Nyári móka
(Greszler Norbert - 2006-04-03)
Nem is tudom, igazán hol is kezdjem a történetemet… 2002-ben vettem egy TS 125-ös mocit. Igazán szeretem ezt a motort. Egyik osztálytársamnak volt/van egy ilyenje, és amikor először láttam, és kipróbáltam, már tudtam hogy ez az, ez kell. Aztán hát akkoriban csináltam az A1-es jogsim, és ha jogsi van, akkor motor is kell.
Akkortájt
nem sűrűn adogatták a TS MZ-ket. Így aztán elég messze (Győr környéki vagyok),
Zalaegerszegen találtam meg a kedvencemet. Szépen egyben volt, km se volt benne
sok. Így nem is gondolkodtam rajta, megvettem.
35000 jó magyar forintért
(persze mire átírattam, úgy 50-be lett). Aztán az első közös úton méginkább
beleszerettem. Na meg persze egyből meg is égettem a lábam a kipufogóval :).
Aztán sokáig úgy használtam, ahogy vettem, tervezgettem, gyűjtöttem a pénzt.
Azért közben csináltunk apuval hozzá pl. oldalcsomagtartókat. Ez igazából apu
érdeme, egy darabból hajtogatta a csomagtartókat, csak a két merevítést, és a
felfogatást hegesztettük pluszba. Egyébként 1-es, vagy 1,5-ös gömbvasból van,
szóval elég erős a csomagokhoz :).
Tavaly nyáron aztán elszántam magam, és nekifogtam az
újjáépítésnek. Ami a vélemények alapján elég jól sikerült. Na de bővebben: úgy
terveztem, hogy 2 hónap alatt elkészülök, és még a nyáron repeszthetek is vele.
A munkát azzal kezdtem, hogy apró pici darabokra szedtem az egész járgányt.
Legnagyobb darabja a váz volt egyben. Ez nem tartott tovább 2 napnál. De hát
ugye szétszedni hamar lehet mindent, csak utána össze is kell rakni. Szóval
azért amit kellett lerajzoltam, hogy össze is tudjam rakni. A villamosságot
komplett lerajzoltam, sőt minden vezetéket megcímkéztem, nehogy elkössek
valamit. Aztán elkezdtem megszabadítani az alkatrészeket a kosztól. Hát ez
eltartott egy darabig :). Persze szerettem volna, ha a szép motor erős is
lenne. Szóval közben elkezdtem keresgélni egy 150-es hengert, hengerfejet, és
karbit. Nagy nehézségek árán sikerült is a dolog, ráadásul viszonylag olcsón
megúsztam. A hengert mondjuk, még megfúrattam, de ez volt az első furás rajta
szóval így jó.
Költségcsökkentés érdekében mindent, amit csak tudtam,
saját kezűleg csináltam. Az összes alumínium, és néhány vasalkatrészt is
felpolíroztam. Az aztán büdös koszos egy munka, de megérte a fáradságot. Ha
akarnék, borotválkozhatnék is az alkatrészekben. Ezzel rengeteg időm elment.
Talán a legtöbb. Voltak olyan speciális elemek, amiket nem én, hanem egy
polírozó műhelyben csináltattam, mert nem fértem hozzá (pl. henger, hengerfej,
kormány háromszögek). De ez elenyésző.
Szóval
a motor darabokban, tiszták a cuccok, jöhet a festés. Kérdeztem a festő
ismerősöm, hogy mit hogy csináljak, stb… Szóval hosszú hetek jöttek smirglivel,
szivaccsal, polírpapírral, és a vízzel. Az összes alkatrészt megcsiszoltam. Ami
festék le akar jönni, az most jöjjön le. Úgy voltam vele, hogy ha már ennyi
időt rászánok, akkor legyen is jó az, amit csinálok. Közben azon járt az agyam,
milyen színű legyen a vas. Megnéztem legalább 3000 színt (nem túlzás!).
Mellesleg eredetileg kék volt a masina.
Én valami bézs színt szerettem volna,
mert szerintem ez kifejezetten jól illik a veterán/szoci motorokhoz. Szóval a
rengeteg szín közül kiválasztottam úgy 50 bézs árnyalatot :). Volt ott minden,
gyöngyházas színváltóstól a matt Trabi-színig. Hát én nagy nehezen, és sok-sok gondolkodás
után egy metálos Honda motorszínt választottam, ami nem egy olcsóság (szerintem
nagyon jó döntés volt, és mindenképp megérte). A váznál annyit mondtam a
festőnek, hogy olyan fényes fekete legyen, hogy ha ránézek, elvesszek benne :).
Na, a darabok festésre előkészítve, a festék is megvan, már csak ki kellett
várni a festést. Ugye baráti alapon ment a dolog, úgyhogy szépen vártam a
soromra, míg szabad lesz a festőkamra. Közben pedig eltelt a 2 hónap, és a moci
még darabokban.
Amíg a festésre vártam, elkezdtem beszerezni a
cserélni való alkatrészeket. És ahogy kinyitottam a pénztárcám, hamar fogyott a
lé. Új kipufogó, indexek, apróságok, akksi, csavarok, és sok-sok minden… Közben
jött a festő, hogy vihetem a cuccot, úgyhogy nekiugrunk a témának. És ez itt
most a reklám helye: rendkívül ügyes festő, és nagyon szépen dolgozik. Jól
felszerelt festőkamrája van, szóval bárkinek ajánlom, aki igényes szép munkát
szeretne. (Elérhetőség után nálam érdeklődjetek.) Szóval az elemek készek, a
blokkot nem szedtem szét, ugyanis nagyon jól ment a gép, és az új karbin, meg
hengeren kívül nem akartam hozzányúlni. Azt vallom, hogy ami jó, azt nem szabad
bántani, mer csak rosszabb lesz. Szóval a motor deklijeit políroztam, meg
olajcsere.
Na és akkor végre kezdődhetett az összerakás...
Szerencsére nem jött különösebb probléma közbe. Ha valami nem ment, a tesóm és
apu segített. Az elektronikát is sikerült jól visszakötni, pedig attól féltem.
De működött a rajz, meg a címkék. Annyit rontottam mindössze, hogy az indexek keresztbe
villogtak, de ez könnyen orvosolható probléma. A motor összerakása úgy 1 hétig
tartott, de nem dolgoztam rajta egész napokat. A tervezett két hónapból közben
három lett, és hát nyár vége. Úgyhogy nem sokat hajtottam még a mocit, de
mindenhol kedvező fogadtatásra talált :).
Persze, mint minden ilyen, ezt sosem lehet befejezni,
és még két dolgot mindenképp szeretnék megcsinálni rajta. A kerék karimája, és
a küllők ugyanis még nincsenek felpolírozva, na meg persze egy krómozott
bukócsövet rá. Egyelőre ennyi a vágy :). Annyit azonban elmondhatok, hogy aki
gondolkodik, hogy belevágjon-e egy ilyenbe, az tegye meg! Nem fogja megbánni,
és rengeteg örömet is okoz. Főleg amikor látom, hogy bámulják a gépet, és
kérdezik, hogy kié stb… :). Szóval ez nagyon jó érzés :). Persze nem mondom,
hogy olcsó mulatság, de rengeteg pénzt meg lehet spórolni a bontókban, és a
saját munkával. Én úgy kb. 55 ezer pénzt öltem bele (ha jól emlékszem).
Alkatrészekkel, szerszámokkal, polírozóval, fúrással, festéssel, cakli-pakli… Azt
hiszem itt be is fejezem, mert már úgyis meguntátok olvasni. Szóval építsétek a
mocikat!
Képek a galériában (Greszler Norbert)!
És az eredmény: