Az említett oldal
ezen a címen, az eredeti kép
itt érhető el.
A képen legelöl látható motorkerékpár egy kedves barátom
T5 Pannónia
típusú motorkerékpárja. A forgalomba helyezés a forgalmi szerint 1968.
Ez azt jelenti, hogy 38 éves a motor. A kényelmes utazó tempója
70-75km/h, több mint 20mp alatt gyorsul 80-ra.
A motor rendezett
papírokkal, megfelelő műszaki vizsgával rendelkezik, és a járművet vezető
illetőnek, akit személyesen is ismerek, már nagyon régóta (gyermekkora óta) van
jogosítványa.
A Pannónia és a száguldás szót talán nagyapáink
említhették egy lapon utoljára, mikor gyermekkori emlékeiket mesélték,
miszerint
legalább 80-al száguldottak országúton. A képen látható másik két motor
sem a száguldozás eszköze. A második egy 638-as Jawa, a harmadik pedig
egy csepptankos Jawa, a Pannóniához hasonló korú, amelyet nagy
tiszteletnek örvendő nyugdíjas szocimotoros társunk, Lacibá vezet.
A
másik fontos dolog, hogy
a hírekben nem különböztetik meg a motorosokat
és a segédmotor-kerékpárosokat (kis robogósokat).
Pár hete az egyik TV
hír valahogy ekképpen szólt: "Motorosok dúlták szét egy tájvédelmi
körzetet....." Erre a képeken 14-15 éves gyerekeket mutatnak Simson
smkp-k tetején feszíteni. Természetesen ők inkább eltévedt fiatalok,
mint motorosok. Itt ismét általánosítás történt. Mivel ők még
valószínűleg kiskorúak, gondolom a szüleik felelnek a tetteikért, bár
nem
hiszem, hogy közülünk senki sem követett volna el gyerekcsínyeket mikor
fiatal volt.
Akkor reagálnék a többi dologra szépen sorban:
" - Mv.: 170-nel a halálba. Egyre több a súlyos motoros baleset. Csak a
múlt hét végén négy motoros halt meg a hazai utakon. Miközben 10-ből
7-nek jogosítványa sincs. A legtöbben tapasztalat nélkül versenyeznek,
bohóckodnak és életveszélyes manőverekbe kezdenek. A rendőrök a közutak
helyett a gyorsulási pályákat ajánlják és szigorú ellenőrzést ígérnek."
A
balesetek száma természetszerűleg növekszik, hiszen radikálisan nő a
motorosok száma, ez szerintem természetes statisztikai következmény. Arról itt
szintén nem tesznek említést, hogy ezek a balesetek nagyrészt az
autósok figyelmetlenségéből keletkeznek. Hogy, hány motorosnak nincs
jogosítványa, ez szerintem igencsak megkérdőjelezhető. Én rengeteg
motorost ismerek, és nem tudok olyanról, akinek ne lenne jogosítványa az
általa vezetett kategóriájú járműre, így az MTV stílusát követve bátran
ki merném jelenteni, hogy az MTV erősen téved, mert minden motorosnak van
jogosítványa. (Ez természetesen biztos nem így van, mint ahogy az
autósok között is egész biztos közlekednek néhányan jogosítvány nélkül.)
Tapasztalat nélküli versenyzésről ismét nem tudok. Az általunk
szervezett szocitúrákon a legnagyobb tempó 90km/h szokott lenni (ez is
a feltétele a részvételnek, hogy sík úton önerőből 90km/h sebességgel
képes legyen haladni a jármű, de ezt nem vesszük ennyire szigorúan,
jönnek páran gyengébb gépekkel is). A 90km/h-s tempót nem szoktuk
elérni az esetek nagy többségében, mert ennél a sebességnél már
nehéz lenne együtt tartani nagyobb számú motorost.
"- Név nélkül: Ez a motorozás, főleg a gyorsasági motorozás ez egy
teljesen ilyen, hogy mondjam, hogy kikapcsolod a világot és akkor csak
a sebesség. 130."
A
motorozás tényleg szól a szabadság érzésről (bár sokan praktikus
okokból is használják, pl. én is motorral járok dolgozni, amikor csak
tehetem, hiszen olcsóbb vele közlekedni, mint egy autóval), szóval mikor
motorozni megyünk, nem száguldozni megyünk, már csak azért sem, mert
száguldozás közben nem lehet rendesen figyelni a tájat és gyönyörködni
a szépségében. A 130-as tempót pedig önmagában nem nevezném
száguldásnak, hiszen a jó magyar autópályákon teljesen szabályosan
lehet 130-as tempóval közlekedni az autók számára is.
"
- R.: A klub zárt, azt mondják azért, mert az újaknak már csak divat a motorozás. Szerintük a balesetek jó része is emiatt van.
- Név nélkül: Motorozási tudás igazából nem áll mellette, csak egy rendkívüli bohóckodás, amibe belecsalják egymást."
Nos én jó néhány motorost ismerek, de nem tudok ilyen száguldozós
klubról, ennek ellenére akár lehet is ilyen, de ez akkor is csak a
motorosok igen kis százalékát foglalhatja magában, és mindenképpen nagy
hiba ezt az egész motoros társadalomra általánosítani.
" - R.: Bárki lehet akár holnaptól motoros. Bemegy egy kereskedésbe és
néhány százezer forint befizetésével elviheti álmai több milliós
járgányát. A mai álommotorok 600 köbcenti felettiek, a végsebességük
pedig legalább 250 km/óra. Ma már minden második motor ilyen.
Kisméretűt alig tartanak, nincs is rá igény."
Nem
lehet bárki motoros. Meg kell felelni a KRESZ-vizsgán (ezelőtt nem sokkal
pedig igen sokan pályaalkalmassági vizsgát is tettek, ha nagy motorra
szerettek volna ülni, ami igen hasonló ahhoz, amit pl. a mentősök is
letesznek a mai napig). Ezért ha ezt tömegesen megkérdőjelezzük, meg
kell kérdőjeleznünk pl. a mentősök alkalmasságát is, ami azért elég
vicces lenne. Ha valaki alaposabban utánanéz, a hitelt sem olyan könnyű
megkapni, egyik bank sem olyan hülye, hogy puszira adjon egy akár kétmilliós motort mindenféle biztos fedezet nélkül.
A
legalább 250km/h-s végsebesség is nagy hülyeség így általánosítva, nekem 650-es motorom
van (túra enduró), és a gyári végsebessége 195km/h, de még sosem
próbáltam ki, hogy tényleg megy-e ennyit.
Azok közül pedig, akik
ezeket a kisebb ccm-s motorokat használnák, sokan éppen azért járnak
250-es ETZ-kel, mert nincs pénzük másra. Mikor meg már elérik azt a
kort és
pénzügyi hátteret, hogy 5-6 éves részletre meg bírnak venni egy motort,
akkor természetesen hosszú távra terveznek, mert sokba kerülne
megbontani a hitelt, és később egy nagyobb motorra váltani. A másik
dolog, hogy egy kis és egy nagy ccm-s motor között nem sok a
fogyasztásbeli különbség, így ez is a "hosszú távon jobban megéri egy
nagyobb motor" - elvet támasztja alá.
- R.: A nagymotorokon biztonságos
egyedül a védőruha adhatna. Erre azonban már sokszor nem marad pénz. A
motoros jogosítvány megszerzése több hónap, a szezon pedig rövid, így
10-ből 7-en ezt az aprócska papírt nem is tartják fontosnak. Ahogy
érettségit és diplomát, természetesen motoros jogosítványt is lehet
vásárolni a feketepiacon. Az Este információi szerint mindössze 60-70
ezer Ft-ért. A nagymotorosok csaknem kétharmada közlekedik jogosítvány
nélkül. Gyilkos ennyi évet és jó pár ezer kilométert motorozott így.
A védőruha
használatát mi is próbáljuk megértetni a fiatalokkal, de tényleg
sokszor nem marad rá pénzük. Akiket azonban én ismerek, amint tudták
megvették (már csak azért is vágynak a fiatalabbak motoros ruhára, mert
egy ilyenben még inkább motorosnak néznek ki). A motoros jogosítvány
megszerzéséhez nem kell több hónap, szerintem, ha valaki rendszeresen jár vezetni, akkor egy hónap alatt meg lehet szerezni. A
10-ből 7-en kijelentés szerintem hatalmas tévedés. Az én ismeretségi
körömben (ami nem 10 motorosból áll) mindenki, aki nagy motort vezet,
rendelkezik megfelelő jogosítvánnyal. Persze biztos lehet jogsit is
venni, mint ahogy érettségit, de akkor sem mondhatjuk, hogy 10
érettségizettből 7 úgy vette. Bár lehet, hogy az MTV oldalán található
cikk írója így tett. Mi ettől szintén elhatárolódunk, és mindenkit
bíztatunk, hogy menjen el jogosítványt szerezni, és később is
folyamatosan próbálja meg fejleszteni a motorozási tudását, mint ahogy
mi is tesszük. (Ezt szolgálta az oldalon található vezetéstechnikai cikksorozat is.)
- Név nélkül: Nem áll meg az ember,
vagy nem törődnek vele igazából, sokszor van, hogy elmegyek rendőr
mellett, pörgetek egyet és csak nevetnek. Van, aki 15 éve motorozik
jogosítvány nélkül. És most kapta velem együtt.
Nem tudom melyik város ez, de engem
itt Pécsett már többször igazoltatott rendőr, majd miután mindent
rendben talált, elbúcsúztunk egymástól. Tudtommal a többi motoros
ismerősömet is igazoltatta már rendőr.
- R.: A frissen vásárolt motorral így már lehet is csapatni az első
köröket. Persze, ha sikerül bevenni a kanyart. Sokszor nem. A motoros
balesetek harmadának éppen ez az oka, vagy a gyorshajtás. De nem lehet
mindent a motorosokra fogni. A balesetek csaknem felét ugyanis autós
okozza.
Ha már valaki frissen vásárolt motort ötéves
részletre (mint ahogy az elején írták), akkor nem gondolja a
fent említett R hölgy/úr, hogy ha az illető még öt évig havonta nyögi rá a
részleteket, talán inkább úgy vigyáz rá, mint a szeme fényére, és
egyáltalán nem igyekszik olyan helyzetbe kerülni, hogy megsérüljön a
motor, és plusz pénzbe kerüljön?!
Na kérem itt a lényeg is szerepel: a motoros balesetek nagyjából 50%-át, azaz körülbelül a felét autósok
okozzák. Az általam ismert statisztikák a többi részben okként
tüntetik fel a nem megfelelő útviszonyokat is többek közt. Szóval ha
számolgatunk, a végére valami
olyasmi jöhet ki, hogy a motoros balesetek 15%-a abból az okból
következik be,
hogy a motoros rosszul mér fel egy kanyart, esetleg a sebességet. Ez
sajnos benne van a pakliban, járművel közlekedni veszélyes üzem,
szerintem ez a szám nem haladja meg az autós balesetek ilyen irányú
számadatait, talán meg el is marad mögötte.
- Kiss Csaba, titkár, Országos Balesetmegelőzési Bizottság: Nappal
esetleg egy szembenapfénynél nehezebben észlelhető a motorkerékpáros,
pláne, ha gyorsan is közlekedik, akkor még nehezebben vehető észre, és
ezért a gépjárművezetők, személygépkocsivezetők, tehergépkocsivezetők
nem biztosítják számára az elsőbbséget.
Ez egy hivatalos vélemény, ami nem azt tükrözi,
hogy a motoros egy száguldozós, törvényen kívüli, rossz arcú személy,
hanem, hogy az autósok nem elég körültekintőek. Bár azt kell mondjam,
hogy
az utóbbi egy-két évben mintha javult volna ez a helyzet valamennyit,
gondolom köszönhető ez a motorosok növekvő számának. Az autósok
figyelmét fel kellene hívni a médiában is arra, hogy próbáljanak meg
jobban odafigyelni, és inkább kétszer megnézni, hogy jön-e esetleg
motoros, avagy biciklis, esetleg robogós, és ne csak a kocsi méretű
tárgyakra figyeljenek.
Végül
megkérem az MTV-t, hogy ahelyett, hogy a közhangulatot a motorosok
ellen próbálja fordítani, próbáljon meg olyan adásokat készíteni,
amelyben felhívják az autósok figyelmét a motorosokkal szemben történő
helyes és biztonságos viselkedésre, és ahelyett, hogy egymás ellen
hangolják a két tábort, inkább próbáljunk meg konszenzust találni.
Valamint
ismételtem kérem, hogy e mellől a cikk mellől szedjék le a képet,
amelynek a kirakásához nem kértek engedélyt. Valamint felajánlom, hogy ha
a motorosokat nem (tévesen) negatív színben feltüntető hírt sikerül készíteni, nyugodtan használhatják ezt a képet.
Tisztelettel:
Hegedűs Gábor, Borbás Péter és a szocimotoros oldal munkatársai
A cikkben található idézetek a http://www.azeste.hu/este/cikk/5711/ oldalról származnak.