:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?
|
- Cikkek -
MZ ETS 250 LC
(Dudás Péter - 2008-08-31)
Egy TS 250/1 motorkerékpár átalakítása
A motor alapja egy 1980-as gyártású TS 250/1. 88 óta az enyém a gép, és sok kilométert hajtottam bele. Aztán vettem egy ETZ-t alkatrésznek, és ami azon jobb, azt elkezdtem átpakolni rá. A merész ötlet, a teljes átalakítás gondolata akkor született meg, amikor mindennapi közlekedési eszközből hobbimotorrá vált a gép, és le lehetett tenni anélkül, hogy mint jármű hiányozna.
Jelen cikksorozat a motor építését dokumentálja (a Bevezetés nélkül tíz fejezetben) az utolsó próbaszerelésig, vagyis addig az állapotig, amikor is látszik minden egyes alkatrész végleges helye.
Az alapelvekről…
-
Ami jobb a TZ-n azt fel kell használni.
-
A motorszám és az alvázszám maradjon a régi, így egyszerűbb a gépet lepapírozni.
-
Biztonságos motor- és fékteljesítmény, minimalizált össztömeg.
Tehát a motorblokk maradt a TS-é, annál is inkább, mert egy korábbi csúnya tőcsavar beszakadás miatt a régit cserélni kellett, és ez alig 15000 km-t futott. A henger viszont legyen ETZ, mert négy felömlős, és alapban két lóval erősebb. A főtengely szintén ETZ legyen, mert a forgattyúscsap erősebb (28 helyett 32 mm).
A karburátor torokátmérőjét 34 mm-re kell növelni a kedvezőbb légsebesség miatt. A villamos rendszer legyen 12 V-os.
Elöl legyen a fék az ETZ tárcsaféke, de 16”-os kerékkel.
Hátul maradjon meg a 16”-os kerék, de a lengővilla legyen a merevebb ETZ és a rugóstagok a hosszabb Trophy első teleszkópok.
A fenti dolgok az ETZ hengert kivéve már kipróbált módosítások, merem ajánlani azokat, bejöttek.
A továbbiakban a célok változtak. Hozzunk ki a motorból annyi lovat, amit még elbír úgy, hogy nem kell havonta generálozni.
- Azaz 40…42 Le/8500 fordulaton, egy Suzuki TR 750 vezérlésével, módosított kipufogójával, de membrán beömlővel, egy öt felömlős hengerrel. Könnyített főtengely és tengelykapcsoló.
-
Legyen a motor vízhűtéses, de szivattyús, és nem amolyan találomra készült, hanem számítással méretezett. Természetesen zárt rendszer, termosztáttal és ventilátorral.
-
A vízhűtő és egyéb szükséges kacatok miatt az optikailag kedvezőtlen alkatrészeket minden kompromisszumot félretéve cserélni kell. Azaz: új airbox, tank, farok- és hűtőidom.
-
Súly minimalizálás. Amit csak lehet üvegszálas műanyagból kell készíteni. A lámpatestet, indexeket, műszerfalat, lábtartókat más megoldással kell kialakítani.
-
A szekunder lánchajtást 5/8”-os „O”-gyűrűs lánccal kell kialakítani. A nagyobb teljesítmény és a magabiztosabb megjelenés miatt szélesebb gumik és leültetett első villa.
-
Extrák: valamilyen Hall jeladós gyújtás kialakítása, elektronikus fordulatszámmérő és kilóméteróra, LED-es visszajelzők, sebesség fokozat kijelzés, vízhőfok és oldalsztender érzékelés, vészleállító.
A
cikksorozat nem egy kész, kipróbált motort mutat be, hanem az átépítés lehetőségeit, megoldásait. Persze a műszaki megoldások hátterében tapasztalat és számítások állnak, és vannak köztük már kipróbált és bevált változtatások. A kész járműre még sok időt kell fordítani, a fényezés is csak terv szinten létezik.
Az egyes megoldások részleteit a további fejezetek tartalmazzák az alábbi bontásban.
1.Bevezetés
2.Első futómű és fék
3.Hátsó futómű és hajtás
4.A váz és alkatrészei
5.Karburátor és membránszelep
6.A vízhűtés
7.A henger és a vezérlés
8.A forgattyús hajtómű
9.A primer hajtás könnyítése
10.12 V TS MZ-re
11.A műszerfal
A cikksorozat alapján készült módosításokból eredő károkért balasetekért semmi felelőséget nem vállal se cikk készítője, se az oldal szerkesztői.
|
|
|
|