajtókar elmozdulás mennyiben befolyásolja a főtengely elékelését?
Mekkora a radiális csapágyhézag? Ez a hézag, ami a hajtókar alsócsapszeg elfordulását még éppen elnyeli, mekkora szögelfordulást is jelent a hajtókar hosszúságát figyelembe véve?
Úgy sem számolod ki, ezért én megtettem: 0,1mm csapágyhézaggal, ami azért kurvanagy, és 32,5mm Jawa hajtókar hosszal számolva 0,00005fokról beszélünk.
Szóval Árpád!
Én készséggel elfogadom, hogy találkoztál olyan ratyi Jawaval, aminek az elékelése akár 0 fok is lehetett, vagy az egyik henger 2* annyit forgott mint a másik.
Még azt is elfogadom hogy normális főtengely esetén is előfordulhat elfordulás.
Azt is elhiszem, hogy gagyi gépműhelyes nem figyel oda hogy pontosan ékelje a főtengelyt.
De mielőtt hülyeséget beszélnél gondolj kicsit bele miről is van szó, mert amikor én vitatkozok veled én utána számolok és utána nézek és azt dörgölöm az orrod alá, nem pedig a gépelési hibáidat. :)))))
Ő is azt mondta, hogy amelyik főtengely elfordul az kuka.
Van neki pár ott az asztala mellet balra lévő ládában.
Más kérdés hogy vannak olyanok akik még járnak hulladék főtengellyel, de azért ne már egy hulladék üzemállapotot vegyünk normálisnak és végkép nem valószínű hogy ilyenre vape kerül :)
Ja és ha nincs mérőórád vagy tolómérőd akkor azt mondjad, mert azért a lemezmegszakítót had ne tekintsem hiteles mérésnek, hiszen éppen te mondtad milyen elképesztően kicsi eltérés a 2 fok a tengelyen. A megszakító pedig már attól kimegy a tűrésből, ha nem ugyan akkora nyomatékkal húzom le, és a megszakítóhézag tűrésen belüli eltérése is befolyásolja, hol lesz a közepe.
heló nekem is vape van fen a634esen és akarburálásal nagyon sokat szivtam 638as vanrajt és nagyáboljo de ablokkban 6000ezerkm van és csak új gyáribent minden de50km egyenletes sebeségnél rángat ezért is irok ide hátha valaki tudrá megoldást előreis kőszi.
A Vapénál is tudsz korigálni. Ha van eltérés akkor úgy forgatod hogy pl, az egyik 3 a mási 2,2és kész. Ha nagy az eltérés akkor bukkta. Ugye az eltérés ből kitudod számolni jó legyen. Nekem is van eltérés, ezért a román gyujtást vettem nem a Vapét azon külön van a kéthenger. A FŐTENGELY -ről annyit hogy elfordulni csak középen tud. Csavarodni tud máshol is, de akkor már b...hatod.
Nagyon nagyot tévedsz. Nem csak a középső tengelyen tud elfordulni megszorulás nélkül.Mozgasd meg kézzel a hajtókart oldal irányban amikor nincs rajta henger. És hajtókarból kettő van.
Nézd meg, mekkorát üt a főtemgely, mekora lógása van a legtökéletesebbnek is.Csak ezeket add össze, és megtudod, mekkora torzulásra nem szorul még meg.Mondom, ez nem MZ. Itt a két hengeren nézzük az eltérést. A hiba a két henger távolságával szorzódik. tudod a geometriában a hasonló háromszögek....
Nem kell Óra a dologhoz. A gyújtásalaplapok elég pontosak, legalábbis a hibához képest. Nos, tíznél több jawa gyújtását állítottam már be. Egyiknél sem volt középen a második henger. A teljes állítási tartományal találkoztam, sőt két lestrapált jószágnál nem is fért bele a tartományba. A tízből. A második henger középhez való helyzete nem függ semmi mástól, csak a két henger 180 fokra való elhelyezkedésétől. Az excenter, fogórész, stb eltéréseket az első henger állításával már kiküszöböltük.Ha egyszerre lettek betéve a megszakítók, nagy eltérést nem okoznak.
