Az egész Simsonos történet
nem ezzel a motorral kezdődött, hanem egy másik, azt
hiszem S51B motorral. Nem is nézett ki rosszul, enduro volt,
de én még akkor nem nagyon konyítottam a
motorokhoz, viszont apám annál inkább, így
megvettük 45.000 Ft-ért. Ez
jó vételnek
tűnt, mert utánfutón el is hozták nekünk,
a távolság kb. 10 km volt, ez nem sok, de mivel nem
ismertük a motort, jobb volt így.
Ide is ért
szerencsésen, de amikor másnap rendesen megnéztük,
és csak néha indult rendesen, rájöttünk,
hogy ez így nem lesz jó. Szerencsére
apám egyik ismerősétől vette, aki jófej ember
volt, mert megdumáltuk vele, hogy vigye vissza a motort, és
csak 40.000 Ft-ot kérünk vissza. Még aznap el is
vitte. El voltam keseredve, mert befürödtünk vele.
De pár héttel később
megtaláltam az elején említett motort, meg is
vettem 60.000 Ft-ért. Ez soknak hallatszik, de meg is érte
meg nem is. Hazahozták 3 nappal később a motort egy
kisteherrel, este még próbálgattam egy kicsit,
de egyre rosszabbul indult. 3 hétig próbálkoztunk
megtalálni a baját, de nem sikerült.
Aztán
eszünkbe jutott sok fejtörés után, hogy a
gyújtótekercs lehet rossz, és kizárásos
alapon bejött. Bingó! Kicseréltük, és
mint a zsebóra. De jöttek még elő hibák, a
teleszkópról kiderült, hogy nem az olaj sűrű,
hanem be volt rohadva mint az állat. Pár hétig
fújtam a WD-40 nevű csodaszerrel. Mikor végre
megmozdult, nagyon puha volt, de örültem hogy legalább
mozog. Mikor húztam a gázt, emelkedett az eleje, de a
kerék nem, csak a telószárak. Aztán
kapott olajat, amitől kemény lett és jó volt,
de kiderült, hogy elrohadtak a szimeringek, és kifolyt az
olaj. A mai napig nincs benne, de nem is kemény, nem is puha,
ha véletlenül nagyobb kátyúba beleszaladok,
akkor koppan egyet, de nem vészes.
Sok munkája van
benne apámnak, és nekem úgyszintén.
Elkezdtem csinosítgatni, javítgatni. Ami éppen
kellett rá, azt általában apám
segítségével megvettem. Mikor megvettem teljesen
csupasz motor volt, nem volt rajta semmi plusz. Először tettem
rá SIEMENS kulcsos kapcsolót, amit ugye
gyújtáskapcsolóként használok.
Aztán kék ledes világításkapcsolót,
amit a lámpabúra tetejére fúrt lukba
tettem. Jól mutat mások szerint is, és nekem is
tetszik. És még került rá pár
apróság, mint például új
külsőgumik stb. De ekkor még jogsi sehol, és már
nyár volt, a rendőrök is kezdtek „szaporodni”
sajnos, a helyzet tarthatatlan volt. Végül sikerült
rávennem szüleimet, hogy elkezdhessem az „M”
kategóriás jogsihoz a tanfolyamot. Teltek a hetek,
hónapok, egyszer sikerült KRESZ-ből megbukni, de a rutin
és a forgalom 0 hibapontos lett.
Még augusztus közepén
elkaptak a rendőrök, felvették az adataimat stb.
Szeptember közepe felé megkaptam a jogsit, 1-2 héttel
később behívtak a kapitányságra, és
3 hónapra bevonták a vezetői engedélyem.
Teljesen össze voltam törve, mert végigjártam
azt a bizonyos rögös utat, most meg elveszik a jogsim.
November elején el is vették. Aztán jó
sok időm lett hirtelen a motor javítására.
Kapott krómozott tükröket, olajcsere, kicsi
blokkpolír stb. Eljött lassan a február, mikor is
visszakaptam a jogsim. Eddigre már fel volt nagyjából
készítve az aszfaltra, mert előtte ugye terepen volt
használva, néha keményen.
Amikor előszőr
kimentem a forgalomba úgy, hogy nincs rajtam a zöld
mellény, és nincs mögöttem oktatókocsi,
nagyon örültem, vakmerő, és egyben nagyon óvatos
voltam. Hajtottam volna a vasat, de nem tudtam, mert kicsi volt a
benzinszint, amivel már jó ideje szenvedtünk. De
ez nem érdekelt, én csak mentem.
Azóta jó
pár km-t lehúztam vele, nagyon szeretem, egyfolytában
csinálgatom kisebb-nagyobb sikerekkel. Nemrégiben
kapott új láncot, első és hátsó
lánckereket, csapágyat. A közeljövőben egy
blokk széthúzás vár ránk, mert
akad a berugókar, és valószínűleg egy
fúráson is átesik majd a kis kompresszió
miatt. Kapni fog MZ teleszkópokat, új SKF csapágyakat
stb.
Menet közbeni élményeimről csak annyit, hogy
75 km/h a végsebessége, ezt nem nagyon tudja tartani,
de a 70-et simán. A robogókkal felveszi a versenyt
bármikor. Amit még elfelejtettem, hogy digitális
kerékpár km-óra van rajta, ami az esetek nagy
részében kiválóan működik, és
+- 1-2 km/h pontossággal mér. Az 50-et egy másik
motorral lemértük, és egyezett a két érték.
Hát nagyjából ez
az én Simsonom története. Mindenkinek kellemes
balesetmentes motorozást, és kedvező benzinárat
(ami már nem lesz) kívánok!
Üdvözlettel:
Dombi Tamás
Károly