hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2018. december 10. hétfö 
Judit

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Fórumok -
Motor elektronika - új hozzászólás

Összesen: 100 oldal

Árpád
válasz erre | email2011-08-18 08:56:48
A relének vagy az elktronikus kapcsolónak akkor van legfeljebb értelme ha valaki hallos kapcsolót csinál. Annak van valamelyes teteje mert nem kopik. De még így is közelít a felesleges luxus kategóriájához. Leszámítva az ETZ féklámpa kapcsolóját, aminek kiváltása jogos igény.
Szerintem.
sorszám: 4453 (129358)
(előzmény: Keri, 2011-08-18 08:08:03)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-08-18 08:08:03
De értettem, de hülyeséget akarsz.

Soha senki nem relézi a féklámpát, mert 200forint egy olyan mikrokapcsoló ami bírja az 5A-ert a relé vagy más kapcsoló elem pedig többe kerül, és felesleges hibaforrás, de 21W lévén 2A-re van szükséged amúgy is, talán még az egér mikrokapcsolója is bírná, de egyszerűen nem oda való. A műanyag nyomógombja fog cirka 2 héten belül lekoponi.

Egyébként meg sima nyomógomb is megfelel, mert nem az áram a sok, hanem a mechanikai kopás.
sorszám: 4452 (129357)
(előzmény: -ricsi-, 2011-08-17 21:49:04)

 
 
-ricsi-
válasz erre | email2011-08-17 21:49:04
nem értettétek a kérdést... :D

mikrokapcsoló alatt én a méretét is értem... :D 3mm X 5mm X 3mm

egérből kiszerelt kis miniatűr kapcsoló...
nem hiszem, hogy ez elviselne 5A-t...
sorszám: 4451 (129354)
(előzmény: Keri, 2011-08-17 20:31:06)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-08-17 20:31:06
Nem kell elbonyolítani, a mikrokapcsoló önmagában is bőven jó. Nem az áramot nem bírják ezek hanem a mechanikus igénybevételt, ezért kell masszív fémgombosat vagy húzó kivitelt használni, azok meg már 10A-ert is vígan kapcsolnak.
sorszám: 4450 (129353)
(előzmény: -ricsi-, 2011-08-17 12:06:03)

 
 
-ricsi-
válasz erre | email2011-08-17 12:06:03
sziasztok...

ismer valaki olyan egyszerű kapcsolást, amivel megoldható az, hogy egy kis mikrokapcsolóval lehessen viszonylag nagy áramokat kapcsolgatni (6Vos féklámpakapcsoló)...

tudom, hogy léteznek 5A elviselő kis kapcsolók, de szerintem nem lenne hosszú életű a dolog... relézni nem akarok, valami elektronikus kapcsolás kellene...
sorszám: 4449 (129349)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2011-08-13 13:28:15
Adalék a 4612 sz.-ú hozzászóláshoz. Mivel a tesztek során nem tapasztaltam a kapcsoló tranzisztor melegedését (hűtő felület 10x10x18mm U alu) megpróbáltam hűtés nélkül járattam 20 percen át a végfokot (a már leírt körülmények közt) mérve a tranzisztor hőmérsékletét.
Az eredmény engem is meglepett a panel fölött 1,5mm-rel vízszintesen szabadon a levegőben álló tranzisztor hőmérséklete 51 C-fok volt 20 perc után.
Tehát ennél a végfoknál a tranzisztor hűtése csak "felesleges túlbiztosítás".
sorszám: 4448 (129315)

 
 
Rudolph B
válasz erre | email2011-08-09 22:33:14
Köszönöm a választ, magam is így vélekedtem, de fene tudja, megkérdem.
A kondit töltő tekercs földről indul, ezen agyaltam, hogy fordított forgásirány esetén ez zavarhat-e valamit.
A jeladó egy ND gyártmány, hagyományos mai induktív jeladó, a magja erősen mágneses, előtte repül el a lendkerékmágnes külső palástjára erősített "szemölcs". Ezt pedig elékeléssel, a jeladó elhelyezésével oda lehet tenni, ahová kell.
Jó, akkor ez elvileg működhet.

üdv.: R
sorszám: 4447 (129281)
(előzmény: Keri, 2011-08-08 23:34:49)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-08-08 23:34:49
Na ebbe a csőbe jól belefutottam :))

Megvannak. Sok ilyen kincset őrzök.
Még ipari szervó motorokat is.
Tulajdon képen még prototípus áramkör is van rá amivel már meg is forgattam a pici motorokat csak a programozással álltam le, mert sikerült túlbonyolítani...szóval észben tartom majd ezt a projektet is :)

Nincs jelentősége a forgásiránynak, működik másik irányba is. Persze voltak régebben speciálisan kivágott jeladók, amik a forgási sebesség függvényében változtatták az előgyújtást, de általában sima magnófej szerű jeladók szoktak lenni, az meg nem érzékeny.
sorszám: 4446 (129272)
(előzmény: Rudolph B, 2011-08-08 21:22:38)

 
 
Rudolph B
válasz erre | email2011-08-08 21:22:38
Így van pontosan, a bizalmam is töretlen!
Ha lesz rá mód és idő, a km.óra és fordulatmérő léptetőmotoros variját is kipróbáljuk, bár az utóbbi a fontosabb.
Nem azért mondom, nehogy számonkérésnek tűnjön, tudom, hogy mostanában házépítés, rohangálás és meló az osztályrészed.Egyszer rátérünk erre is.Ha időközben eltűnt, kidobtad az alkatrészeket, van másik.
Mellesleg megvan az "objektum" amire kell majd, most alapozok, műszakiztatni
kéne stb.
Ja, van egy kérdésem is: eltekintve a jeladó elhelyezésétől (azt megoldom), egy CDI rendszer menyire forgásirányfüggő?Nincsenek valami polaritás problémák?Elvileg működik (feltölti a kondit) mindkét forgásirányban?A darab egy 8 mágneses lendkerék, induktív jeladós CDI, de úgy lehetne felszerelni, hogy az eredetihez képest ellenkező irányban forogna.
Ja, és a villogóreléről: én akkor tudnám használni, felszerelni, beüzemelni, ha legalább félkész állapotban van, pl. beforrasztva a nyákba.

üdv.: R
sorszám: 4445 (129271)
(előzmény: Keri, 2011-08-08 12:19:54)

 
 
Árpád
válasz erre | email2011-08-08 17:21:15
Megnéztem mégis.Van neked megfelelő azt hiszem a HQ-nál. Csak vigyázz, nehogy félraszterest vegyél, mert azt szar forrasztani. :D

http://www.hqelektronik.hu/pr?srch=current+sensor&ls=20&sm=2
sorszám: 4444 (129269)
(előzmény: Árpád, 2011-08-08 17:12:57)

 
 
Árpád
válasz erre | email2011-08-08 17:12:57
Én ezerért vettem tavaly a HQVideónál. A lomexnél csak drágább volt, illetve túl kicsi áramértékű. Az enyém azt hiszem 15A-t tudott. Az 1200 úgy jött ki hogy megsaccoltam az inflációt. :) A HQ egyébbként nincs messze a Lomextől. Mindig felkerestem mind a két boltot mert volt ami az egyik helyen volt olcsó, volt ami a másikban. Pl a pic is olcsóbb és nagyobb választékban van a HQnál. Vagy legalábbis tavalyig így volt. Idén már csak a tavalyról maradt alkatrészeket használtam fel.Még csak forrasztóónt se vettem. Lassan bezárom a boltot.... :(
sorszám: 4443 (129268)
(előzmény: Keri, 2011-08-08 16:18:38)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-08-08 16:18:38
hol lehet amúgy 1200ért áramszenzort kapni? Kellene 10Aig használható napelemes töltésvezérlőbe.

10A-re nem olyan jó a 0,1ohm mert az 10W disszipáció, de 2A még csak fél watt alatt van, az még megéri hogy ne kelljen drága alkatrészt használni.
sorszám: 4442 (129264)
(előzmény: Árpád, 2011-08-08 13:24:54)

 
 
Árpád
válasz erre | email2011-08-08 13:24:54
Hát, úgy is lehet... :D
Hozzászoktam hogy függetlennek kell lennie a pic áramkörének a mért áramtól.
Amúgy a tizedohmos ellenállás tizedével csökkenti az indexek fényerejét. :)

Amúgy tavaly megszerettem a hallos áramérzékelőket. Nem zavarérzékenyek. Vannak olyanok is amik símán rácsiptethetők a kábelre. Tudom, ezt tudták az induktívak is, de azok pontossága sokkal rosszabb volt.A szükséges áramkör pedig jóval bonyolultabb.

A picekhez én se értek, de ez nem zavar abban hogy programozzam és használjam őket. :D

sorszám: 4441 (129262)
(előzmény: Keri, 2011-08-08 12:26:41)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-08-08 12:26:41
különben meg 1200forintért áramérzékelőt?????
Hol élsz te? 0,1ohm ellenállás és PIC AD bemenete, pont erre való.
sorszám: 4440 (129261)
(előzmény: Árpád, 2011-08-08 10:45:29)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-08-08 12:19:54
Szerinted most újat mondtál nekem?
Rudolfról pedig biztosan tudom hogy a PIC-ről csak annyit tud, hogy én értek hozzá :D
sorszám: 4439 (129260)
(előzmény: Árpád, 2011-08-08 10:45:29)

 
 
Árpád
válasz erre | email2011-08-08 10:45:29
Ezért használok manapság ilyesmire picet.
A byolclábú fillérekbe kerül. Így nem kell az időzítésekkel tökölnöm. Sőt ha nagyon akarom, 1200ért vehetek hozzá áramérzékelőt is, akkor a visszajelzőt a terhelés fügvényében villogtathatom, de az indexek fix idővel villogbak. Így a hibás ibdexet is látom a visszajelzőn, de az ibdex villogási üteme nem függ a feszültségtől, az érintkezések minőségétől. Az áramérzékelő nélküli verzió anyagára ezer forint sincs. Egy pic12f675, három ellenállás, egy kicsi és egy nagyobb fet, valamint tápnak egy zener, egy elko, egy kerámia kondi. 12 voltos esetben természetesb a tápot egy 78L12 ic adja.

Mostanság ha mégis csinálok valamit, az időzítőket mindig piccel oldom meg. Könnyebb programozni mint méretezni. :)
sorszám: 4438 (129259)
(előzmény: Keri, 2011-08-08 09:30:58)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-08-08 09:30:58
Itt a tuning/fejlesztés rovatban az elektronikus index működik 6V-on is.
Viszont a közölt kapcsoláshoz képest nekem egészen eltérő időzítő ellenállást kellet berakni hogy jó ütemben villogjon.

Amíg volt index a TS-en addig ezzel az áramkörrel vizsgáztattam a motort, de inkább leszereltem róla mert csak a gond van vele.
sorszám: 4437 (129258)
(előzmény: Rudolph B, 2011-08-07 22:26:17)

 
 
Rudolph B
válasz erre | email2011-08-07 22:26:17
Az érdekelne, hogy létezik-e 6 voltos rendszerhez elektronikus irányjelző/ villogó automata? Mert a mostani hődrótos borzasztóan fordulatszám/töltés függő.
Alapjáraton bekapcsolva nagyon ritkán villant, ha gázt adok, akkor meg túl gyorsan.Ha még tompított is hozzájön, többnyire így van, akkor szinte meg is áll, nem villog.
Tudom, áttérés 12 V-os rendszerre, de valamit nem lehet javítani ezen az állapoton?
sorszám: 4436 (129253)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2011-07-24 14:50:39
"a hülye biztosság érdekében nem jó ha állítható." ez igaz csak lustaság is van a világon, az eredeti kapcsolás állítható volt és lusta voltam a fesz. osztót átszámolni.
sorszám: 4435 (129079)
(előzmény: Keri, 2011-07-24 08:02:03)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2011-07-24 14:37:19
Egy 6V-ra és dinamóra átalakított, eredetileg generátorhoz való, Simens kapcsolást használok.
sorszám: 4434 (129078)
(előzmény: Keri, 2011-07-24 08:11:52)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-07-24 14:01:28
... most már egészen biztos, hogy fix szabályzóval csak jobban járhatsz.
sorszám: 4433 (129076)
(előzmény: csabika211, 2011-07-24 10:06:43)

 
 
csabika211
válasz erre | email2011-07-24 10:06:43
Nem azért akarok állíthatot csinálni mert állandoan tekergetni akarom.Csak egyszer gondoltam, arra a 3-4000 fordulatra beállítani amin általában használom.
sorszám: 4432 (129075)
(előzmény: Keri, 2011-07-24 08:02:03)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-07-24 08:11:52
no...azt hittem itthon megvan nekem is a kapcsolási rajz, mert egy időben visszarajzoltam minden gyári elektronikát, hogy tudjam javítani, de trehány módon pár alkatrészre nem írtam értéket...

Gyula-bá, neked gyári, vagy saját fejlesztésű van?
sorszám: 4431 (129073)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-07-24 08:02:46
najó, tényleg nem tettem oda az "általában" szót.
sorszám: 4430 (129072)
(előzmény: Keri, 2011-07-24 08:02:03)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-07-24 08:02:03
Azt mondtam "általában " :)
És azt te csináltad, ha jól sejtem :)

Persze nem áll semmiből LM317-essel és potival állítható referenciát berakni, de nem szakembernek nem javaslom, mivel nincs meg a műszerezettsége hogy megfelelően beállítsa, és ha van egy poti akkor tuti nem állja meg, hogy tekergesse, miközben egyszer kell belőni és soha többet nem kellene hozzányúlni, vagyis a hülye biztosság érdekében nem jó ha állítható.

Mechanikus szabályzóval is mindenki küzdött, hogy nem tölt, túltölt, stb. Én beállítottam labortápról jóval pontosabban mint amire egy digitmultiméterrel és a motort pörgetve beállítható és nem is volt soha bajom vele. Egyedül a beégett érintkezők miatt kellet évente szétszedni, megcsiszolni, újraállítani.
sorszám: 4429 (129071)
(előzmény: Gyula-bá, 2011-07-23 14:13:45)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2011-07-23 14:13:45
"A feszültség szabályzó soha nem állítható,"-ki foglak ábrándítani az enyém állítható.
sorszám: 4428 (129065)
(előzmény: Keri, 2011-07-23 09:38:47)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2011-07-23 14:10:31
Itt reruamalugy@gmail.com keress, elküldöm drótpostán.
sorszám: 4427 (129064)
(előzmény: csabika211, 2011-07-23 08:42:37)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-07-23 09:38:47
Milyen dinamó? Állandómágneses, vagy kommutátoros? Jawa, MZ, Simson?
MZ esetén a 6V-os elektronikus fesszab pontosan ugyan az mint a 12V-os csak az egyik zéner feszültsége alacsonyabb.
A feszültség szabályzó soha nem állítható, mivel nem kell állítgatni. A modern elektronikának hála alapból tudja tartani a szükséges feszültséget.
sorszám: 4426 (129060)
(előzmény: csabika211, 2011-07-23 08:42:37)

 
 
csabika211
válasz erre | email2011-07-23 08:42:37
Ha valaki kitudna segíteni egy 6v-os elektronikus dinamos fesz.szabályzó rajzal magköszöném.Ha lehet állíthatos legyen.Előre is köszönöm.
sorszám: 4425 (129058)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2011-07-02 10:20:39
Kár, hogy nem volt más FET, talán megtanultad volna, hogy a FET nem tranzisztor. D) Megnéztem a galériát, ahhoz képest, hogy nem értesz hozzá egészen pofás. D)
Komolyra fordítva a fotók egy munkájára igényes, el. és mech. (ritka madár) szempontból is profi emberről tanúskodnak, gratulálok.
sorszám: 4424 (128825)
(előzmény: Keri, 2011-07-01 21:04:45)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-07-01 21:04:45
Sajnos csak IRLZ44N van a fiókban.
logikai szinttel vezérelhető 55V-os FET 0,022ohm

2,4Vnál már nem tudom mérni az ellenálást.
sorszám: 4423 (128821)
(előzmény: Gyula-bá, 2011-07-01 11:21:11)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-07-01 11:26:58
Most már én is kíváncsi vagyok.
Este melóhelyen én is megmérem, csak a tapasztalatszerzés kedvéért.

Én eddig mindig a gyári ajánlással hajtottam kapcsolóüzemben, analóg nem próbáltam még a karakterisztikát.

