hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. március 28. csütörtök 
Gedeon, Johanna

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Cikkek -
MZ ETS 250 LC
(Dudás Péter - 2008-08-31)

Egy TS 250/1 motorkerékpár átalakítása
A motor alapja egy 1980-as gyártású TS 250/1. 88 óta az enyém a gép, és sok kilométert hajtottam bele. Aztán vettem egy ETZ-t alkatrésznek, és ami azon jobb, azt elkezdtem átpakolni rá. A merész ötlet, a teljes átalakítás gondolata akkor született meg, amikor mindennapi közlekedési eszközből hobbimotorrá vált a gép, és le lehetett tenni anélkül, hogy mint jármű hiányozna.
Jelen cikksorozat a motor építését dokumentálja (a Bevezetés nélkül tíz fejezetben) az utolsó próbaszerelésig, vagyis addig az állapotig, amikor is látszik minden egyes alkatrész végleges helye.


Az alapelvekről…
  • Ami jobb a TZ-n azt fel kell használni.
  • A motorszám és az alvázszám maradjon a régi, így egyszerűbb a gépet lepapírozni.
  • Biztonságos motor- és fékteljesítmény, minimalizált össztömeg.
Tehát a motorblokk maradt a TS-é, annál is inkább, mert egy korábbi csúnya tőcsavar beszakadás miatt a régit cserélni kellett, és ez alig 15000 km-t futott. A henger viszont legyen ETZ, mert négy felömlős, és alapban két lóval erősebb. A főtengely szintén ETZ legyen, mert a forgattyúscsap erősebb (28 helyett 32 mm). A karburátor torokátmérőjét 34 mm-re kell növelni a kedvezőbb légsebesség miatt. A villamos rendszer legyen 12 V-os. Elöl legyen a fék az ETZ tárcsaféke, de 16”-os kerékkel. Hátul maradjon meg a 16”-os kerék, de a lengővilla legyen a merevebb ETZ és a rugóstagok a hosszabb Trophy első teleszkópok.

A fenti dolgok az ETZ hengert kivéve már kipróbált módosítások, merem ajánlani azokat, bejöttek.

A továbbiakban a célok változtak. Hozzunk ki  a motorból annyi lovat, amit még elbír úgy, hogy nem kell havonta generálozni.
  • Azaz 40…42 Le/8500 fordulaton, egy Suzuki TR 750 vezérlésével, módosított kipufogójával, de membrán beömlővel, egy öt felömlős hengerrel. Könnyített főtengely és tengelykapcsoló.
  • Legyen a motor vízhűtéses, de szivattyús, és nem amolyan találomra készült, hanem számítással méretezett. Természetesen zárt rendszer, termosztáttal és ventilátorral.
  • A vízhűtő és egyéb szükséges kacatok miatt az optikailag kedvezőtlen alkatrészeket minden kompromisszumot félretéve cserélni kell. Azaz: új airbox, tank, farok- és hűtőidom.
  • Súly minimalizálás. Amit csak lehet üvegszálas műanyagból kell készíteni. A lámpatestet, indexeket, műszerfalat, lábtartókat más megoldással kell kialakítani.
  • A szekunder lánchajtást 5/8”-os „O”-gyűrűs lánccal kell kialakítani. A nagyobb teljesítmény és a magabiztosabb megjelenés miatt szélesebb gumik és leültetett első villa.
  • Extrák: valamilyen Hall jeladós gyújtás kialakítása, elektronikus fordulatszámmérő és kilóméteróra, LED-es visszajelzők, sebesség fokozat kijelzés, vízhőfok és oldalsztender érzékelés, vészleállító.
A cikksorozat nem egy kész, kipróbált motort mutat be, hanem az átépítés lehetőségeit, megoldásait. Persze a műszaki megoldások hátterében tapasztalat és számítások állnak, és vannak köztük már kipróbált és bevált változtatások. A kész járműre még sok időt kell fordítani, a fényezés is csak terv szinten létezik.

Az egyes megoldások részleteit a további fejezetek tartalmazzák az alábbi bontásban.

1.Bevezetés
2.Első futómű és fék
3.Hátsó futómű és hajtás
4.A váz és alkatrészei
5.Karburátor és membránszelep
6.A vízhűtés
7.A henger és a vezérlés
8.A forgattyús hajtómű
9.A primer hajtás könnyítése
10.12 V TS MZ-re
11.A műszerfal

A cikksorozat alapján készült módosításokból eredő károkért balasetekért semmi felelőséget nem vállal se cikk készítője, se az oldal szerkesztői.
:: Fórumok ::
Motoros túra (17976)
MZ (49030)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu