hu
: Főoldal : : Fórumok : : Feliratkozás a levlistára :
2024. december 21. szombat 
Tamás

:: Egy kép ::

:: Címlista belépés ::
email:
pass: 

:: Szavazás ::
Milyen hatással van rád a benzináresés?

Imádkozom, hogy tavaszig kitartson (61)

Már a kád is csurig benzinnel (10)

Eladtam az összes MOL részvényemet (2)

Hosszabb nyári túrákat szervezek (4)

Ez hülyeség, most is 5ezerért tankoltam, mint máskor (33)

Ez egy ilyen év, folyton esik (3)

Ideje kivenni a fojtást! (17)


:: Ajánlott böngésző ::

- Cikkek -
Danuvia DV125 - „a dolgozó nép motorja”
(Pintér Dániel - 2006-12-03)

Elkapott a gépszíj… a Veterán Autó És Motor magazin szeptemberi számának „olvasóink restaurálták” rovatán még szinte meg sem száradt a nyomdafesték (’69 Simson SR4-2/1Star), de már ott áll a műhelyben ő is, egy szebb, jobb jövőre várva, hogy újra kék füstbe boríthassa szülőhazája útjait.

Éreztem, hogy eljött a váltás ideje, „kinőttem” a kis seregélyt, és elkezdtem komolyabban gondolkodni azon, hogy mi legyen a következő lépcsőfok. Nekem a „csúcs” egy Pannónia, de jobbnak láttam, ha ezt megelőzi valami köztes, nyolcadliteres állapot. Bár eleinte az NDK-s kortárssal már megszerzett tapasztalatok miatt a 125-ös Trophy tűnt a befutónak, de győzött a magyar motorok iránti rajongásom.


Annak ellenére, hogy ezzel érdemleges teljesítménynövekedés „nem” történt (5,5-6Le, 60km/h-s utazó, végsebesség túlerőltetés nélkül 85km/h), mégis egy magasabb lépcsőfokként tekintek a Danuviára a Simson után. Ugyan nem Pannónia, és nem is megy úgy, mint egy 125-ös Trophy, de legalább már van rendszáma… (Afféle magyar narancs: „Kicsi, savanyú, de a miénk.”)

Egy kis történelem:
 
A Danuvia a csepeli motorkerékpár-gyártás mostohafia. Az „anyavállalat” 1955-ben átadta a 125-ös motorok gyártását a zuglói Danuvia Szerszám és Készülék Gyárnak. A Csepel 125T és D-Csepelek utódaként 1957-ben megkezdték a DV125-ös sorozatgyártását. Elődeihez hasonlóan neki is „a dolgozó nép motorja” szerepet szánták. Hivatali járműként is használták postások, „középvezetői” beosztású TSZ munkások, de vidéken még a rend éber őrei is Danuviákkal járőröztek.
 
Az új típus modernebb, a Pannóniákhoz hasonló külsőt kapott. A lengőnyerget leváltotta a modernebb ülés, szélesebb, új formájú sárvédőket kapott, nagyobb (17 liter) benzintank került rá, és hátul lengővilla váltotta fel a bakteleszkópokat, mely módosítás magával vonta a váz hátsó traktusának megváltoztatását is. Ezek a módosítások mintegy harminc kilogramm plusz terhet jelentettek a 6 lóerőre „duzzasztott” teljesítményű (eredetileg 4,5 Le-re méretezett) D-Csepel blokknak, mely a nem kellően hőkezelt alkatrészek miatt a motorok megragadásának, és a csapágyak széthullásának elsődleges oka lett. 1963-ban csökkentették az ülés magasságát, a fekete és bordó mellé egy harmadik, szürke színt is kínáltak, de látványos módosítást sohasem hajtottak végre a motoron.
 
Voltak tervek a típus exportálására is, de a minőségi problémák miatt a DV125-ös inkább megmaradt afféle „belpiacos” modellnek. Mintegy 150-160 ezer motor hagyta el a zuglói gyárat, míg végül felsőbb utasításra 1966-ban felszámolták a magyar motorkerékpár-gyártást...
 
A Danuvia sokak szemében maga volt a megbízhatatlanság. Véleményem szerint ezek a problémák csak az akkori, silány minőségű alkatrészeknek volt köszönhető. Egy precíz, minden területre kiterjedő motorgenerállal, minőségi csapágyak felhasználásával (SKF, FAG, INA), szakszerű bejáratással és rendszeres karbantartással ezek a „típushibák” kiküszöbölhetők…

40 évvel később…
 
A motorkerékpár soha nem volt átíratva, a forgalmi szerinti tulajdonos, még mindig az volt, aki anno megvette, de gyakorlatban én már az ötödik voltam. Akitől vettem a motort, adott egy cetlit, rajta egy névvel és telefonszámmal, hogy őt hívjam fel, mert vele kell megkötni az adásvételit, de ez az ember nem a forgalmiban szereplő tulajdonos volt (no comment…). Telefonkönyvből kiderítettem a forgalmi szerinti tulajdonos adatait, és írtam neki egy levelet elérhetőségeimmel, és 4db félig már kitöltött adásvételivel. Aggasztott az úr kora, és az, hogy jó címre küldtem-e a levelet, de egyik este felhívott, és nagyon jót beszélgettünk. Mit mondjak, nagy kő esett le a szívemről, mert féltem, hogy engem is elnyel a magyar bürokrácia posványa…

Állapotfelmérés, avagy „a megoldandó probléma”…
 
Már a hirdetés fényképén is szemet szúrt, a Pannónia hátsólámpa, így első dolgom egy eredeti hátsó lámpa beszerzése volt. Valamelyik előző tulajdonosa reflektor-visszajelző kék lámpát integrált a fényszóróba, melynek köszönhetően az is a cserélendő alkatrészek közé került. Az eredeti km-óra teljesen berozsdásodott, és spirál sem volt hozzá, de szerencsére mindkettőt sikerült szereznem.
 
Mindezek mellett az ülés volt a legrosszabb állapotban. A szakadt, napszítta, kemény huzat alól förtelmes szag áradt. A szivacs (egyébként laticel) pedig a külsővel ellentétben nedves, penészes, és nem utolsó sorban leírhatatlanul büdös volt. Ennek folyományaként ujjnyi vastag rozsda borította a nyereglemezt. Ezt alapos csiszolás után fekete Hammerite-tal kezeltem.
 
  

 
 
Varratok huzatot, vágok bele új szivacsot, így reményeim szerint megszépül majd az ülés is. A motor teljes generálon fog átesni (dugó, fúrás, főtengely-felújítás, csapágyak cseréje, lendkerékdelejeztetés), mert attól függetlenül, hogy egy karburátorpucolás után beindult, hihetetlenül rezonál, csörög, és a kuplung sem old. Utóbbit valószínűleg az okozta, hogy körülbelül két deciliter víz is volt a blokkban az olaj mellett.
 
Ezek mellett szeretném az eredeti, meggybordó színt is visszaállítani, az arany csíkozással együtt. Szükség lesz még az elöregedettek helyett új gumialkatrészekre (többek között gumikra is, mert sajnos nem a megfelelő méretűek vannak rajta), néhány apróságra, és ha minden jól megy, akkor nyár vége, ősz eleje felé mehet is műszakira… (álom, álom, édes álom…)

Folyt. köv. (ahogy időm, és azok a piszkos anyagiak engedik…)
:: Fórumok ::
MZ (49050)
Motoros túra (17987)
Jawa (27120)
Motorszervíz (2867)
Simson (3406)
Izs (611)
police (1763)
Pannónia (6541)
Dnepr (125)
Ural (61)
Átépítés (910)
Csepel (1960)
Junak (318)

:: Keresés ::




www.motoros.hu