Tulajdonságok:
-
A fent említett összes típusra jellemző gyújtásproblémákat, amelyek a megszakítók nem megfelelő konstrukciójára vezethetők vissza, teljes mértékben kiküszöböli.
-Karbantartást, beállítást - a blokk teljes szétszereléséig - nem igényel.
-
Bekapcsolva felejtett gyújtás esetén kíméli a gyújtótrafót és az akkumulátort, mivel kb 1-1,5 másodperces időtartam lejártával megszakítja a gyújtótrafó áramellátását.
-
Ára töredéke a kereskedelemben kapható típusoknak - igaz meg kell építened.
-
A nyákot, ill. a mechanikus alkatrészeket áttervezve a kapcsolás bármilyen 6V-os kétütemű járműhöz felhasználható.
-
Kis módosítással 12 V-os tápfeszültségről is működtethető (39 Ω helyett 300 Ω ill.10 Ω-27 Ω)
Adatok:
-
Beállítható előgyújtás 2-4 mm.
-
Zárási szög 1800.
-
Áramfogyasztás álló motornál bekapcsolt gyújtással max. 30 mA.
-
Áramfogyasztás járó motornál 3,5-5 A fordulatszámtól és gyújtótrafótól függően.
Működés:
Az 1. ábrán látható kapcsolás lelke a 4528 vagy 4538-as tok, amely két darab reszetelhető monostabilt tartalmaz.
Működése a következő:
az elforduló, a főtengelyhez fixen rögzített, mágnes hatására az a Hall kapcsoló kimenetén L (alacsony) szint jelenik meg, amely indítja az IC a monostabilját, amely a Qa kimeneten H (magas) szintre vált, a T1;T3 végfokozaton keresztül bekapcsolja az I. gyújtótrafó áramát, beállított billenési idő kb. 1-1,5 sec.
A főtengely tovább forogva a b Hall kapcsolót működteti indítva az IC b monostabilját (beállítása azonos az a oldallal) és egyúttal RESET jelet küld az a monostabilnak, minek következtében az a monostabil visszabillen stabil állapotába, megszakítva az I gyújtótrafó áramát, létrehozva az I henger gyújtását.
A továbbiakban a Hall kapcsol → az a monostabil indul, egyúttal b monostabil RESET → II henger gyújt. És a folyamat, a tápfeszültség megszakításáig ciklikusan ismétlődik.
Megépítés:
Az építés a mechanikai alkatrészek – 2.;3. ábra – esztergapadon való elkészítésével kezdjük, anyaguk textilbakelit vagy a forgórész esetében alumínium (más, hőre lágyuló műanyagot ne használjunk).
Jó minőségű kétoldalt folírozott 1,5 mm üvegszálas nyák lemezből vágjunk ki egy Ø 77 mm-es tárcsát középen Ø 0,7 mm-es furattal.
1,5 mm-es egy oldalt folírozott üvegszálas nyákból lombfűrésszel vágjuk ki a „távtartó”-t
(4. ábra) és a „mozgó rész”-t
(5. ábra).
Foto vagy „vasalásos” (lásd: http://www.freeweb.hu/pa-elektronika/nyak_keszites.htm) technikával készítsük el a nyák „belső” (7. ábra) oldalát – maratáskor – a „külső” oldal levédendő.
Figyelem! A nyák rajz a „vasalásos” technikához készült, tehát a leendő nyáknak a tükörképe.
A „belső” oldal alapján fúrjuk ki az összes furatot Ø 0,7 mm - re.
A furatokat pozícionálásra felhasználva készítsük el a „külső” oldal
(8. ábra) valamint a „mozgó rész”
(5. ábra) nyákját - a már kész „belső” oldal védendő - és marassuk tisztára a „távtartó”-t.
A belső oldalon jelölt ablakot munkáljuk ki.
Araldit vagy Uni Rapid ragasztóval rögzítsük a távtartót a nyák „belső” oldalára (9. ábra) - vékony ragasztóréteg és két sík lemezzel való összenyomás.
Amíg a ragasztás köt, fúrjuk ki a „mozgó rész” furatait, kivéve Ø 2-t, a Ø10-12-őt nagyon óvatosan, és forrasszunk bele forgástengelynek egy Ø10-12x3,8 mm-es vékonyfalú réz csövet (botantennából termelhető ki) oly módon, hogy a „külső” oldalból 1,5 mm-t kiálljon.
A nyák központi furatát Ø8-ra bővítjük, és M8-as tüske segítségével oszlopos fúrógépbe vagy esztergapadba fogva a nyák tartó (3. ábra) süllyesztésébe becsiszoljuk - az illesztés könnyen elfordítható de kotyogásmentes kell legyen!
A nyák központi furatát a „mozgó rész” csövecskéjéhez bővítjük (kotyogásmentességre ügyelni) a „mozgó rész”-t a helyére tesszük és a rögzítő furatot
(Ø2 mm) a nyákkal együtt kifúrjuk, majd a furatba M2-es anyás csavart helyezve, a csavaranyát a „belső” oldalon forrasztással rögzítjük.
A négy darab elektromos csatlakozás
(10. ábra) saruit ill. a test M3-as csavarját Ø 2-2,5 mm-es szegeccsel és forrasztással rögzítjük – figyelem!, a szegecselést ill. a csavarfejet a „belső” oldalon süllyeszteni kell, nem állhat ki a felületből!
A dinamó állórészét leszereljük, és a tartót 2 db M3-as csavarral,
(közvetlenül az eredeti M4-es menetek mellé fúrt menettel) rögzítjük – figyelem!, a csavarfejeket süllyeszteni kell, nem állhatnak ki a felületből!
A nyákot a helyére tesszük – a két Hall kapcsolót összekötő egyenes megegyezik a dinamó felfogó csavarokat összekötő egyenessel – és a 3 db jelölő furatnál M3 csavarral, a nyák tartóba menetet vágva, rögzítjük.
Az állórészt a dinamó rögzítő csavaroknál megjelöljük.
Szétszedés után a tartót a jeleknél kireszeljük annyira, hogy a beszerelendő M6-os imbusz fejű rögzítőcsavarok elférjenek, a gyűrűt véglegesen rögzítjük, a dinamót most már imbuszcsavarokkal rögzítve visszaszereljük.
A nyák 3 db furata mellé kétoldalt 2-2 db Ø3-furatot fúrva „vese” alakú nyílást képezünk ki, lehetővé téve az előgyújtás pontos beállítását. A nyáknak, meglazított rögzítő csavarok esetén akadásmentesen kell mozognia.
Hasonlóan járunk el a mozgó részt rögzítő M2-es csavar furatával is.
Beültetjük a nyákot – az IC 1 lábát pont jelöli a nyákon – és a mozgó részt. A nagyobb alkatrészeket és a Hall kapcsolókat ragasztóval is rögzítjük a felületre. A mozgó részt M2x5-ös csavarral rögzítjük, majd beforrasztjuk az átkötéseket.
Figyelem! Az alkatrészek ill. forrasztások a belső oldalon a Hall kapcsolók síkjából nem állhatnak ki!
Próba
a kész áramkört gondosan ellenőrizzük – nagyító, szemrevételezés.
Az áramkörre tápegységről vagy akkumulátorról feszültséget adunk, – a teljesítmény
kapcsolókat nem kötjük be – és a vezérlő mágnest – 2-3 mm átmérőjű rúdmágnes – a Hall kapcsolókhoz közelítve a megfelelő LED-eknek mintegy 1-1,5 másodpercre ki kell gyulladniuk. Figyelem! A beépített Hall kapcsoló csak a mágnes egyik pólusára érzékeny, jelöljük meg a mágnest!
Ha bármelyik Hall kapcsolóval aktiváltuk az IC-t, a monostabil időn belül, a másik kapcsolónak meg kell szakítania a folyamatot
(el kell oltania a LED-et).
Ha eltérést tapasztalunk gondosan keressük meg a hibát nem megfeledkezve arról, hogy az esetek 99%-ában a „hiba az Ön készülékében van”.
A Hall kapcsolókra még egy 1,5 mm-es műanyag lemezt helyezve, a mágnest ezen mozgatva mérjük meg a kapcsolási távolságot
(k-mm) vagyis a mágnes középvonala és a Hall kapcsoló középvonala közti távolságot bekapcsolás pillanatában.
Egyoldalas nyák-ra elkészítjük a 1 vagy 2 db teljesítmény kapcsolót.
A hűtő hosszában félbevágott 30x30x3x48 mm-es alumínium zártszelvényből készül.
A tranzisztor alá szigetelő csillámlemezt kell rakni, ill. a sarut, a kollektort és a hűtőt összefogó tartócsavart a kollektor-saru közös ponttól szigetelni kell.
Szerelési tanácsok
a teljesítmény kapcsolókat a tank alatt a váz felső részébe fúrt 4 db M3-as menet segítségével rögzítjük.
(Foto 1.)
A bekötést – kikötött akkumulátor mellett – kapcsolási rajz alapján végezzük megfelelő méretű saruk segítségével – a méretek a ki- ill. bemeneteken különbözőek a későbbi véletlen elkötések elkerülése céljából.
A bekötéshez használjunk új vezetékeket, a vezetékek végein található saruk vezetékkel való érintkezését forrasztással is biztosítsuk.
Próba
a tranzisztorok kollektora – ez az egyetlen pont a nyák-on kívül, ahol egy testzárlat maradandó károsodást tud okozni – és a test közötti szigetelést műszerrel ellenőrizzük!
Miután a két teljesítmény kapcsoló saruját a nyák-ról lehúztuk, adjuk rá a gyújtást, és a sarukat egymás után 10-15Ω-os ellenállás közbeiktatásával érintsük +6V-ra – a megszakításkor a gyertyának szikráznia kell – a próbát csak a testre helyezett kiszerelt gyertyákkal végezzük, mert a „levegőben” hagyott magasfeszültségű rész – hasonlóan a túl nagy gyertyahézaghoz – a gyújtótrafó meghibásodását eredményezheti.
Forgórészen végzendő munkák
a forgórész rögzítő M6x60 imbuszcsavarra tegyünk fel egy „fa” alátétet majd a forgórészt és még 2 db 6-os alátétet, majd a csavart oszlopos fúrógépbe fogva közvetlenül az alátétek fölött fűrészlappal szúrjuk be a csavart 0,5-0,6 mm mélyen. A két alátét eltávolítása után a beszúrásba Zéger gyűrűt rakunk, majd a forgórészt a helyére szereljük.
A jobb oldali hengert állítsuk a felső holtpont előtti 3 mm helyzetbe.
A forgórészen rajzoljuk be a dinamó rögzítő csavarokat összekötő egyenest, és az R=25 mm osztókört, majd ezek alsó metszéspontjától jobbra mérjük fel a „k” távolságot
(Foto 2). Az így meghatározott pontba fúrjunk a mágnes átmérőjénél 0,5-1 mm-rel nagyobb furatot, majd a mágnest Araldit vagy Univer Rapid ragasztóval –ügyelve a helyes pólushelyzetre, jelölés – rögzítsük.
A teljes rendszert rakjuk össze
(Foto 3.).
Megjegyzés: A fotók egy III. generációs nyákkal ellátott MZ dinamós motorról készültek – vagyis nem teljesen azonosak az itt leírtakkal. Eltérés esetén a szöveg az irányadó.
Próba
forgassuk a gyújtólapot és a mozgó részt ütközésig jobbra (a főtengely forgási irányába), majd indikátoróra segítségével a főtengelyt mindig jobbra forgatva határozzuk meg a gyújtási pontot – ahol a „Jobb” ill. „Bal” LED kigyullad - előbb a jobb majd a bal henger esetében. A „Jobb” LED kigyulladása után kb. 1,5 s-al elalszik, ekkor a baloldali - nem tévedés - hengerhez tartozó gyertyán megjelenik a szikra és fordítva, a „Bal” LED után a jobboldali gyertyának kell szikráznia. Mindkét esetben 2 mm-nél kisebb éréket kell mérnünk. Húzzuk le a végfokhoz menő vezetékek saruit a gyújtólapról. Ismételjük meg a mérést teljesen balra forgatott gyújtólappal ill. mozgó résszel, a mért érékeknek 4 mm-nél nagyobbnak kell lenniük.
Beállítás
A jobb henger dugattyúját állítsuk a felső holtpont előtti 3 mm állásba. A gyújtólapot bal végállásból indulva forgassuk a „Jobb” LED kigyulladásáig, rögzítsük a gyújtólapot.
Ismételjük meg a műveletet a bal hengerrel, csak most a mozgó részt állítjuk. Ezzel a beállítás mindkét henger esetében kész. Megjegyzés: ha módosítani szeretnénk az előgyújtás érékét, akkor csak a jobb hengernél végezzük el a módosítást a gyújtólap forgatásával, mert a bal henger beállítása, a hozzá rögzített mozgó rész miatt, automatikusan követi azt.
Próba
rakjuk vissza a teljesítmény kapcsolók saruit, rúgjuk be a motort. Alapjáraton mindét LED-nek folyamatosan villognia, míg nagyobb fordulatszám esetén, kb. 3000 ford/perc-től felfelé, villogásmentesen, csökkent fényerővel világítania kell.
Tanácsok az egyhengeres változathoz
A belső rész rajzára (7.ábra) másoljuk rá a mozgó rész (5. ábra) megfelelő részét – az M2-e csavart átkötéssel helyettesítjük, a 10. ábra két (a külső oldalon lévő) átkötését berajzoljuk a belső oldalra, a rajzról töröljük a kivágást.
A távtartó alsó felét (4. ábra) tükrözve alakítjuk ki a távtartót, a mozgó részt elhagyjuk.
Beültetéskor az 1. ábrán pirossal jelzett részt – a „Bal” oldalnak felel meg – elhagyjuk.
A 8. ábra „Jobb” feliratát pl. „Beáll.” a „Bal” feliratot pedig „Próba” felirattal helyettesítjük.
Beszerzési lehetőségek
Elektronika - http://www.lomex.hu/Mágnes - http://www.borsmagnet.hu/
Félkész ill. kész Nyákok - reruamalugy@freemail.hu
Elektronikai alkatrész lista
SMD:
|
|
Furatszerelt:
|
|
39 Ω |
1db 3 mm-es |
10 Ω/2W |
2db |
470 Ω |
2 db 3 mm-es |
0,1 µF (lásd Foto 1) |
4 db |
1 kΩ |
4 db 3 mm-es |
5,1V Zéner |
1 db |
1,5 MΩ |
2 db 3 mm-es |
180 V Zéner |
4 db |
220 µF |
2 db |
Ø3 mm vörös LED |
2 db |
BST 51 |
2 db |
SS 443 |
2 db |
HEF 4528B | 1 db | MJE13007G | 2 db |
Utóirat
A bemutatott gyújtórendszer „szellemi termék”, annak kereskedelmi céllal vagy sorozatban való utánépítése a szerző engedélye nélkül tilos.
Balesetmentes, jó motorozást kíván:
v. Maurer Gyula – a szerző.
(Gyula bá)