A felszerelés kiválasztásának alapszabálya a következő: inkább legyél mindig egy kicsit túl-, mint alulbiztosított. De(!), egy motoron eléggé behatárolt a felszerelés mennyisége. Ezért nagyon fontos, mit viszünk, és azt hol helyezzük el a motoron. Úgy kell azért a motorra felpakolni, hogy se a felszállásban se a mozgásunkban és főleg ne vezetésben egyáltalán ne gátoljon, a motor egyensúlya megmaradjon. Ez nagyon fontos! Ezt soha ne feledjük!
Továbbá mindig vízhatlan legyen a túrafelszerelésünk!
Milyen motorral megyünk, mennyi tárolóeszközt, és hogyan helyezhetjük el?
A motoron egy vagy két fő lesz majd?
Sátras vagy esetleg más típusú szállás lesz?
Ezek lennének első kérdések, amiket tisztázni kell magunkban.
Például két főnél már a motor terhelése kb.140 kg, csomag nélkül. Erre jön még a málha súlya is!
Hát lássuk a motoros tárolóeszközöket:
-a pár oldaldoboz, oldalcsomagtartó, oldaltáska. (Egyensúly!)
-hátsó doboz, vagy csomagtartó,(Hengertáska)
-tanktáska, villatáska.
- motoroson lévő válltáska, övtáska, esetleg egy könnyű hátizsák.
Ennyi tároló állrendelkezésre, sőt, ha egyedül vagyunk a hátsó ülés is felhasználható, mint egy csomagtartó. A hosszabb túrákat is ugyanannyi felszereléssel kell megoldani, mint a rövidebbeket, ez bizony némi megállapodást szül.
Feltételezzük tehát, hogy a csomagoláshoz ezek állnak rendelkezésre.
Nos, a
hátizsák,- városi forgalomban, kisebb utaknál ideális tároló-, de a tapasztalatlan túrázó sokszor jól felpakol a hátizsákban, amire könnyen legyint, hogy a hátán ezt könnyen elviszi. Igen, de ha több órás motorozás után érzi meg, hogy igen téves elgondolás volt ez. Egy könnyű hátizsák 5 kg alatt kell lennie, mert hosszabb távon igen kényelmetlen tud lenni.
A villatáska: látványos tárolóeszköz, leginkább könnyebb szerszámok tárolóhelye. Sokan a látványos díszítő elemként használják.
A
tanktáska: Sokszor egy könnyebb hátizsákhoz hasonlít, ami valamilyen módon a tankra rögzíthető. (Fontos a jó rögzítés, mágnes, vagy bárhogy) Nagyon fontos, hogy ezzel terhelést adunk a
tanknak! Lehetőleg, könnyű és kevés holmi tároló helye, de fontos holmik kerülnek ide. Helyettesíteni egy könnyebb hátizsákkal, kisebb válltáskával lehetséges. A tanktáska teteje gyakran olyan kialakítású, hogy a térképnek helyet ad. Ez sokban könnyíti a motoros navigálást, nem kell mindig a táskából előkaparni, hogy tájékozódjunk, mert így a térkép ott van előttünk. (eső- és szélálló) A benne tárolt felszerelés az iratok, navigációs és szórakoztató valamint adattároló és rögzítő eszközöket rejti. Gyakran még ide kerül a hirtelen elővehető tárgyak is, például bicska, telefon, elemlámpa, életmentő gyógyszer stb.
Általában ezek kerülnek ide: Iratok, Pénz, Bankkártya, Személyi, Jogosítvány, Forgalmi engedély, és a kötelező biztosítás igazolása. Külföld esetén Útlevél, Vízumok, Utazási biztosítás nemzetközi kötelező kártya is szükségeltetik. Továbbá mobiltelefon és a töltő, elemlámpa, papír toll, bicska, fényképezőgép, aksija, aksi töltője, esetleg videokamera hasonló felszereléssel. Végül a tetejébe, hogy könnyen elővegyük, ha szükség van rá: esőkabát, térkép, útiterv. Sőt a GPS is, akkuval és töltőjével!
Az oldaldoboz, oldalcsomagtartó, oldaltáska, hengertáska:
Ide kerülnek a terjedelmesebb, nagyobb súlyú, nagyobb térfogatú dolgok. Azok a holmik, ami ritkábban kerülhet elővételre, azok itt kapnak helyet. Azaz nem az úton, hanem már a szálláson. Például a váltás fehér neműk, papucs, törölköző, nejlonzsák a szennyesnek, tisztasági csomag és Gyógyszerek.
Hoppá! Itt megállunk! Mi is ez? Tisztasági: borotva, fogkefe, fogkrém, tusfürdő vagy szappan, WC papír, némi deo vagy parfüm.
Gyógyszerek: akinek kell, hordja a tartalék életmentő gyógyszereit. (Hál, istennek nálam ez kimerül néhány jó erős fájdalomcsillapítóban.) Tartalék ruházat.(pulcsi és nadrág) Gumijavító készlet, pumpa, szerszámkészlet, elsősegély doboz, tartalékizzók és
biztosíték. A hálózsák, sőt még a derékalj és sátor is idekerülhet, ha van még hely.
A hengertáska nem más, mint egy óriás hátizsák. Ülésre vagy csomagtartóra rögzítik. Az oldalcsomagtartónál gyakran hátizsák, sporttáska kerül felhelyezve, felkötve. De az is előfordul, hogy egyszerűen csak egy szíjjal van átkötve az ülésen.. De nagyon fontos figyelni a táska lelógó részeire, (csatok, szíjak, s egyebek) mert igencsak baleset veszélyesek. Kössük, fűzzük be őket, vagy vegyük le!
A hátsó doboz, vagy csomagtartó: Ide kerülnek a könnyed, de gyorsan szükségessé válható holmik, és a sátor esetleg a polifon. Azaz kötöző zsineg, gumipók, háló, esőkabát, ivóvíz vagy üdítő. Ha kevés a hely, akkor a sátrat és a derékaljat utólag is fel lehet gumipókozni a túracuccra. Kitértek részletesebben még néhány fontos túra felszerelésre is: a sátorra, a hálózsákra valamint a derékalj megválasztására.
Sátor
Amikor sátrat, hálózsákot, esetleg derékaljat választunk, érdemes mindig a legrosszabb lehetőségre felkészülni. Sőt, fel kell állítani, próbálni a túra előtt saját érdekünkben a felszereléseket!(méret, kényelem a szempont)
Manapság a rengeteg sok választási lehetőség van.
De nem mindegyik megfelelő, amire gondolnák, ezért fontos, hogy ezeket vedd figyelembe:
1.Gondold át elsősorban hol, milyen körülmények között használnád.
2.Egyedül vagy többen használjátok? Sok holmid van?
3.Vízállósága, egyéb paraméterei
4.Végül a mérete -Összecsomagolva és Felállítva. (szélesség, hosszúság, magasság, súlya)
5. Egyéb jellemzők
Egyéb jellemzők:
Kétrétegű sátor: jobb sátraknak általában van belső, jól szellőző anyagból készült hálótere, ami jól véd a rovaroktól, kényelmesebb szállást biztosít.
Előtér: Hatalmas előny, ha van a sátornak előtere. A sátor külső rétegével lefedett része, ami sátor alapterületében van, de nem a hálótérhez tartozik. Rendszerint a sátor bejárati részéhez tartozó nagyobb terület. Itt könnyen, kényelmesen tárolhatod a holmid, bakancsodat, túrafelszerelésedet. Így az nem ázik, de nem is olajozod, sározod össze a sátor hálóterét, valamint a biztonságérzetedet növeli, ha a sátorban van a holmid.
Szellőzés: az egyik ok, amiért érdemes jó minőségű túrasátrat venni. Az olcsó sátraknak nem mindig jó a szellőzésük. Ha ilyen sátorban töltesz egy meleg éjszakát, a pára könnyen lecsapódik, és kellemetlen alvást eredményez. Impregnálási eljárás növeli a vízálló képességet. A sátor külső rétegéhez és az aljához szokták alkalmazni. A katonai és expedíciós sátrakat nem vizsgálom, nem túl gyakran használjuk, és kevés helyen árulnak motoros igényeket kielégítő katonai sátrakat.
Ennek tekintetben vizsgálva az alábbi csoportosítást tettem:
1. Bivaksátor -Egyszemélyes sátor. Előnye: kicsi súly, összecsomagolva is kis helyet foglal, könnyű, gyors felállítás. Megfelelő időjárás állóság, szellőzhetőség. Anyag minőség megfelelő. Egy vagy kétrétegű sátor lehet. Hátránya: Épp csak saját magad és a hálózsák, ennyi! Kicsi a belsőtér, (kis belmagasság) benne csak aludni lehet. Árban kevésbé olcsóbbak, mint a nagyobb méretű sátrak. Nagyon kevés holmit tárolhatsz benne, körülbelül egy közepes hátizsáknyit.
2.Nyári sátrak: általában 2-3-4 fős, de ettől nagyobb is lehet. Előnye: Megfelelő a szellőzhetősége, az időjárás állósága. Anyagminőség is megfelelő. A közepes árszintben mozognak. A minőségiek, drágábbak rendelkezhetnek egy belső hálótérrel is, ami növeli a komfort érzetünket.(Kétrétegű sátor) Sőt a nagyobb méretűek rendelkezhetnek előtérrel is. Hátránya: nagyobb vihart nem mindig állnak ki, olcsóságuk miatt előfordulhat némi anyaghiba. - A minőségin, a magasabb ár miatt ez már nem valószínű. A minőségi nyári sátrak drágábbak. Némi, kevés gyakorlat célszerű felállításkor. Néha nagynak tűnnek összecsomagolva.
3.Túrasátrak: 2-3-4 fős, de ettől nagyobb is lehet. Előnye: Kiváló az időjárás állósága. Természetesen legalább kétrétegű, gyakran rendelkezik előtérrel. A külső rétege teljesen befedi a belső sátrat, impregnálással vízhatlanítják varratait. A sátor alja általában erős, masszív, vízhatlan anyag. A hálótérben több zsebet is talál a komfort érzék növelés érdekében. Sőt, a hálósátorban kifeszíthető felszereléstartó háló is előfordulhat, nedves holmik száradását segítheted vele elő. Összecsomagolva sem nehezebb, sőt súlyra kisebb is, mint legtöbb, azonos személyű, alapterületű nyári sátor. Hátránya: a nyári sátraknál drágábbak, sőt jóval drágább is lehet. A kiváló vízállóság miatt csökkenhet a szellőzés mértéke -fontos a szellőző ablakok megléte.
A nyári és túrasátraknál a méretei szerint léteznek:
-2 személyes sátrak: kiváló egy személynek, de két ember már szűkösen fér el.
-2-3 személyes sátrak: Ezek a szélesebbre és általában magasabbra szabott kétszemélyes sátrak bővebb teret biztosítanak lakóiknak. Kényszerűségből akár 3 személy is elfér.
-3 személyes sátrak: 2 személynek és a holmiknak ideális, sőt felettébb
kényelmes. Kis családnak is megfelelő.
-Nagyobb, több személyes sátor a motorra helyezéskor már gondot
okozhat, esetleg még oldalkocsis motoroknál ajánlom, ott több hely
van pakolni.
A sátrak vízhatlansági mértéke
Ha a sátor anyaga 1000 mm magasságú vízoszlop nyomásának ellenáll, akkor vízállónak tekintjük. De ezt a szél, vagy egyéb, a sátor anyagára ható külső nyomás tovább csökkentheti.
Vízállóság Ajánlott használat
1000 mm kisebb zápor esetén még megfelel
1000-2000 mm nyári zápor, közepes zivatar (nyári sátor)
2000-3000 mm egész éves használatra alkalmas túrasátrak
3000 mm expedíciós sátrak…
A sátor karbantartása, felállítása
Sátorhelynek lehetőleg sima, tiszta, lehetőleg rovarmentes és vízszintes területet válassz. Külön ajándék az árnyék is, a sátornak is, neked is. Vannak nagyon könnyen felállítható sátrak, de ezeknél az összecsomagolása nagyon fontos! Ezek a sátrak azonban szállításkor, tároláskor nagy helyigényűek! Tehát, ami előnye, annyi a hátránya is. Jobb vízállóvá teheted a sátrad, ha a sátorra helyezel egy védő nylont. Jó, ha a sátor aljának megvédésére nylont használsz. Elcsomagolás előtt mindig takarítsd ki a sátrat és a lehetőség szerint szárítsd ki. Ha nedvesen hagyod a sátradat, hamar tönkremegy. Lehetőleg ne ugyanazon élek mentén hajtsd össze a sátrat, mert könnyen hajtogatási élek lesznek, s ott sérül az anyag. A jól karbantartott, minőségi sátor évekig megbízhatóan szolgál.
Hálózsák
A kis hálózsákok is a nagyobb helyigényű felszerelési tárgyak közé tartoznak. A jó hálózsák megtartja a test melegét, kényelmes, nem túl nehéz és kiterített méretéhez képest viszonylag kicsire csomagolható. A töltőanyag fajtája, mennyisége adja, hogy mekkora zsák és mekkora helyet foglal a túrafelszerelésben. A hálózsák szigetelőképességét a varrás típusa, a töltőanyag, ill. az abban lévő szigetelő levegőréteg biztosítja.
A gyártók a választék könnyebb áttekintése érdekében évszak szerinti besorolást is alkalmaznak, valamint számunkra szerintem két fontos adat van még feltüntetve a hálózsákon:
Felső limit: a hőmérséklet, amely mellett egy személy még végig tud aludni egy éjszakát a hőség ellenére.
Komfort: az a hőmérséklet, amely mellett egy személy még végig tud aludni egy éjszakát a hideg ellenére. Ez az értékek csak iránymutatók, saját igényednek megfelelően magad válaszd ki, hogy (melegben vagy hűvösben) szeretsz aludni.
A zsák alakja határozza meg, mennyire lesz kényelmes az éjszakánk, azonban a kényelmi szempontok mellett érdemes még pár dolgot figyelembe venni.
Alaphelyzetben kétféle hálózsákalakot különböztetünk meg:
1. Múmia-zsák: - alakjukról elnevezett típus. Előnyök: A karcsú szabás növeli a szigetelés hatékonyságát (a test és a zsák fala közti levegőmennyiség optimális), kevesebb alapanyagból készül, ezért kisebb a térfogata és könnyebb, mint egy terjedelmes hálózsák. Hátrányok: Néhányan kényelmetlennek, szorosnak érzi a szűk szabást.
2. Négyszögletes formájú hálózsák: Sok négyszögletes zsákot teljesen szétnyithatsz, és takaróként is használhatsz. Előnyök: Sokoldalúan használhatók. Tágas tere sok mozgást tesz lehetővé. Hátrányok: Nem szigetelnek túl hatékonyan, a legtöbb súly- és helyfüggő motoros túrázónak túl nehezek és nagy térfogatúak.
Derékalj
Választásnál elsődlegesen az alábbiakat mérlegeld: hőszigetelés, tartósság, súly és mérete, kényeleme, valamint az ára. Főbb típusai:
Polifom: szivacsszerű matrac. Könnyű, igénytelen és olcsó, de nem tartós, vastagsága, hőszigetelő képessége a használat során csökken.
Felfújható derékaljak A derékalj teljes felfújódásához általában tüdővel, vagy pumpával kell felfújni. Sokkal jobb hőszigetelők és kényelmesebbek is, mint a hab matracok. Különösen komfortos fekvést biztosítanak a vastag, széles típusok. A vékony modellek viszont igen kicsire összecsomagolhatók. Sajnos, kilyukadhat vagy kihasadhat. Általában drágábbak, mint a hab derékaljak. Ezeket használja leginkább egy motoros, persze, ennek választéka is jóval színesebb, csak a gyakran előforduló derékaljakat néztem.
Lehet, hogy ez a cikk valakinek sok, másoknak kevés, mindenkinek a maga dolga pakolni és cipelni. De mégis bízok abban, hogy ez a kis cikk nyújt némi támpontot, talán hathatós segítséget a motoros túra felszerelésekor.
Jó túrázást!
Teknőc