Vape gyúktással találkoztam, vagy kettővel. Természetesen nem tudom hogy mekkora volt ezeknél az eltérés. Ugyanis A Vape nem állítható, így nem nézi az ember hogy hány fokon van a gyújtás a második hengernél. Mert felesleges, úgysem lehet tenni semmit sem.
De még egyszer mondom, hívd fel Bambit, szerintem szívesen elárulja mi az igazság.
És mennyi olyan Vapes motort láttál ami azért volt szar mert a főtengely elfordult?
Tippelek: egyett sem.
Abban egyetértünk hogy 60-ezret nem ér egy vape sem.
Gyakorlatban szerencsére nem ilyen bonyolult mint, ahogy elképzeled :)
Kéznél van a Jawad?
Van mérő órád?
Légyszíves mérd le az eltérést, aztán írd meg.
Megjegyzem 1 helyen tud elfordulni a sonka. A középső tengelyen.
Ha bárhol máshol elfordul akkor vagy megszorul, vagy nem veszed észre.
Ebből indultunk ki. Ugyanis a Vape-n nem lehet egymáshoz képest állítani a hengereket, sőt mintha egyáltalán nem lenne állítási lehetőség.
Amúgy a vibrálás a főtebygely pár fokos eltése miatt nem jelentős, több tíz foknál már bagyon durva. De több tíz fokot csak valami kemény kínzással lehet elérbi, birmál haszbálat melett nem okoz problémát. Csak a gyújtásnál. Mechanikus megszakító esetén nem abbyira észrevető, mert azt hiszi az ember hogy az eltést a megszakító kopása okozta. A megszakítót még olasz gyártmány esteében is pár ezer kilométerenként állítja az ember. Egyszerűen elbujik a főtebgely csavarodás.
De Vapenál észrevehető a dolog mert ahogy távolodunk a generálozástól, úgy nő a fogyasztás. Kezdi a 634 4-4.5 literrel, aztán a következő generálra már 5.5 fölött lesz a fogyasztás hetvenes tempó mellett. És ennek csak egy részét adja a hengerkopás.
És ezért a csoda cuccért még horror pénzt is kell kifizetni. egyetlen haszna a megbövekedett elektromos teljesítmény. Amire igazából nincs is szükség, mert jó dinamó, feszszab aku esetén elég a dinamó teljesítménye is.Ha valakinek mégse lenne elég, ledes indexxel, hátsólámpával eléggé teheti. az még mindig olcsóbb mint a Vape, ha nég egy gyújtáselektronikát is hozzá stámítunk is. És nem lesz gond a két henger gyújtásának beállításával.
Nincs itt probléma, kérem! Feltéve, hogy külön tudod állítani a hengerek előgyújtását...És ha elmegy a főtengely fokolása? Tán vibrálni fog? Mintha lenne olyan Jawa, ami egy adott tartományban ne rezegne...Vagy a dugattyúk és hajtókarok megváltozott tömege, vagy a gyújtás, vagy a főtengely miatt, de rezgések mindíg lesznek. Sajnos.
2 fok a tűrés.....
Az kevesebb mint fél százalék.
Mint írtam, a hibák összeadódnak. legalább 10 helyen lehet szögeltérést okozó pontatlanság. Tehát egy helyen a pontoságnak jobbnak kell lennie 5 tízezreléknél. Ez a tengelynél valóban 0.01 milit jelent kb. Egy jó eszterga tudja is, köszörű már kérdéses. De tételezzük fel, a határ értéken belül tudsz itt maradni. Gondolod hogy még a kopás, a deformáció is bele fog férni?
Szerinted miért kell a jawa főtengelyeket 30e kilométerenként centíroztatni?
Szerinted miért figyelmeztetik a gépműhelyek a kuncsaftokat hogy hazafelé vagy ne tegyék le a jawa főtengelyt, vagy csak nagyon óvatosan?
Még egyszer: Az említett tízezrelékes pontosságot épp hogy csak tudták a kor legkiválóbb szocialista szerszámgépei. A hidraulikus prések, a köszörűk pontossági osztálya ennél jóval rosszabb volt. kivéve a nagyon jó síkköszörűket.
Valamennyire ismerem azokat az időket, pár évig szerszámgép vezérlés szervizes voltam. A valóságban ennyire pobtos gépeket csak spéci feladatokra használtak.Ja, és én is tudok 5 mikron pontosab dolgozni, csak adjanak hozzá egy jó CNC marót, esztergát. :D A VILATI vezérlés tudta ezt, a Csepel szerszámgép már kevésbé.
És bizony elmászik a használat során, a nem ócskavas telepre való jószág is. Nagyon MZben gondolkodol. A jawa főtebgely három részből áll, két sonkával. Ugyan meg van támasztva középen, de nem lehet tökéletes az alátámasztás, mert akkor beállba a középső csapágy.Nyolc préselésnek kellene úgy tartania mint a betonnak.
Nos nem tartanak. Engednek bőven annyit hogy a nyolcon összejőjön 2 fok. Sőt többen találkoztak olyan jawával ami egyhengerezés miatt több tíz fokot torzult.De a 2 fok normál használat melett is összejön.
Gondold végig, mik tudják még befolyásolni a szöget. Pl csapágy kopás.MZnél a csapágyak kopása azt hiszem nem okoz jelentős szögváltozást. De jawánál a két henger távolabb van egymástól, a nem merőleges tengely komoly szögeltérést okoz a kettő között.A főtengely kopása, elkalapálódása szintén.Egy ennyi darabból, ennyire sérülékenyen összerakott, ennyi helyen felfogott , ilyen igénybe vételre használt rendszernél szocialista gépek és ötvözetek esetén kijelenteni hogy nincs 5 tízezrelék hiba, meglehetősen meredek dolog.
Nem űrsikló ez kérem! :D
:)))) végre egy kis vita :)))
Rémtörténeteim nekem is vannak, de akkor pár tény:
Jawa 632 hivatalos gyújtásértéke (szerelési kézikönyv) a felsőholtponttól mérve 2,7mm-3,2mm.
De olyat is láttam, hogy 3mm +-0,2mm.
Ez hány fok a főtengelyen?
Most nincs kedvem számolgatni, de az MZ-n ~2fok, a tűrés.
Namost lehet hogy te nem szeretsz mechanikázni, de nekem elég gyakran kell 0,01mm-es tűréssel dolgoznom így tudom, hogy nem túl bonyolult 1fok alatti pontossággal összerakni.
Elmászni sem fog ha egyszer beraktad, mert ha igen, akkor nem az a kérdés hogy be lehet e állítani, hanem az, hogy mennyit adnak az ócskavas kilójáért.
Az én Jawam is kapott mindent.
-1 hengerrel 200km,
-rossz váltóval 3.ban üveghang 120km
-blokkoló hátsókerék dugattyúszorulás miatt
-elszakadt lánc miatti blokkolás
Ennek ellenére a gyújtásomon kizárólag a megszakító kopásának kellet utánállítanom, pedig én mérőórával 0,05mm pontossággal állítottam, nem az előírt +-0,2mm-es tűréssel.
Ne tudd meg mit kaptam én annak idején amikor én is leírtam az egyhengerezés hatását. :(
Amúgy ha fínoman bánik vele az ember, egy hengerrel pár tíz kilométerről haza lehet vele csorogni. Óránként hússzal. Ha óvatosan húzod a gázt, egész egybe marad.
De ezért a beírásodért meg fognak kövezni. :D
KB. 15 éve jawazok 634,638 nincs tökéles jawa főtegely kis eltérés mindig van.Akkor szokot elbas... nagyon ha az egyik henger nem megy és úgy méssz vele, van otthon egy blokkom ami kb 120 fora van most. Felújítás után érdemes megcsipni egy kicsit középen.
Több helyen volt véleménycsere.
De én jobban bízom a Sárkány nevezetű motorszerelőben, aki régen az ország legjobbja volt, és manapság se áll az utolsó helyen.
De ha belegondolsz, eléggé tarthatalan a nincs túl nagy eltérés álláspont.
A gyújtás szög tartomány amin belül állítgatmi szoktuk a gyújtást valami fél százalék. De legyen egy teljes százalék. Ezerlkekben mérhető az az eltérés amit már észre vesz még a jawa is. De tévedjek ebben is, akár egy bagyságrebdet is.
A hibák összeadódbak. Háby helyen lehet eltérés a főtebgelyeb, ahol szögeltérést okoz? Két sonka felpréselése, a bennük lévő két csap merőlegessége a sonkákra.ez legalább négy.Aztán ott van a főtengely egyenessége, satöbbije.Biztos van több hely is amire nem gondolok. De már ezek is okozni fogbak jópár százalék eltérést. Ezután jönnek ehhez még a használat közbeni torzuéasok. Hasznákat közben ha rendkívül kis mértékben is, de elmegy a főtebgely egyenessége, torzulnak a csapok a sonkák között, kopnak a csapágyak, aminek hatására fordulaton belül változik a tengely merőlegessége a blokkra. Meg még pár deformálódás.
szerinted ezek után hány használt javánál pont 180 fok a az eltérés?
Sárkány belefutott olyan jawába is, ahol csak 160 fokra volt a két henger.! Nem hiszem hogy hazudna. vagy túlozna. Nem olyan ember.
De ha neki vagy nekem nem hinnél, kérdezz rá Bambinál a dologra. Ha jól láttam, csinál jawákat is. Ő is meglehetősen a toppon van. Neki talán hinni fogsz. :D
De ha neki nem hiszel, nézd meg egy jawa tengelyét. Ha úgy látod hogy üt, akkor megsaccolhatod hogy ez mit jelent a dugattyúnál. :D Ugyanis amelyik tengely üt a végénél, az üt egész hosszában valamennyit. :D
Szóval kehet hogy nektek van igazatok, de én nem teszek fel olyan gyújtást, amin nem lehet külön állítani a hengereket. Nincs annyi pénzem benzinre, hogy fizessem a rossz beállítás miatti plussz fogyasztást. :D
A 6V Jawan nekem a fesszabot kellet rendszeresen karbantartani. Nagyon érzékeny. Labortápra rakva, terheletlenül 7,4V-ra kell átbillennie.
Világítást bekapcsolva 7,2V-nál.
Ha ennek ellenére kevés a villany, vezetékek, szénkefe rendben, akkor rossza dinamó, csere vagy újratekercselés. Rendes generátorosnak van rá műszere amivel ki tudja mérni, szóval nem kell árnyékra vetődnöd...amelyiknek meg nincs műszere, az ne nyúljon hozzá :)
Én egyébként indukciómérővel szoktam tekercseket mérni, az alapján is kiderül, ha gyengébb valamelyik tekercs, de persze a menetzárlat szemét jószág, nem feltétlenül lehet így kimérni.
Én még nem láttam gyári 6V-os LED-es jármű izzót.
Csináltam magamnak, a leírást megtalálod a cikkek között.
Jobb is mint valami kínai vacak.
Az hogy hány lednek kell benne lennie nagyban függ attól milyen led van benne, mert manapság 1db emitter is képes 20Wos izzót helyettesíteni, de ha sima hagyományos 5mm lábas LED-ből építed mint én, akkor wattonként minimum 1db.
Pont a 180 fokról volt egy véleménycsere a szocimotoros levelezőlistán, és pont a vape miatt :) 1 az 5 ellenében megszavaztuk hogy elég pontosan 180 fok a főtengely :))
De ha ebben nem bízik valaki, akkor 2db mérőórával könnyedén kimutatható az eltérés.
A Vapenak más problémái vannak, pl. hogy pofátlanul drága.
Én személy szerint nem szeretem a Vape-t.
Bem állítható a két henger egymáshoz képest. Már pedig szerintem az, hogy a két henger valóban pont 180 fokra van egymástól, csak mese.
A 6 voltos jawák alapbetegsége a következő. Imád testzárlatos lenni a forgórész. Emiatt terhelve nem tud normális feszültséget előállítani. A töltés visszajelző nem jelent semmit. Az aku fesz és a dinamó feszültségének különbségét jelzi. Ha már eleve alacsonyabb szintre van feltöltve az aksi, alacsonyabb dinamó szintnél el fog aludni.
Nem ennyire sűrűn, de azért nem ritkán előfordulnak még a következő hibák is:
Rosszul érintkező szénkefék, hibás feszültségszabályzó, rossz aksi, hibás dinamó állórész, vezetékezési hibák.
Mérni kell. Kétezres fordulaton már 7.2 voltot kellene mérni az aksin, kikapcsolt világításnál, index nélkül. Ha ezek felvannak kapcsolva és megvan a min kétezres fordulat, a festültség min 6 volt.
Ha ezek az értékek nincsenek meg, járó motornál le kell venni az aksit, és aksi nélkül mérni. Ha így megvan a megfelelő fesz, az aksi valószínüleg rossz. Ha még mindig nincs meg a fesz, a szabályzóról le kell venni az dinamó álló részére menő vezetéket és földre kell kötni azt. Ha most jön meg a fesz, a szabálytó rossz. Ha még mindig nem megfelelő a fesz, vagy a vezetékezés, vagy a dinamó rossz. A vezetékezést ellenállásmérővel ellenőrizhetjük.
Ha a dinamó rossz, szemmel ellenőrizzük a szénkeféket, milyenek, könnyen járnak e, mennyire szikráznak. A forgórész ellenörzéséhez lekötjük mind a két kefét. A szabadon lévő kefe vezetékek valamelyikén mérünk föld felé ellenállást. szakadást kellene mérnünk. Ha ez mind rendnem van, megfelelő műszerek híján csak próba alkatrészek betevésével léphetünk tovább. A megfelelő műszer egy mágneses térerőséget mérő műszer lenne amivel a menetzárlatot lehetne mérni az álló és a forgórészen. A tekercsek ellenállása kicsi, a menetzárlatot nem lehet ohmmérővel kimérni.
Üdv, ha már a 6 voltos jawak, nekem is lenne pár kérdésem. A jawa fórumban már leírtam azt a problémát, hogy egy ideje helyzetjelző és világítás használata mellett hosszabb utak dacára is hörög a motor. Az ott leírt tanácsok mentén (izzók ledesre cserélése, illetve VAPE gyújtás alkalmazása) kérnék valamiféle általánosabb megfogalmazást, miszerint a 6 V-os jawa-töltés-betegség kiküszöbölése hogyan képzelhető el. Gondolok itt arra, hogy ha az izzók, és az indexrelé cseréje mellett döntök, akkor az új ledes izzókat minden további nélkül betehetem-e, és hogy gyári 6 voltos ledes izzót lehet-e Magyarországon kapni, illetve melyik izzón hány led legyen?
A VAPE esetén pedig az a kérdés, hogy melyik csomagot kellene választani (jawa 350 634-8-15, '82), illetve az mit tartalmaz, a meglévő elektromos rendszerből az mit vált ki, és mi marad, illetve a megmaradó részek (világítás, stb) hogyan csatlakoznak ehhez e gyújtásfajtához, illetve érdeklődöm, hogy hosszabb távon érdemes-e mind a Vape, mind a ledes izzó alkalmazása?
A válaszokat előre is köszönöm ,üdv, Dani
Összesen: 100 oldal
Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
|
|
|
|