Nekem asszem IRF540-esem van, az 100Vig megy, de hátha lesz belőlem szakember :)))
MEg van az említett IRLZ44n illetve annak a komplementere, de az nem fontos.
sorszám: 4422 (128813)
(előzmény: Gyula-bá, 2011-07-01 11:21:11)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2011-07-01 11:21:11
Volt egy kis időm, végeztem egy néhány mérést egy találomra kiválasztott FET típusa IRF740 (ilyen volt a fiókban), fő jellemzői 400V/10A/0,55Ohm.
Arra voltam kíváncsi, hogy hogyan változik a csatorna ellenállás a gate fesz. függvényében. Mérő áramkör: 2,5 Ohm ohmikus terhelő ellenállás, 6V stab. táp, potméterrel leosztott gate fesz..
A gate fesz.-t 0,5V lépésenként növelve 4V-ig a FET teljesen zárt.
4V-tól a mérés eredménye a következő: gate fesz. (Volt) / csatorna ellenállás (Ohm) :
És a mért adatok: 4 / 97,5 : 4,5 / 16,02 : 5 / 4,32 : 5,5 / 1,04 : 6 / 0,61 .
Jól látszik, hogy a 6 V gate fesz. még nem nyitja ki teljesen a FET-et, ui. a csatorna ellenállása kb. 10%-kal nagyobb mint a katalógus (0,55 Ohm) érték.
sorszám: 4421 (128812)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2011-07-01 11:19:17
Itt van egy 200 V-os: IRL 630A
sorszám: 4420 (128811)
(előzmény: Keri, 2011-07-01 09:44:30)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-07-01 09:44:30
Sajnos nincs, én is kerestem.
Logikai szinttel vezérelhető fetek max 60V-ig mennek.

De igazából nem probléma, vannak FET driver IC-k, azok logikai szinttel mennek. Igaz hogy szükséges egy külön 5V-os táp, de a FET oldalon viszont már feszültségfüggetlen.

Pl. meg lehet csinálni hogy két darab N egyforma N-FETből csinálsz komplementert, aminek ugya az az előnye, hogy ezek jobban bírják a feszültséget és áramot mint a P fetes párjaik, ráadásul a driver a gate kapacitás hatását is kompenzálja, valamint arra is vigyáz, hogy ne legyen egy pillanatig se nyitva a mindkét FET.

Ime egy ilyen áramkör:


sorszám: 4419 (128810)
(előzmény: Gyula-bá, 2011-07-01 09:35:31)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2011-07-01 09:35:31
"ott már nem rúg labdába a tranzisztor, mivel az IRLZ44n FET 0,022csatorna ellenállással rendelkezik és 5V-ra már teljesen kinyitott" tökéletesen egyetértek, csak az a baj, hogy FET-ek "lelki világából" adódóan a zárófeszültség növekedésével sajna együtt jár a teljes nyitáshoz szükséges gate fesz. és a vezetési ellenállás növekedése. Ezeket az alacsony nyitófeszültségű FET-eket, valószínűleg észrevetted, a gyártók az adatlap első sorainak valamelyikében a "Logic-Level Gate Drive" kifejezést használva reklámozzák. Sajna a 400-500V-os tartományban nem találtam sem a piacon sem katalógusban (ami nem jelenti azt, hogy nincs is) logikai szinttel vezérelhető FET-et. Ha valaki tud ilyet ezúton megkérem hozza a tudomásomra.
sorszám: 4418 (128809)
(előzmény: Keri, 2011-06-30 12:31:44)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-06-30 19:41:37
:)))
Azért csodálkoztam miért nevezel engem igazi szakembernek :D

Nem tudom hogy működik pontosan a FET.
Az adatlap adatai alapján tudom hogy megfelel e nekem, abban pedig nem volt ilyen karakterisztika, ahogy írtam is.
sorszám: 4417 (128801)
(előzmény: Árpád, 2011-06-30 14:07:36)

 
 
Árpád
válasz erre | email2011-06-30 14:07:36
Keri, csalódtam benned. Azt hittem, tudod mi a fet, vagy legalább elolvasod a hozzászólásokat.
A térvezérlésű tranyó nyitó feszültsége az áramtól függ és a tiousától.
Olyan grafikont keress ahol látszik hogy 1-2 ampernél mebbyi a szükséges gate feszültség. Lázbi fogod hogy 10 amoerhez is kevesebb mint 5 volt tartozik.
A felvetett probléma pedig nem teljesen jogos, hiszen szerintem higás adatok alapján merült fel.Lehet hogy a trafó ellebálás abbyi(bár én 4 ihmra emlékszem), de a trabyó maradék feszültsége ha kevesebb is az általam említetnél, jóval több az itt leírtbál több grafikon szerint.Van olyan, ahol 20 fokon 1 volt szerepel, már 1.5 ampernél is.Pesze én is láttam a 0.35ös értéket is. Most melyiknek higyjünk?
Fontos a dolog mert fetnél szerintem 1.5X0.27 azaz kb0.4 volt a festültség. Tehát bagyob apródolgokon múlik a dolog. Ha nem az 1 v saturációs feszültségű táblázat az igaz. Ha lesz időm megnézek valamit. Külöbféle gyártók adatlapgán is megkeresem a trabyó adott grafikonját. Háthakiderül miért ír né,elyo akkora eltérést a garfikob érték és a max érték között. Vagy nagyon eltérő paraméterű jószágokat dobnak piacra a gyártók, vagy a mérési eljárások nem egyeznek meg.A grafikon érték és a max érték közötti nagy eltérés mérésre utal.Ezek után már csak ki kell majd deríteni, melyik gyártó hogy mért. Azt hiszem könnyű inkorrekt mérést összeállítani ebben a tartományban, mer ez nagyon benne van a telítési tartiményban.Itt bagyon instabilak a tranyó paraméterei.

De még egyszer, mostmár sajnos bneked is. Előszőr gobdoljátok át hogy hogyan működik a fet, utánna azt, mennyire speciális a szóbenforgó hexafet, csak utánna tegyetek megjegyzéseket a szükséges byitófeszre.

De lébyegtelen a dolog. Ugyanis előbb utónn úgyis leszokom az idírkálásról , remeélem előbb mint utóbb. Nem tulságosan szórakoztat. Tehát senkinek nem fogom ajánlgazni a fetes kapcsolást. Megépíteni idegennek pláne nem fogom, mert max 3ezres hasznom lenne rajta, darabonkénti gyártásnál ez elfogadhatatlanul alacsony órabért eredményez. Leszabni a nyákokat, rajzolni, maratni, forrasztani, megvenni az alkatrészt, meggyötörni a kész darbokat,postára adni, vagy személyes talira elvinni.... Évi három-bégy gyújtásért nem fogok beruházni egyszerre több alkatrészre mert nem engedhetem neg magamnak hogy több ezer forintot megelőlegezzek a bizonytalanra. De csak a postai sorbaállás vagy a talira menés lerontja dolgot. Átlagban egy órát szánnom kell erre. Óránkénti ezer forint alatt akkor sem lenne érdemes foglalkozni vele, ha fix mennyiséget tudnék eladni havonta.

Az se külöbösen érdekes hogy igazam van e vagy nincs. Ha nincs igazam, úgyse tudok károkat okozni mert többé nem tudok a szakmában elhelyezkedni. Ha igazam van, az se túl bagy valami, mert nem változtat semmin se.Mostanság még azt se lehetne elmondani hogy túlságosan érdekel az elektronika. Valószínüleg jó darabig nem lesz annyi pénzem hogy hobbiként foglalkozzam vele.
Sőt ha szigorúab vesszük, semmihez se lesz pénzem nemsokára. Öröm ha végre minimál bérért el tudok helyezkedni. Nincs messze az az idő, amikor abból kell majd fentartani a lakást is. Illetve csak kellene, mert nem lehet.
Gondolom a leírtakból kiderül, ennek a vitának számomra mennyre nincs tétje.
sorszám: 4416 (128789)
(előzmény: Keri, 2011-06-30 12:31:44)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-06-30 13:53:22
Egyetértünk.
Én is úgy vélem, hogy adott alkalmazás paramétereihez kell a megfelelő alkatrészt választani.
sorszám: 4415 (128788)
(előzmény: Gyula-bá, 2011-06-30 12:47:35)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-06-30 13:50:42
Az anyázás már megvolt, erről lekéstél, lapozz vissza :)))
sorszám: 4414 (128787)
(előzmény: Atilla, 2011-06-30 12:58:56)

 
 
Atilla
válasz erre | email2011-06-30 12:58:56
Istenem, de szép vita!
Kár, hogy nem értek hozzá.
Persze ha szokás szerint a téma már elsikkad és csak az anyázásnál fogtok tartani, beszállok én is! :-D
sorszám: 4413 (128786)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2011-06-30 12:47:35
Mint már mondtam az esetek 98-99% százalékában a FET "veri" a tranzisztort de van 1-2% amikor nem. Különben ha a teljesítmény részhez a tranyó esetében hozzáadjuk a bázist nyitó ellenállás által elfűtött teljesítményt is akkor a hatásfok fronton itt is a FET javára billen a mérleg. Nálam viszont az elsődleges szempont a lehető legkisebb maradék fesz. volt.
sorszám: 4412 (128785)
(előzmény: Keri, 2011-06-30 12:31:44)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-06-30 12:31:44
A felvetett probléma jogos, 6V-os gyújtásnál.

De én még csak nem is ezt dobnám fel a FET legnagyobb hibájának, hanem azt hogy az említett típus legalább 8V gate feszültség hatására nyit ki teljesen, de 10V-ot használtak az adatlap tesztméréseinél is.

Egyébként kb. 0,2ohm 10volttal vezérelve, tehát 12V-ra versenyképes a tranzisztorra. 6V esetén már nem biztos. Sajnos egyetlen adatlapot sem találtam amiből ki tudtam volna bogarászni mit csinál 6V-os gate feszültségnél...igaz nem is nagyon erőlködtem.

Én egyébként 30-40V tápról léptető motor PWM vezérlését csináltam FET-el, oda egyértelműen ez volt a legjobb, ott már nem rúg labdába a tranzisztor, mivel az IRLZ44n FET 0,022csatorna ellenállással rendelkezik és 5V-ra már teljesen kinyitott, de ugyan ezzel a FET-el csináltam indexvillogót is ami 4V-15V között kiválóan működik.
sorszám: 4411 (128784)
(előzmény: Gyula-bá, 2011-06-30 11:19:09)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2011-06-30 11:19:09
Engem sem hagyott nyugodni a téma, mármint a vázolt körülmények közt (UTáp=6V : RTraf=2,5 Ohm : legalább 400V záró feszültségű kapcsoló elem) melyik megoldás a "jobb", az elektromos jellemzők szemszögéből nézve? Kicsit utána számoltam a dolognak.
Kezdjük a FET-el: Idézet Árpád barátunk 4562 sz. hozzászólásából "Az irfp460 már 3-4 volton átengedi a 1.5 ampert, 0.3nál kissebb ellenállás mellett ". Igaz, hogy jelen esetben az áram kb. 2,4 A de fogadjuk el a 0,3 Ohm értéket (adatlap alapján lehetséges). A 0,3 Ohm FET ellenállásból következik, hogy a végfok árama I= UTáp/ (RTraf+RFET)=2,14 A, tehát a FET-en a feszültség esés UFET=I* RFET=0,64 V, az elfűtött teljesítmény PFET=1,37W.
Abban már megegyeztünk, hogy a tranzisztoros végfok esetében a 0,28-0,35 V maradék feszültség lehetséges érték, vegyük a legrosszabb esetet vagyis UTanz=0,35V , az elfűtött teljesítmény PFET=[( UTáp - UTanz )/ RTraf ]* UTanz =0,797W.
Igaz a fenti adatokat némileg kompenzálja a FET vezérléséhez szükséges kis áram, ami egyszerűbb meghajtó fokozatot tesz lehetővé.
Ezekből az adatokból azt a következtetést levonni, hogy a FET-es kapcsoló fokozat mindig és minden körülmények között jobb hatásfokú mint egy tranzisztoros elég meredek állításnak tűnik, mint a példa is mutatja vannak esetek (az a bizonyos 1-2%) mikor a "szakma" általában igaz megállapításai nem egészen állják meg a helyüket.
sorszám: 4410 (128782)
(elözmény: Keri, 2011-06-24 19:59:49)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2011-06-25 09:55:23
Átgondoltam a dolgot, bár ez a gyújtás nem erre van kitalálva, az akkura ráakasztva elvileg működik. Viszont a jeladó vezérlése komoly problémákat vet fel, ami egy hozzá nem értő, gyors kommunikációra képtelen ember esetében biztos kudarc. Nekem is az a véleményem, hogy egy későbbi gyártású Simson tirisztoros gyújtását sokkal könnyebb ráfaragni.
sorszám: 4409 (128660)
(elözmény: Keri, 2011-06-24 16:26:07)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-06-25 07:31:28
Árpád helyet nem tudok ígérni, de én meghallgatlak FET-es témában is.
sorszám: 4408 (128659)
(előzmény: humániákus, 2011-06-24 23:41:54)

 
 
humániákus
válasz erre | email2011-06-24 23:41:54
Nem hagyott nyugodni a téma, meg amúgy is szeretek homályt oszlatni...
Utánajártam ennek az MJE13007G tranyónak. Ez ugyebár Onsemi gyártmány, és adatlapja Árpi második linkjén található meg, és azonos a Lomex-ről

letölthetővel. Ezekben tényleg hiányzik egy negatív előjel az egyik grafikonon a 40 fok elől (4. ábra, de bennünket nem az foglalkoztatott). Árpi első linkje viszont

nem pontosan erre, csak egy hasonlóra mutat, annak a típusa HMJE13007.
Végülis majdnem mindegy, mert a táblázatban megadott Uce(sat) max. határértékeik azonosak, akárcsak a DC munkapontok (bár enyhén eltérő vizsgálati körülmények mellett érvényesek: 300 illetve 380 usec pulzusidő). A diagramokon már vannak kisebb eltérések. Példának okáért nézzük 25 foknál az 1A/5A munkapontot: az Onsemi tipikus(!)

maradékfeszültsége kb. 0,7V, ami teljesen reális. Persze a másiké is, csak az még jobb egy picit, kb. 0,6V.
A táblázatokban megadott 2V-os maximumot természetesen mindkettő teljesíti, nincs ellentmondás.

Felkutattam Árpi hfe3-jának az eredetét is: a HMJ13007E doksijában fordul elő a táblázat legalján, de a "3" csak a 3. specifikált munkapontot jelenti, semmi

egyebet (lásd fentebb az Uce(sat)1,2,3-asoknál is). Amit a 4591. bejegyzésben írt erről Árpi, azzal is jól megkavarta a ... publikumot. Valószínűleg a

h11-h12-h21-h22 paraméterekről akart írni. Én nem ismerek olyan embert, aki hfe1-4-nek hívná ezeket. De a Google sem, azért ez már jelent valamit. Akit komolyabban érdekelnek a h paraméterek:

http://sdt.sulinet.hu/Player/Default.aspx?g=60ae1f66-5c29-4fd4-a6de-6109e58050b9&cid=23c54db7-16dd-48c0-b98c-bdf116608f7a
Vagy: http://itl7.elte.hu/html/bevelek/tzt/tzt.htm
Vagy általában a tranzisztorok: http://www.scribd.com/doc/40641373/Elektronika-I

Összefoglalva: a táblázatokban foglalt maximumok a lehető legrosszabb esetre szólnak, de nem életszerűek, a valóság sokkal szebb. A grafikonok viszont jellemzően

a tipikus jelleggörbéket mutatják (ha nem, az mindig jelölve van). Akinek kritikus helyzetre kell terveznie és a min/max értékek elfogadhatatlanok számára,

akkor jár a legjobban, ha megméri és válogatja a példányokat.

Ha nem ugat le senki, a FET-es témához is hozzászólok.
sorszám: 4407 (128657)

 
 
Keri
válasz erre | email2011-06-24 21:42:29
Javaslom kérdezd meg a Jawa topikban is, mert ezt kevesebben olvassák.
sorszám: 4406 (128652)
(előzmény: bandesq, 2011-06-24 21:34:07)

 
 
bandesq
válasz erre | email2011-06-24 21:34:07
Hello!

Van egy Jawa 634-sem és át akarom alakítani a dinamóját 6 V-ról 12V-os power dynamóra. Hol érdemes venni és tudnátok e ajánlani aki megbízhatóan beszereli.
Köszi Károly
sorszám: 4405 (128650)

 
 
Gyula-bá
válasz erre | email2011-06-24 21:31:52
"Én személy szerint FET-eket szeretek használni kapcsoló üzembe, a jobb hatásfok miatt" az esetek 99%-ában teljesen egyetértek, a maradék 1%, véleményem szerint ez az eset, ha más szempontokat, um. ár, üzembiztonság stb., is figyelembe veszünk nem biztos, hogy a FET kerül a dobogóra. Mivel a tervezési munka, sajna, a kompromisszumok sorozata, ideális megoldás nem lévén, ki ilyen ki meg olyan végeredményre jut. Mellékesen jegyzem meg, hogy soha nem hasonlítottam össze az általam tervezett áramkört egyetlen "konkurens" áramkörrel sem, nem azért mert alul maradna, hanem nem tartom etikusnak.
sorszám: 4404 (128649)
(elözmény: Keri, 2011-06-24 19:59:49)

 
  Összesen: 100 oldal

Az itt olvasható hozzászólásokért nem vállalunk felelősséget.
Ha úgy gondolod, hogy egy hozzászólás méltatlan, kérjük olvasd el moderálási alapelveinket.
:: Fórumok ::
Jawa (27041)
Izs (610)
Motoros túra (17660)
MZ (48890)
police (1763)
Simson (3404)
Pannónia (6541)
Motorszervíz (2866)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu