hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. április 20. szombat 
Tivadar, Odett

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Cikkek -
Kétütemű benzinmotor működése alapfokon
(Pool - 2005-07-01)

A négyütemű benzinmotor után most ismerkedjünk meg a kétütemű benzinmotorral. Ez a leírás is abszolút kezdőknek íródott. A hangsúlyt arra fektettem, hogy az alapokat mindenki megértse. Vén Zoltán (Kecel) barátommal ismét készítettünk egy animációt a működésről, ami szerintem jelentős mértékben megkönnyíti a kétütemű motorokban lezajló folyamatok megértését.

Kétütemű motornál nemcsak a dugattyú feletti hengertér, hanem a dugattyú alatti forgattyúház is részt vesz az egyes folyamatokban. A könnyebb megértés érdekében először bontsuk két részre, és egyszerre csak vagy a dugattyú alatti, vagy a dugattyú feletti részre összpontosítsunk. Ha az összes folyamatot külön-külön értjük, csak utána próbáljuk meg az egészet egységesen szemlélni.

Akkor most kezdjük meg utazásunkat a beszívott keverékkel, nézzük meg útja során mi történik vele. Itt az ábrákon a főtengely az óramutató járásával megegyező irányban forog.

1
1. ábra

1
2. ábra

Szívás: Most csak a forgattyúházat figyeljük. A dugattyú felfelé mozog és a forgattyúházban vákuumot hoz létre (1. ábra). Nem sokkal később a dugattyú alsó palástja kinyitja a szívórést, és benzin-üzemanyag keverék tódul be a nyomáskülönbség hatására (2. ábra).

1
3. ábra

1
4. ábra

Elősűrítés: A dugattyú eléri a felső holtpontot, majd lefelé haladva palástja elzárja a szívónyílást. Ezután a forgattyúházban a keverék egyre jobban összesűrűsödik (3. ábra).

Átömlés: Ahogy a dugattyú felső palástja kinyitja az átömlő csatornát, úgy a forgattyúházban elősűrített benzin-levegő keverék a hengertérbe ömlik át. A felömlő keverék kiszorítja a hengertérben maradt kipufogógázokat (4. ábra).

1
5. ábra

1
6. ábra

Sűrítés: A hengertérbe áramlott benzin-levegő keveréket a felfelé haladó dugattyú összesűríti (5. ábra).

Égés: A legmegfelelőbb időpontban, a felső holtpont környékén, a gyújtószikra begyújtja az összesűrített benzin-levegő keveréket. Az égéstérben hatalmas nyomás keletkezik, ami lefelé löki a dugattyút (6. ábra).

1
7. ábra

1
8. ábra

Kipufogás: A dugattyú lefelé halad és a felső palástja szabaddá teszi a kipufogónyílást. Az elégett gázok a nyomáskülönbség hatására távoznak a kipufogó-csatornán keresztül (7. ábra). A kipufogónyílás után az átömlő csatorna is kinyit, és a feltörő keverék a bentmaradt kipufogógázokat kiszorítja (8. ábra).

Ha ezeket a folyamatokat külön megértettük, akkor most összefüggően egyszerre nézzük az alsó- és felső részt.

1. ütem: Dugattyú felfelé halad, a forgattyúházban szívás történik, a hengerben pedig a keverék sűrítése.

2. ütem: A kellő időben meggyullad a hengerben összesűrített keverék, és lefelé löki a dugattyút. A forgattyúházban ezzel egyidőben pedig a keverék elősűrítése történik. Ahogy lejjebb ér a dugattyú, úgy szabaddá válik a kipufogónyílás, és a kipufogógázok a nyomáskülönbség hatására távoznak. Nem sokkal később a forgattyúházban elősűrített keverék is utat kap, miután az átömlőnyílás is szabaddá válik, és feltör a hengertérbe, ahonnét kiszorítja a bentmaradt kipufogógázokat.

Ezután az egész ciklus kezdődik elölről.

Az ábrák és a magyarázat után most nézzük meg mozgás közben a kétütemű benzinmotor működését! (Az animációt Vén Zoltánnal [Kecel] készítettük)


:: Fórumok ::
Motoros túra (17976)
MZ (49030)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu