:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Cikkek -
Í.J.- Nem öröm ez! Még a szülőknek sem!
(by Orgon - 2005-12-12)
A történet kb. két évvel ezelőtt kezdődött, mikor is emberünk megvette élete első nagy szocimociját és nekiállt csinosítgatni, felkészíteni a műszakira. Eközben rábukkant a neten arra a társaságra, ahol Ő igazán jól érezné magát. Két évvel ezelőtt hatalmas vágy ébredt kalandunk hősében, Ő szocitúrázni akar!
Egyre mohóbban olvasta a beszámolókat, nézte a
képeket, végül idén nyáron a VII. túra után kezébe vehette forgalmi
engedélyét, és türelmetlenül várta az őszi eseményt, ahova cimborájával
már jó előre megbeszélték a részvételt. Fogytak a napok, és
cimborájának elfogyott a pénze, így csak egy motorral tudtak nekivágni
a 420 km-es távnak.
Eljött a péntek hajnal, a megbeszéltek szerint (hősünk) Gergő
cimborám elindult Gyuláról hajnali 5-kor, hogy egy órával később
Szarvason felvegyen és együtt menjünk tovább az ismeretlen országútján…
A
reggeli málházásig még semmit sem sejtettünk. Boldogan indultunk útnak,
egyedül Párom volt szomorú, hogy nem láthat hétvégén. Fél hét már
jócskán elmúlt, mire kigurultunk a parkolóból. Mivel a szocimocik
híresek a jól málházhatóságukról, ezt igyekeztünk is maximálisan
kihasználni.
Az időjárás nekünk kedvezett, enyhe hátszelünk volt és egészen jó
tempóban tudtunk a rogyásig pakolt útitárssal haladni a 44-esen. Az
időpontot viszont rosszul választottuk meg, már nem hajnal, nincs
fagyhalál, viszont már az összes négykerekű birka elindult melózni,
hála a helyi munkalehetőségeknek és a fizika azon csodás termékének,
amelyet ingának neveztek el.
Menetközben találtunk egy ralli-trabit, amiről a csúcsforgalom
miatt nem készült fotó. :-( Viszont halálian festett! Képzelj el egy
feketére mázolt kasznit piros villámokkal meg vonalakkal, aminek a
segge helyén bukócsövek vannak, vidéki igényességgel kimunkálva. Persze
eladó volt. Aztán három telekkel arrébb egy kb. 35 éves kombájnt árultak
„kosárban”, ahhoz aztán már komoly Homo ludensnek (játékos ember) kell
lennie az illetőnek, ha gépet akar belőle még építeni…
Nem tudom pénteken reggel mi van a motorosokkal, annyira be
lennének zombulva a melótól hogy már motoros társukat sem veszik észre,
ha szemből ketten is kalimpálnak?! Vagy már a hétvégi gurulás-mámor
lebeg a szemük előtt, vagy egyszerűen csak nem vesznek komolyan két
integető figurát egy megpakolt TZ-n? Ki tudja! [Visszaintős mérleg:
4-ből 1 :-( ] Szóval ezeket a betétsztorikat csak azért írom bele, hogy
teljen a lap (és ezt a tudományt gyakorló fősulisként államvizsgáig a
tökélyre kell fejlesztenem) és neked is az időd szépen telik míg
olvasod…
Kecskemétre kb. háromnegyed óra alatt felkarikáztunk, az „emmötös”
tövében megreggeliztünk a MOL-kúton, szemügyre vettük Európa szemetét,
amit éppen itt fújt össze a szél: olasz keménylegények, egy magyar
baráti társaság, két török nagycsalád német rendszámú kombival, és egy
szakadt holland Astra, valamint néhány kamionos tartotta éppen
kényszerpihenőjét a menetrendszerinti nyolcórai kellemesen simogató
napsütésben.
Gyors telefon haza Páromnak, hogy élünk, finom a szenya amit hajnalban főzött, gurul a vas és nemsoká Zalában leszünk…
Még több kedvvel vágtunk neki, a Dunaföldvárig tartó szakasznak,
szerettünk volna kicsit lábáztatni nagy folyónkban, ami mellesleg a
fejlődés és elmaradottság szimbolikus választóvonala. Ment is a gép,
mivel keskeny volt az út, a teherautó meg sok, így forgalmasabb helyen
80, amúgy az utazó 95-100 kilometr per csasz. Nem is volt baj addig,
míg el nem értük a Dunaföldvár 31 km táblát. Itt a motor hangja
selymesből traktorcsörömpölésbe csapott át, kilenc óra volt. Gergő
kuplungolt, a hang megszűnt, a motor leállt, legurultunk az út szélére
és megdöbbenve tanakodni kezdtünk, találgattuk a hiba okát.
Túlmelegedett? Hagytuk hűlni, sikeres indítás, újra traktorcsörgés… A
következő indítás már meghiúsult, főtengely nem forog, valami miatt
„megragadt”. Gergő szerint a csatoskarbi tűtartóját szippantotta be,
mert amúgy is le volt lazulva és menetközben magától változott a tű
pozíciója. Az én ötletem: talán elpattant egy gyűrű és beakadt
valahova. Ekkor már bőven 5000 km-rel fúrás után volt a masina. Mivel a
súbertű rendben volt, meg kellett vizsgálni a gyűrűk állapotát. Ehhez
civilizációra volt szükség, hogyha tényleg az a gond, és súlyos a
helyzet, akkor tudjunk alkatrészt beszerezni, ugyanis kalapács már van
nálam az előző túra tapasztalataiból kiindulva, de 71-es gyűrűkészlet
még nincs még a kabátzsebemben sem. :-) Betoltuk a masinát a
legközelebbi településre. Útközben kedélyesen integető csopperes raj
húzott el mellettünk lassítás nélkül, nomeg kamionok centikre
mellettünk. Az egészben a legszomorúbb, hogy egy BMW-s autós srác állt
meg érdeklődni a probléma okáról, ha benzin gond lett volna, már szívta
volna is a tankját, de sajna kicsit komolyabb volt útszéli magánszámunk
oka. Ezúton köszönjük az ismeretlen makói fehér BMW-snek, a
kedvességet, ha nagyok leszünk megháláljuk! Végre beértünk
Fülöpszállásra.
Itt a gázcseretelepes figura elmondta, hogy csak egy autószerelő
van, az is olyan körülményes, hogy két hónapig szerel egy Ladát. A
legközelebbi szerelő, aki motorokhoz is ért, az Szabadszálláson székel.
Előzetes elmondások szerint legalább 8 km gyalog is, nemhogy lerobbant
megpakolt motorral! Gyorsan ledobtuk gönceinket: két kabát, pulcsi,
póló, protektorok, néhány fotó és irány a szerviz!
Nem is olyan nehéz tolni hosszútávon egy megpakolt MZ-t, bár én
eddig csak az utcasarokig való tolást gyakoroltam, szerencsére azt sem
sokszor! A helybeliek csodálkozva méregettek bennünket és izzadságunk
tárgyát. Követve egy jól reklámozott autószerelő hirdetését hamar
eljutottunk a helyi üzemanyagtöltő állomással szemközt épült kocsmáig.
Innen még két sarokra volt a műszaki segélyhely. Egy pár érkezett
szürke Fusion-nal, elvitték Gergőt a helyi motorszerelőhöz, aki
elvállata volna a gépet, keddre meg is csinálta volna, ebből nem
kértünk, mert nem volt kedvünk egy gyalogszázadra való felszereléssel
vonatozni. Visszaérve lebeszéltük a sráccal, asszem Ottónak hívják,
hogyha mégis csak gyűrű baja van a vasnak, átvisz Dunaföldvárra
cuccokért, mert amúgy is dolga lesz arrafelé. Neki is köszönünk minden
segítséget! A kocsma előtt sztenderre húztuk a gépet és nekiláttunk
lekapni a hengert. Le is szedtük volna, ha a hatkiló szerszám között
akad egy 17-es dugókulcs (16-os volt a készletben a legnagyobb)...
Mindent vissza a helyére, el az imént említett szakihoz. Rendes volt
adott rongyot, csapszegkiütőt, dugókulcsot és néhány szakmai ötletet.
Túránk folytatása reményében láttunk neki a már jól begyakorolt bontási
procedúrának. Már azt is fontolgattuk, ha nincsen csak 1 gyűrű törve,
akkor is megyünk tovább. Sajnos a helyzet nem volt ilyen rózsás…
A hengerfejet levéve gyanús morzsákra bukkantunk az égéstérben.
Nagyon
nem aggasztott a dolog bennünket, mert eszünkbe jutott egyik haladó
motoros cimbora aranyköpése: „Andrásom, jegyezd, meg: a kétütemű azért
jó, mert ami nem ég el, azt kiköpi!”. A félelem akkor erősödött
bennünk, mikor a henger lehúzása közben maréknyi alumíniumszemcse
hullott ki a dugó alól.
Totális
megsemmisülésünket a dugó látványa idézte elő. Gondolom nem
véletlenül. A tűgörgő sem úszta meg… Lehet hogy nem jutottunk volna
messzire? Hangosan szentségeltünk és kínunkban röhögtünk a motoron, a
helyzeten és
egymáson.
Fél egy. Hívtuk Teshot, hogy feladni kényszerültünk a túrát, a szülőket, hogy nem kell idegeskedni, megyünk
haza, és egy utánfutót. Felvettünk pár borult videót, majd a jól
begyakorolt mozdulatokkal összedobtuk a blokkot. Megköszöntük az
autószerelő segítségét és türelmét, majd újra felmálháztunk, hogy a
„motormentő” könnyen ránk leljen a község szélén. Fél ötre megérkezett
az autó. Feltereltük a ménesbirtokot, bár a csomagok elhelyezése egy
szamarában okozott némi fejtörést. A nagy ijedtségre megittunk egy
bambit egy közeli vendéglátóipari egységben. Szerencse a
szerencsétlenségben, hogy Gergő jutányosan szerzett egy féktárcsát +
munkahengert + féknyerget, nomeg egy komplett karbit elég jó állapotban.
Hazafelé szomorúan pislogott a reggel még zabolátlan masina,
rossz volt visszafelé nézni a már ismerős tájat, amin röpke 10 órája
még suhant velünk és nem kevés csomagjainkkal a Keletnémet Csoda!
Egy biztos: legközelebb, ha tehetjük, elkerüljük ezt az
elátkozott környéket, de mindenesetre lesz nálunk egy tartalék dugattyú
vagy egy tartalék blokk!
|
|
|
|