hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. november 23. szombat 
Kelemen, Klementina

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Cikkek -
Tranzisztoros gyújtás JAWA 350-hez (6V)
(Gyula bá - 2009-11-03)

A bemutatandó kapcsolás változtatás nélkül alkalmas az összes 6V-os (dinamós) JAWA és CZ motorhoz függetlenül attól, hogy egy vagy kéthengeresek.

Tulajdonságok:
  • A fent említett összes típusra jellemző gyújtásproblémákat, amelyek a megszakítók nem megfelelő konstrukciójára vezethetők vissza, teljes mértékben kiküszöböli. -Karbantartást, beállítást - a blokk teljes szétszereléséig - nem igényel.
  • Bekapcsolva felejtett gyújtás esetén kíméli a gyújtótrafót és az akkumulátort, mivel kb 1-1,5 másodperces időtartam lejártával megszakítja a gyújtótrafó áramellátását.
  • Ára töredéke a kereskedelemben kapható típusoknak - igaz meg kell építened.
  • A nyákot, ill. a mechanikus alkatrészeket áttervezve a kapcsolás bármilyen 6V-os kétütemű járműhöz felhasználható.
  • Kis módosítással 12 V-os tápfeszültségről is működtethető (39 Ω helyett 300 Ω ill.10 Ω-27 Ω)
Adatok:
  • Beállítható előgyújtás 2-4 mm.
  • Zárási szög 1800.
  • Áramfogyasztás álló motornál bekapcsolt gyújtással max. 30 mA.
  • Áramfogyasztás járó motornál 3,5-5 A fordulatszámtól és gyújtótrafótól függően.

Működés:
 
Az 1. ábrán látható kapcsolás lelke a 4528 vagy 4538-as tok, amely két darab reszetelhető monostabilt tartalmaz.




Működése a következő:
 
az elforduló, a főtengelyhez fixen rögzített, mágnes hatására az a Hall kapcsoló kimenetén L (alacsony) szint jelenik meg, amely indítja az IC a monostabilját, amely a Qa kimeneten H (magas) szintre vált, a T1;T3 végfokozaton keresztül bekapcsolja az I. gyújtótrafó áramát, beállított billenési idő kb. 1-1,5 sec.  A főtengely tovább forogva a b Hall kapcsolót működteti indítva az IC b monostabilját (beállítása azonos az a oldallal) és egyúttal RESET jelet küld az a monostabilnak, minek következtében az a monostabil visszabillen stabil állapotába, megszakítva az I gyújtótrafó áramát, létrehozva az I henger gyújtását. A továbbiakban a Hall kapcsol → az a monostabil indul, egyúttal b monostabil RESET → II henger gyújt. És a folyamat, a tápfeszültség megszakításáig ciklikusan ismétlődik.
Megépítés:
 
Az építés a mechanikai alkatrészek – 2.;3. ábra – esztergapadon való elkészítésével kezdjük, anyaguk textilbakelit vagy a forgórész esetében alumínium (más, hőre lágyuló műanyagot ne használjunk).



Jó minőségű kétoldalt folírozott 1,5 mm üvegszálas nyák lemezből vágjunk ki egy Ø 77 mm-es tárcsát középen Ø 0,7 mm-es furattal.
1,5 mm-es egy oldalt folírozott üvegszálas nyákból lombfűrésszel vágjuk ki a „távtartó”-t (4. ábra) és a „mozgó rész”-t (5. ábra).



Foto vagy „vasalásos” (lásd:  http://www.freeweb.hu/pa-elektronika/nyak_keszites.htm) technikával készítsük el a nyák „belső” (7. ábra) oldalát – maratáskor – a „külső” oldal levédendő.
 
Figyelem! A nyák rajz a „vasalásos” technikához készült, tehát a leendő nyáknak a tükörképe.






A „belső” oldal alapján fúrjuk ki az összes furatot Ø 0,7 mm - re.
A furatokat pozícionálásra felhasználva készítsük el a „külső” oldal (8. ábra) valamint a „mozgó rész” (5. ábra) nyákját - a már kész „belső” oldal védendő - és marassuk tisztára a „távtartó”-t.






A belső oldalon jelölt ablakot munkáljuk ki.

Araldit vagy Uni Rapid ragasztóval rögzítsük a távtartót a nyák „belső” oldalára (9. ábra) - vékony ragasztóréteg és két sík lemezzel való összenyomás.

Amíg a ragasztás köt, fúrjuk ki a „mozgó rész” furatait, kivéve Ø 2-t, a Ø10-12-őt nagyon óvatosan, és forrasszunk bele forgástengelynek egy Ø10-12x3,8 mm-es vékonyfalú réz csövet (botantennából termelhető ki) oly módon, hogy a „külső” oldalból 1,5 mm-t kiálljon.

A nyák központi furatát Ø8-ra bővítjük, és M8-as tüske segítségével oszlopos fúrógépbe vagy esztergapadba fogva a nyák tartó (3. ábra) süllyesztésébe becsiszoljuk - az illesztés könnyen elfordítható de kotyogásmentes kell legyen!
A nyák központi furatát a „mozgó rész” csövecskéjéhez bővítjük (kotyogásmentességre ügyelni) a „mozgó rész”-t a helyére tesszük és a rögzítő furatot (Ø2 mm) a nyákkal együtt kifúrjuk, majd a furatba M2-es anyás csavart helyezve, a csavaranyát a „belső” oldalon forrasztással rögzítjük.

A négy darab elektromos csatlakozás (10. ábra) saruit ill. a test M3-as csavarját Ø 2-2,5 mm-es szegeccsel és forrasztással rögzítjük – figyelem!, a szegecselést ill. a csavarfejet a „belső” oldalon süllyeszteni kell, nem állhat ki a felületből!

A dinamó állórészét leszereljük, és a tartót 2 db M3-as csavarral, (közvetlenül az eredeti M4-es menetek mellé fúrt menettel) rögzítjük – figyelem!, a csavarfejeket süllyeszteni kell, nem állhatnak ki a felületből!
A nyákot a helyére tesszük – a két Hall kapcsolót összekötő egyenes megegyezik a dinamó felfogó csavarokat összekötő egyenessel – és a 3 db jelölő furatnál M3 csavarral, a nyák tartóba menetet vágva, rögzítjük.

Az állórészt a dinamó rögzítő csavaroknál megjelöljük.

Szétszedés után a tartót a jeleknél kireszeljük annyira, hogy a beszerelendő M6-os imbusz fejű rögzítőcsavarok elférjenek, a gyűrűt véglegesen rögzítjük, a dinamót most már imbuszcsavarokkal rögzítve visszaszereljük.

A nyák 3 db furata mellé kétoldalt 2-2 db Ø3-furatot fúrva „vese” alakú nyílást képezünk ki, lehetővé téve az előgyújtás pontos beállítását. A nyáknak, meglazított rögzítő csavarok esetén akadásmentesen kell mozognia.

Hasonlóan járunk el a mozgó részt rögzítő M2-es csavar furatával is.
Beültetjük a nyákot – az IC 1 lábát pont jelöli a nyákon – és a mozgó részt. A nagyobb alkatrészeket és a Hall kapcsolókat ragasztóval is rögzítjük a felületre. A mozgó részt M2x5-ös csavarral rögzítjük, majd beforrasztjuk az átkötéseket.

Figyelem! Az alkatrészek ill. forrasztások a belső oldalon a Hall kapcsolók síkjából nem állhatnak ki!





Próba
 
a kész áramkört gondosan ellenőrizzük – nagyító, szemrevételezés.
Az áramkörre tápegységről vagy akkumulátorról feszültséget adunk, – a teljesítmény
kapcsolókat nem kötjük be – és a vezérlő mágnest – 2-3 mm átmérőjű rúdmágnes – a Hall kapcsolókhoz közelítve a megfelelő LED-eknek mintegy 1-1,5 másodpercre ki kell gyulladniuk. Figyelem! A beépített Hall kapcsoló csak a mágnes egyik pólusára érzékeny, jelöljük meg a mágnest!
Ha bármelyik Hall kapcsolóval aktiváltuk az IC-t, a monostabil időn belül, a másik kapcsolónak meg kell szakítania a folyamatot (el kell oltania a LED-et).

Ha eltérést tapasztalunk gondosan keressük meg a hibát nem megfeledkezve arról, hogy az esetek 99%-ában a „hiba az Ön készülékében van”.

A Hall kapcsolókra még egy 1,5 mm-es műanyag lemezt helyezve, a mágnest ezen mozgatva mérjük meg a kapcsolási távolságot (k-mm) vagyis a mágnes középvonala és a Hall kapcsoló középvonala közti távolságot bekapcsolás pillanatában.

Egyoldalas nyák-ra elkészítjük a 1 vagy 2 db teljesítmény kapcsolót.

  

A hűtő hosszában félbevágott 30x30x3x48 mm-es alumínium zártszelvényből készül.
A tranzisztor alá szigetelő csillámlemezt kell rakni, ill. a sarut, a kollektort és a hűtőt összefogó tartócsavart a kollektor-saru közös ponttól szigetelni kell.

Szerelési tanácsok
 
a teljesítmény kapcsolókat a tank alatt a váz felső részébe fúrt 4 db M3-as menet segítségével rögzítjük. (Foto 1.) A bekötést – kikötött akkumulátor mellett – kapcsolási rajz alapján végezzük megfelelő méretű saruk segítségével – a méretek a ki- ill. bemeneteken különbözőek a későbbi véletlen elkötések elkerülése céljából.
A bekötéshez használjunk új vezetékeket, a vezetékek végein található saruk vezetékkel való érintkezését forrasztással is biztosítsuk.



Próba
 
a tranzisztorok kollektora – ez az egyetlen pont a nyák-on kívül, ahol egy testzárlat maradandó károsodást tud okozni – és a test közötti szigetelést műszerrel ellenőrizzük! Miután a két teljesítmény kapcsoló saruját a nyák-ról lehúztuk, adjuk rá a gyújtást, és a sarukat egymás után 10-15Ω-os ellenállás közbeiktatásával érintsük +6V-ra – a megszakításkor a gyertyának szikráznia kell – a próbát csak a testre helyezett kiszerelt gyertyákkal végezzük, mert a „levegőben” hagyott magasfeszültségű rész – hasonlóan a túl nagy gyertyahézaghoz – a gyújtótrafó meghibásodását eredményezheti.

Forgórészen végzendő munkák
 
a forgórész rögzítő M6x60 imbuszcsavarra tegyünk fel egy „fa” alátétet majd a forgórészt és még 2 db 6-os alátétet, majd a csavart oszlopos fúrógépbe fogva közvetlenül az alátétek fölött fűrészlappal szúrjuk be a csavart 0,5-0,6 mm mélyen. A két alátét eltávolítása után a beszúrásba Zéger gyűrűt rakunk, majd a forgórészt a helyére szereljük. A jobb oldali hengert állítsuk a felső holtpont előtti 3 mm helyzetbe.
A forgórészen rajzoljuk be a dinamó rögzítő csavarokat összekötő egyenest, és az R=25 mm osztókört, majd ezek alsó metszéspontjától jobbra mérjük fel a „k” távolságot (Foto 2). Az így meghatározott pontba fúrjunk a mágnes átmérőjénél 0,5-1 mm-rel nagyobb furatot, majd a mágnest Araldit vagy Univer Rapid ragasztóval –ügyelve a helyes pólushelyzetre, jelölés – rögzítsük.
A teljes rendszert rakjuk össze (Foto 3.).


 
 
 
 
Megjegyzés: A fotók egy III. generációs nyákkal ellátott MZ dinamós motorról készültek – vagyis nem teljesen azonosak az itt leírtakkal. Eltérés esetén a szöveg az irányadó.


Próba
 
forgassuk a gyújtólapot és a mozgó részt ütközésig jobbra (a főtengely forgási irányába), majd indikátoróra segítségével a főtengelyt mindig jobbra forgatva határozzuk meg a gyújtási pontot – ahol a „Jobb” ill. „Bal”  LED kigyullad - előbb a jobb majd a bal henger esetében. A „Jobb” LED kigyulladása után kb. 1,5 s-al elalszik, ekkor a baloldali - nem tévedés - hengerhez tartozó gyertyán megjelenik a szikra és fordítva, a „Bal” LED után a jobboldali gyertyának kell szikráznia. Mindkét esetben 2 mm-nél kisebb éréket kell mérnünk. Húzzuk le a végfokhoz menő vezetékek saruit a gyújtólapról. Ismételjük meg a mérést teljesen balra forgatott gyújtólappal ill. mozgó résszel, a mért érékeknek 4 mm-nél nagyobbnak kell lenniük.

Beállítás
 
A jobb henger dugattyúját állítsuk a felső holtpont előtti 3 mm állásba. A gyújtólapot bal végállásból indulva forgassuk a „Jobb” LED kigyulladásáig, rögzítsük a gyújtólapot. Ismételjük meg a műveletet a bal hengerrel, csak most a mozgó részt állítjuk. Ezzel a beállítás mindkét henger esetében kész. Megjegyzés: ha módosítani szeretnénk az előgyújtás érékét, akkor csak a jobb hengernél végezzük el a módosítást a gyújtólap forgatásával, mert a bal henger beállítása, a hozzá rögzített mozgó rész miatt, automatikusan követi azt.

Próba
 
rakjuk vissza a teljesítmény kapcsolók saruit, rúgjuk be a motort. Alapjáraton mindét LED-nek folyamatosan villognia, míg nagyobb fordulatszám esetén, kb. 3000 ford/perc-től felfelé, villogásmentesen, csökkent fényerővel világítania kell.
 
Tanácsok az egyhengeres változathoz
 
A belső rész rajzára (7.ábra) másoljuk rá a mozgó rész (5. ábra) megfelelő részét – az M2-e csavart átkötéssel helyettesítjük, a 10. ábra két (a külső oldalon lévő) átkötését berajzoljuk a belső oldalra, a rajzról töröljük a kivágást. A távtartó alsó felét (4. ábra) tükrözve alakítjuk ki a távtartót, a mozgó részt elhagyjuk. Beültetéskor az 1. ábrán pirossal jelzett részt – a „Bal” oldalnak felel meg – elhagyjuk.

A 8. ábra „Jobb” feliratát pl. „Beáll.”  a „Bal” feliratot pedig „Próba” felirattal helyettesítjük.


Beszerzési lehetőségek
 
Elektronika - http://www.lomex.hu/Mágnes - http://www.borsmagnet.hu/
Félkész ill. kész Nyákok - reruamalugy@freemail.hu

Elektronikai alkatrész lista

SMD:
 
Furatszerelt:
 
39 Ω
1db  3 mm-es
10 Ω/2W
2db
470 Ω
2 db 3 mm-es
0,1 µF (lásd Foto 1)
4 db
1 kΩ
4 db  3 mm-es
5,1V Zéner
1 db
1,5 MΩ
2 db  3 mm-es
180 V Zéner
4 db
220 µF
2 db
Ø3 mm vörös LED
2 db
BST 51
2 db
SS 443
2 db
HEF 4528B1 dbMJE13007G 2 db

Utóirat
 
A bemutatott gyújtórendszer „szellemi termék”, annak kereskedelmi céllal vagy sorozatban való utánépítése a szerző engedélye nélkül tilos.

Balesetmentes, jó motorozást kíván:
 v. Maurer Gyula – a szerző.
 (Gyula bá)

:: Fórumok ::
MZ (49049)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu